طرح امریکا برای ادامۀ حضور در افغانستان

- ۲۷ دلو ۱۳۹۱

پنتاگون در نظر دارد تا با پایان ماموریت نظامی ناتو در افغانستان در سال ۲۰۱۴ حدود ۸۰۰۰ سرباز امریکایی را در این کشور حفظ کند، اما دو سال پس از آن تعداد این نیروها را به طور چشمگیری کاهش دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رویکرد کاهش سربازان امریکایی در افغانستان که چگونگی پایان کار امریکا در افغانستان را رقم می‌زند، نشان دهنده تلاشی است میان فرماندهان ارشد ارتش که می‌خواهند حدود ۱۰ هزار سرباز امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان بمانند و چند تن از مشاوران غیرنظامی باراک اوباما که خواهان حضور کم‌رنگ امریکا هستند.
فرماندهان ارتش امریکا نگران هستند که کاهش چشمگیر نیروها در افغانستان دستاوردهای جنگی را از بین ببرد و در عین حال مقامات دولت امریکا نگران هستند که حضور مداوم و گسترده سربازان امریکایی هزینه‌های مالی و جانی زیادی به دنبال داشته باشد.
با وجود آنکه اتفاق نظری در میان مقامات پنتاگون و کاخ سفید در خصوص مزایای یک کاهش مرحله‌بندی شده نیرو در حال شکل‌گیری است، فرماندهان ارتش و دستیاران ارشد اوباما هنوز در خصوص اندازه کاهش نیروها هم عقیده نشده‌اند.
پیشنهادهایی که هم‌اکنون در دست بررسی هستند، خواهان کاهش حضور سربازان امریکایی تا اوایل سال ۲۰۱۶ به حدود بین ۳۵۰۰ و ۶۰۰۰ سرباز است.
یک گزینه‌یی که به طور جدی بررسی می‌شود، به دنبال کاهش هر چه بیشتر سطح سربازان تا کمتر از ۱۰۰۰ تن تا اوایل سال ۲۰۱۷ است؛ به گونه‌یی که اغلب پرسنل از محل سفارت امریکا در کابل کار خود را انجام دهند.
بر اساس این گزینه کماندوهای عملیات ویژه پس از سال ۲۰۱۶ در افغانستان مستقر نخواهند شد و برای انجام حمله در این کشور از سوی کشتی‌ها و پایگاه‌ها در کشورهای اطراف به افغانستان اعزام شده و عملیات خود را از از محل تاسیساتی که به طور مشترک با نیروهای افغان اداره می‌شوند، به اجرا درآورند.
مقامات کاخ سفید پیش از مذاکره در خصوص کاهش مرحله‌بندی شده نیروها به بررسی طرح‌هایی برای کاهش حضور نظامی امریکا تا میزان ۲۵۰۰ سرباز تا ژانویه سال ۲۰۱۵ پرداخته بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.