در سفارت افغانستان در پاکستان چه می‌گذرد؟

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۴ قوس ۱۳۹۸

یک منبع در وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید عاطف مشعل که از یک‌سال به اینسو سفیر افغانستان در پاکستان است، ۲۵ کارمند محلی این سفارت را برکنار کرده و افراد خویش را که «سواد بسیار ضعیف» دارند مقرر کرده است.
منبع می‌افزاید که عاطف مشعل به دلیل نزدیکی با محمداشرف غنی، به وزارت خارجه نیز پاسخگو نیست. او می‌گوید که سفیر مشعل مستشار سیاسی سفارت را دو ماه پیش برکنار کرد و هرچند وزارت خارجه مکتوب ابقایش را داده بود، اما به آن اعتنا نکرد و نگذاشت به کارش ادامه دهد.
mandegarاین منبع که به شرط ذکر نشدن نامش در این گزارش به ما اطلاعات داد، مدعی شد که عاطف مشعل، اصول، معیارها و تشریفات دیپلماتیک را نمی‌داند و هر کار را به سلیقۀ خود انجام می‌دهد. به گفتۀ منبع: مشعل در هر ماه حداقل پانزده روز در مأموریت نیست و سفارت‌های مقیم اسلام‌آباد حیران اند که سرپرست سفارت کی‌ست؟
منبع همچنان مدعی است که سفیر افغانستان در پاکستان بیش از یک‌سال می‌شود که با عمران خان، صدراعظم پاکستان حتا دیدار تعارفی نکرده است. منبع اضافه می‌کند که به همین دلیل، روابط سفارت افغانستان با مقام‌های پاکستانی «تقابلی» است.
به گفتۀ منبع: سفیر افغانستان حتا در محافل دیپلوماتیک و نشست‌های مراکز تحقیقاتی نیز اشتراک نمی‌کند و تا کنون با هیچ رسانۀ پاکستانی مصاحبه نکرده است.
اما وزارت خارجه با رد این اتهام‌ها به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که این گفته‌ها ناشی از «عقده‌های کارمندان محلی برکنار شده و عقده‌های شخصی» است. زبیر جوینده، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید که فعالیت‌های تمام سفارت‌خانه‌های افغانستان زیر زره‌بین وزارت خارجه است.
آقای جوینده بیان می‌دارد که برکناری کارمندان محلی یک امر معمول بوده و اصولاً بعد از بررسی فعالیت‌های کارمندان این کار صورت می‌گیرد. او بیان کرد که در هر سفارت یک بورد مشورتی وجود دارد و پس از مشوره و رأی‌زنی کارمندان ابقا و برکنار می‌شوند.
او در مورد برطرفی «غیرقانونی» مستشار سیاسی سفارت پاکستان می‌گوید که رحیم‌الله قطره برطرف نشده، بلکه به عنوان سرپرست جنرال قنسل افغانستان در کراچی پاکستان تبدیل شده است. معاون سخنگوی وزارت خارجه در تقابل بودن سفارت افغانستان با مقام‌های پاکستانی را نیز رد می‌کند و می‌گوید که رفتار در چوکات آداب و تشریفات دیپلماتیک یکی از اصول رفتاری سفرا و نماینده‌گان افغانستان در سفارت‌خانه‌های کشور است.
عاطف مشعل، به تاریخ ۲۶ سنبلۀ سال ۱۳۹۷ به عنوان سفیر افغانستان در پاکستان گماشته شد. او پیش از آن رییس هیات کریکت بورد افغانستان بود و پس از استعفای عمر زاخیلوال، سفیر سابق افغانستان در اسلام‌آباد برای رهبری این جایگاه گماشته شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.