شورای نامزدان: نگـاه سـازمان ملل به انتخـابات افغـانستان آشفتـه است/ «غنی سیاست یک بام و چند هوا در قبال کمیسیون انتخابات دارد»

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۹ قوس ۱۳۹۸

شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در اعلامیۀ جدیدشان، نگاه سازمان ملل متحد به انتخابات را «آشفته» خوانده و گفته اند، مقام‌های این سازمان گاهی از نامزدان می‌خواهند نتیجۀ انتخابات را بپذیرند و گاهی هم از اهمیت هم‌خوانی نتیجۀ انتخابات با پذیرش کاندیداها سخن می‌زنند.
mandegarدر اعلامیۀ این شورا که روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته نشر شد، به سخنان اخیر تادامچی یاماماتو، نمایندۀ سازمان ملل در افغانستان اشاره شده و آمده است که آقای یاماماتو در پیوند به انتخابات افغانستان «متناقض» سخن گفته و «آشفته» به نظر می‌رسیده است.
در اعلامیه گفته شده است: «شورای نامزدان ریاستجمهوری با باورِ‌ جدی به آموزۀ احترام به حقوق و آزادی‌های فردی، تقاضا می‌کند موقفِ سازمان ملل متحد به گونۀ یک‌دست و روشن در جهتِ پاسداری از ارزش‌های دموکراسی و عدالت‌خواهی انعکاس نماید».
نامزدان این شورا در اعلامیۀشان همچنان تذکر داده اند که از «موضع اصولی» خود عدول نمی‌کنند و نتیجۀ «تقلبی» انتخابات را موردِ پذیرش قرار نمی‌دهد. در اعلامیه آمده است: به همین جهت خواهانِ عطف توجه سازمان ملل در رابطه با ارزش‌های حقوق بشری، ثبات افغانستان و گرامی‌داشت از شفافیت است، همچنان انتظار دارد آن نهادِ جهانی در زمینه‌های یاد شده مساعی جمیلۀ خود را بیشتر از پیش در نظر بگیرد و شک و تردیدهای مردم افغانستان را به حُسن اعتماد مبدل کند.

سیاستِ یک بام و چند هوای اشرف غنی
در سوی دیگر، احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و عضو شورای نامزدان به این باور است که محمداشرف غنی، سیاست «یک بام و چند هوا» در قبال کمیسیون‌ها و کمیشنران کمیسیون‌های انتخابات اتخاذ کرده است.
آقای مسعود در یادداشتی در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوشته است: پس از بحران انتخابات پارلمانی که منجر به ایجاد پارلمان موجود، اما زندانی شدن اعضای کمیسیون و کمیشنرانی که توسط آقای غنی تعیین شده بودند، تشکیل کمیسیون جدید روی دست گرفته شد. گزینش کمیسیون جدید بدون سلسله‌مراتب قانونی، به دستور آقای غنی به گونۀ عاجل به انتخاب ۱۸ کاندیداهای ریاست‌جمهوری گذاشته شد.
آقای مسعود در ادامۀ یادداشتش نوشته است: در چارچنار ارگ یک روز از صبح تا شام ضمن معرفی نامزد کمیشنران، یک ورق بیوگرافی همراه با ملاحظات و سابقۀ تک‌تک آنان با خطوط سرخ امنیت ملی نیز روی میز کاندیداهای ریاست‌جمهوری گذاشته شده بود. در پایانِ گزینش کمیشنران، در محضر ۱۷ کاندیداهای ریاست‌جمهوری و تلویزیون ملی که خوشبختانه ثبت نیز گردید، خطاب به آقای اشرف غنی گفتم: امیدوارم حکومت این‌بار مانند گذشته در کار کمیسیون مداخله نداشته باشد، دستور ندهد، تطمیع نکند…. و بحران انتخابات قبل را یادآور شدم. آقای غنی با عکس‌العمل شدید حرفم را رد کرد و خود را امانت‌دار و صادق رأی مردم خواند!
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرده است: ادامه دادم که اگر این‌بار از مداخله دست‌بردار‌ نشوید، همراه با سایر کاندیداهای یا حتا اگر تنها هم بمانم، تعهد می‌کنم که پروسۀ غلطی که حق مردم‌مان را پایمال نماید، هرگز قبول نخواهم کرد. سرانجام بعد از گزینش ۱۴ کمیشنر کمیسیون‌ها، فقط یک کمیشنر به‌نام گیتى کوهستانى که رأی لازم نیز آورده بود، به نسبت تکمیل نبودن سن قانونی دوباره از لیست کمشنران حذف شد و به عوض او، خانم رحیمه ظریفى شامل لیست گردید.
احمدولی مسعود می‌نویسد که امروز برعکس آنچه آقای غنی با عصبانیت رد کرده بود، عامل بحران انتخاباتی موجود دقیقاً مانند قبل، خود حکومت با وسیله قرار دادن کمیسیون انتخابات می‌باشد که معلوم نیست با سرنوشت این کمیسیون چه خواهد کرد. به نوشتۀ آقای مسعود: جعل اسناد تعدادی از کمیشنران که از فیلتر امنیت ملی نیز گذشته بودند و تقسیم کمیشنران به خودی و غیرخودی توسط حکومت مسألۀ جدیدی نیست، در غیر آن، چگونه خانم گیتى کوهستانى فقط با سن ١۵ روز کمتر از ٣۵ ساله‌گى از لیست بیرون می‌شود و آقای حنیف دانشیار با سن ٣۴ ساله‌گی حفظ می‌گردد؟ مهم‌تر از آن، چطور هیأت رهبری کمیسیون انتخابات همه وفادار به حکومت از یک‌دست تعیین می‌شوند؟ وقتی کارگزاران جعلی باشند، طبیعتاً و قطعاً تمام پروسه جعلی و تقلبی می‌شود.

