روایت‌های چهارسال جنگ

گزارشگر:شجاع‌الحق‌نوری - ۲۲ قوس ۱۳۹۸

mandegarجنگ‌های داخلی از دوره‌های تاریک میهن ماست. هرچند از این دوره کتاب‌ها، مقاله‌ها، گزارش‌ها، رساله‌های زیادی نشر شده‌است. هر کدام از این دست‌نویس‌ها ویژه‌گی خود را دارند اما کتابی که بامعیارهای نویسنده‌گی برابر و به گونه بی‌طرفانه نوشته شده باشد کمتر پیدا می‌شود.
خاطره‌های زندۀ مردم در این دوره که بسیاری از آنها شاهدان عینی رویدادها بوده اند نیز راوی بد این دوره‌است که فراموش مردم نمی‌شود و سینه به سینه انتقال خواهد شد. حوادث تلخ و خونین آن دوره برای سنین بالاتر از چهل مثل فیلم‌های جالب و دیدنی هالیوود و بالیوود است که در حافظۀشان حک شده‌است. اما برای نسل بعد از آن همین کتاب‌ها و نبشته‌های معتبر است که از گذشته و روزهای تاریک وطن شان باخبر می‌شوند.
به تازه‌گی کتابی به چاپ رسیده است که خواندن روایت‌های آن ذهن و ضمیر بیشتر انسان‌های با احساس را آزار می‌دهد.
«تب جنون» روایت غریبی از اضمحلال نظام و ویرانی افغانستان در نیمه اول دهه ۷۰ خورشیدی را ارایه می‌کند.
انصاف، بی‌طرفی، عدالت، آزاده‌گی، دقت و مستند بودن از معیارهای اصلی است که در متن این کتاب دیده می‌شود و خواننده را با خود به میدان‌های جنگ‌های داخلی و ویرانی‌های کشور به خصوص پایتخت نازپرورده و کابلیان بی آزار می‌کشاند.
لطف‌الله راشد راوی «تب جنون» است که پس از بیست‌وسه سال از آن حوادث دست‌نویس‌های خود را ارایه کرده و واقعیت‌های تلخ دوران جنگ‌های داخلی را داستان گونه و زنده به تصویر کشیده‌است.
لشکرکشی‌های احزاب جهادی، گرسنگی و بیچاره‌گی مردم، پارچه پارچه شدن انسان‌ها، تجاوز بر زنان، فریاد‌های مظلومان، سینه بریدن‌ها، محاصره اقتصادی مردم کابل، میخ کوبیدن‌ها، قتل‌ها، فعالیت رسانه‌ها به نفع گروپ‌ها و تنظیم‌های مختلف، ویرانی‌ آبادی‌ها، راکت‌باران‌ها، تاراج خانه‌ها و واموال مردم، محاصره شدید اقتصادی، تخریب تاسیسات عام‌المنفعه، از بین رفتن اردو و نظام در کشور بمباران‌ها و موارد دیگری از این دست از برجسته‌ترین موارد این کتاب است که بصورت مستند و آشکار نبشته‌شده‌است.
خواننده می‌تواند با مطالعۀ آن بهانه‌های جنگ خونین، مداخلات کشورهای بیرونی و عوامل سقوط کابل را تشخیص دهد و در مورد عاملان این جنگ‌ها قضاوت کند.
تب جنون پیام روشن و واضح برای نسل‌های امروز و فردا دارد، تا بدانند که کی‌ها آبادی‌ها و دستاورد‌های چندین صد ساله نیاکان شان را ویران کرد؟ کی‌ها کابل زیبا را تخریب، آثار باستانی و تاریخی را به یغما بردند؟ و کی‌ها بر این ملت جفا کردند؟ کی‌ها کابل را آتش زدند؟
راوی تب جنون تلاش کرده تا با بی‌طرفی کامل چیدمان وقایع و رویدادهای کشور را به گونۀ تاریخ‌وار تنظیم و به خواننده عرضه نماید .
متن کتاب نیز مطابق با معیارهای نویسنده‌گی امروز ساده و روان نوشته و ویرایش شده‌است که می‌تواند هر خواننده گرامی را بیشتر کمک نماید تا با علاقۀ ‌فراوان بخواند.
اگر می‌خواهید از جنگ‌های خونین سال‌های ۱۳۱-۱۳۷۵ و آمدن گروه جنابتکار طالبان آگاه شوید لطف نموده این کتاب را یک بار بخوانید. بخوانید تا بدانید بر وضعیت مردم رنج دیده کابل و اطراف آن چه گذشته‌است. بخوانید تا به دیگران تفهیم کنید که پیامد جنگ چیست؟ چرا ما سوختیم؟ چرا به فریاد این ملت کسی نرسید؟ چرا آبادی‌های ما تخریب شد؟

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.