هشدار از افزایش شمار کودکان معتاد در افغانستان

- ۲۷ دلو ۱۳۹۱

در یک گزارش تازه آمده است که میزان کودکان معتاد به مواد مخدر در افغانستان به شدت رو به افزایش می باشد.
خبرگزاری فرانسه، در بررسی وضعیت کودکان معتاد در افغانستان به نتایج وحشتناکی رسیده است: تعداد روز افزون کودکان معتاد در افغانستان حاکی از افزایش میزان اعتیاد در میان این قشر از جامعه افغانستان است، این افزایش را از زیاد شدن مراکز ترک اعتیاد برای کودکان می‌توان به راحتی فهمید.
افغانستان کشوری است که در آن ۹۰ درصد مواد افیونی مورد استفاده در تهیه هروئین تولید می‌شود.
البته کارشناسان بر این عقیده‌ هستند که آمار موجهی برای تعداد کودکان معتاد وجود ندارد،کودکانی که سن‌شان ۳ تا ۱۲ سال است.
یکی از مددکاران در یکی از مراکز ترک اعتیاد می‌گوید: کودکانی که به دام اعتیاد گرفتار شده‌اند افسرده و غمگین هستند، فعالیت‌ زیادی نداشته و به صحت خود نیز توجهی ندارند. آن‌ها شبیه ارواحند.
این مرکز که توسط یک موسسه خیریه به نام ودان تاسیس شده از سوی سازمان ملل حمایت مالی می‌شود و در آن ۲۵ کودک و ۳۵ زن شانس رهایی از دام اعتیاد را دارند.
یکی از این کودکان که دختری ۱۰ ساله است اخیراً در یکی از مراکز ترک اعتیاد موفق شد به زنده‌گی سالم بازگردد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت: از زمانی که یک کودک بودم همواره تابلیت‌های خواب‌آور مصرف می‌کردم. من همواره خواب آلود بودم و سردرد داشتم و نمی‌توانستم در صنف به درس‌ها گوش دهم و دوستانم همواره به من می‌خندیدند اما هم اکنون بهتر شده‌ام اما به صورت کامل درمان نشده‌ام.
رییس مرکز ترک اعتیاد ودان در ننگرهار می‌گوید تابلیت‌های خواب‌آور را می‌توان با شیر مخلوط کرد و به کودکان داد اما بسیاری از کودکان به واسطه غذاهایی که حاوی مواد افیونی هستند معتاد می‌شوند. از آنجایی که مواد افیونی به راحتی در افغانستان قابل دسترس هستند برخی گمان می‌کنند که این مواد اعتیاد آور نیستند و آنها را به عنوان مسکن و التیام بخش استفاده می‌کنند.
یکی از داکتران دفتر مبارزه با مواد مخدر و وقوع جرم سازمان ملل می‌گوید: اکثر کودکان در افغانستان در نتیجه تنفس مواد افیونی که پدرانشان در منزل مصرف می‌کنند معتاد می‌شوند و برخی دیگر نیز به صورت عمدی توسط والدینشان معتاد می‌شوند. به طور مثال ، مادران در زمانی که در حال بافتن فرش یا برداشت خشخاش از مزارع هستند برای آرام کردن فرزندانشان از مواد مخدر استفاده می‌کنند.
این مقام مسوول سازمان ملل گفت: علت اصلی اعتیاد کودکان در افغانستان فقر است. بسیاری از خانواده‌ها اطلاعی درباره تاثیرات جانبی مواد مخدر ندارند و نمی‌دانند که اگر این مواد را به خورد کودکانشان بدهند آنها را می‌کشند.
براساس جدیدترین نظرسنجی وزارت خارجه امریکا در خصوص استفاده از مواد مخدر در افغانستان مشخص شد که تعداد مصرف کننده‌گان بزرگسال مواد مخدر ۳ / ۱ میلیون تن و تعداد کودکان معتاد حدود ۳۰۰ هزار تن است.
همچنین براساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و وقوع جرم سازمان ملل مشخص شد که مصرف‌کننده‌گان مواد مخدر در افغانستان به ۵۳ درصد از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ افزایش یافته است.
مقام‌های سازمان ملل همچنین اعلام کردند که تنها ۹۰ مرکز ترک اعتیاد در سراسر افغانستان وجود دارد که به درمان ۱۶ هزار معتاد می‌پردازد. این رقم از سال ۲۰۰۹، ۴۰ درصد افزایش یافته است و یک سوم معتادان این مراکز نیز کودکان و زنان هستند. علاوه بر این ۶۰ درصد جمعیت افغانستان زیر ۲۵ سال و ۵۲ درصد این افراد نیز زیر ۱۸ سال هستند.
داکتر دفتر مبارزه با مصرف مواد مخدر و وقوع جرم سازمان ملل همچنین اعلام کرد: در صورتی که ما این معتادان را درمان نکنیم آنها را فراموش کرده‌ایم. کودکان آینده افغانستان هستند اگر آنها مواد مخدر مصرف کنند برای کشور مثمر ثمر نخواهند بود

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.