mandegar

نتیجۀ ابتدایی اوایل هفتۀ جاری اعلام می‌شود
در این میان، مسوولان در کمیسیون انتخابات به رسانه‌ها گفته اند که روند بازشماری آرا تا روز جمعه (دیروز) پایان می‌یابد و اوایل هفتۀ جاری نتایج ابتدایی نیز اعلام می‌شود. آنان گفته اند که پروسۀ جمع‌بندی و تطبیقات اوراق نتایج بازشماری و تفتیش آرای هفت ولایت در مرکز ملی نتایج کمیسیون روز جمعه به پایان می‌رسد و پس از تطبیقات اوراق نتایج بازشماری و تفتیش آرا، نتایج ابتدایی در اوایل هفته آیندۀ (هفتۀ جاری) اعلام می‌شود.
گفتنی است که کمیسیون انتخابات بخشی از آرایی که مشکوک خوانده می‌شد را در سراسر کشور بازشماری و تفتیش کرد، اما این روند با مخالفت نامزدان انتخابات ریاست جمهوری روبه‌رو شد و روند آن پس از تکمیل شدن بازشماری و تفتیش آرای ۲۷ ولایت، متوقف شد. هواداران شماری از دسته‌های انتخاباتی دروازه‌های ولایتی کمیسیون انتخابات در ولایت‌های بغلان، بدخشان، پنجشیر، فاریاب، جوزجان، سرپل و تخار را بستند و اجازۀ بازشماری و تفتیش را ندادند.
اما مدتی بعد، دسته‌های انتخابات از هواداران‌شان خواستند تا اجازه دهند کمیسیون انتخابات آرای این ولایت‌ها را بازشماری و تفتیش کند. به این صورت، تفتیشِ آرای این ولایت‌ها آغاز شد و به گفتۀ سخنگویان کمیسیون انتخابات، دیروز جمعه، این روند پایان پیدا کرد. براساس تقویم کمیسیون انتخابات، قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۲۷ میزان اعلام شود، اما به دلیل آنچه مشکلات تخنیکی از سوی کمیسیون عنوان شد، به ۲۳ عقرب به تعویق افتاد. کمیسیون انتخابات اما در این تاریخ نیز قادر نشد نتایج را اعلام کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.