نشست علمای افغانستان و پاکستان به بن بست مـواجه شد

گزارشگر:ماندگار - ۲۷ دلو ۱۳۹۱

درحالی‌که اعضای شورای علمای افغانستان می‌گویند که با هیأت علمای پاکستانی در خصوص برگزاری کنفرانس علمای دو کشور در کابل به توافق دست یافته‌اند، رییس شورای علمای پاکستان می‌گوید که آن‌ها نتوانسته اند با هیأت شورای علمای افغانستان در بارۀ دو شرط ابتدایی پاکستان به توافق برسند.
مولانا طاهر اشرفی به صدای امریکا گفته است شرط نخست پاکستان این است که طالبان در این کنفرانس شامل شوند و شرط دوم این‌که مردم و علما هیچ‌گونه فتوایی برضد طالبان صادر نکنند و نیز هیچ صحبتی به طرفداری از حکومت افغانستان صورت نگیرد.
به گفتۀ اشرفی، علمای دینی پاکستان تنها در صورتی در این نشست شرکت خواهند کرد که شورای عالی صلح افغانستان شرایط آن‌ها را بپذیرد.
اما عطاءالله لودین معاون شورای عالی صلح و عضو شورای علمای افغانستان می‌گوید که سخنان طاهر اشرفی رییس شورای علمای پاکستان از خودش نیست.
مولوی لودین که هیأت هشت نفری شورای علمای افغانستان را در سفر به پاکستان همراهی می‌کرد، به روزنامۀ ماندگار گفت که در یک نشست مشترک قطعنامۀ شورای علمای افغانستان و پاکستان صادر شد، مولانا اشرفی در آن نشست حضور داشت و اما هیچ اعتراضی به قطعنامه نکرد. بنابراین، اظهارات او پس از نشست مربوط به شخص خودش می‌شود.
عضو شورای علمای افغانستان افزود: اظهارات اشرفی از خودش نیست؛ این اظهارات مربوط می‌شود به آدرس‌هایی‌که او به آن‌ها وابسته است.
آقای لودین گفت که ما بالای هیچ کسی فتوا صادر نکرده‌ایم؛ اما این‌که در نشست فتوا صادر خواهد شد یا خیر، مربوط به نشست علما می‌شود.
به گفتۀ او، در این نشست هر حکمی که علما بر اساس دین و شریعت صادر کنند، آن حکم تطبیق می‌شود.
معاون شورای عالی صلح و عضو شورای علمای افغانستان گفت: «هیأت شورای علمای افغانستان و پاکستان به یک توافق دست یافتند که آن را طی قطعنامه‌یی به رسانه‌ها اعلان کردند، اما این‌که پس از این توافق، شخص و یا فردی سد راه برگزاری این نشست می‌شود و موانع ایجاد می‌کند، آن‌ها نمی‌خواهند در افغانستان صلح تأمین شود، آن‌ها از برخی جهت‌ها تحریک می‌شوند که چنین مسایلی را دامن بزنند.»
این مقام شورای عالی صلح افزود، امیدواریم اعضای شورای علمای پاکستان، توافقات انجام شده را عملی سازند.
مولوی عطاءالله لودین گفت که که اشرفی رییس شورای علمای پاکستان به چند جهت وابسته است، نظریات او از خودش نیست، نظریات او همواره تغییر می‌کند و اظهار نظر‌های او نمی‌تواند نظر کل اعضای شورای علمای پاکستان باشد.
به گفتۀ اقای لودین، در یک نشست حتا اعضای شورای علمای پاکستان اجازۀ حضور به اشرفی نداده اند.
در این حال، مفتی ابو هریره محی‌الدین یک عضو دیگر هیات پاکستان روز دوشنبه از شرایط علمای پاکستان یاد آوری نکرد، اما گفت که به دنبال یک جلسۀ به سطح بلند در کابل – که قرار است به تاریخ بیست و یکم فبروری برگزار شود – دو صد و پنجاه عالم دینی از هر دو کشور درماه مارچ در کنفرانس علما اشتراک خواهند کرد.
نشست شورای علمای پاکستان و افغانستان به خاطر راه حل برای جنگ و نا امنی در افغانستان برگزار می‌شود.
تلاش های همگام برای صلح
مذاکرات مذهبی که موازی با تماس‌های رهبران ارشد سیاسی و نظامی کابل و اسلام آباد به پیش می‌رود، بازتاب دهندۀ تلاش‌های افغانستان، پاکستان و جامعۀ بین‌المللی برای تسریع هر چه بیشتر روند مصالحه و ادغام مجدد در افغانستان است.
به باور معید یوسف، تحلیلگر در انستیتوت صلح واشنگتن، منازعات در افغانستان با بنبست مواجه شده است. او می‌افزاید که درک این وضعیت یکجا با خروج نیروهای خارجی تا کمتر از دو سال دیگر از افغانستان، هم حلقات داخلی و هم بازیگران بین‌المللی را به حرکت به سمت یک سازش مجبور ساخته است.
آقای یوسف می‌گوید که پلان منسجمی در این زمینه وجود ندارد، اما یکی از نیازهای اساسی مجبور ساختن پاکستان است تا طالبان افغان را به میزمذاکره بکشاند.
تحلیگران می‌گویند که تا اکنون روشن نیست که طالبان تا چه حد متحد اند و در صورت توافق و مصالحه، رهبران آن گروه به چه میزانی ادارۀ جنگجویان شان را در دست دارند، اما گمان می‌رود که شماری از علمای پاکستانی که از پشتیبانی سیاسی برخوردار اند، تا حدی بر شورشگری و شورشیان نفوذ داشته باشند.
تلاش‌های قبلی برای برگزاری اجلاس علمای دو کشور ناکام شده بود و هر دو جانب همدیگر را به دست داشتن در بازی های سیاسی متهم می کردند.
اما زلمی رسول، وزیر خارجۀ افغانستان روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد تا در دو هفتۀ نخست ماه مارچ جرگۀ علما برگزار شود. به گفتۀ آقای رسول این جرگه خود یک انکشاف در راستای مفاهمه و مصالحه در افغانستان می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.