رای‌هایی که زیاد شدند و رای‌هایی که کم شدند

گزارشگر:فرزاد برومند - ۰۶ جدی ۱۳۹۸

احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به این باور است که «هفت خوان تخلف و تقلب، فساد و معاملات خودی و بیگانه» را باید پشت سر گذاشت تا به نتیجۀ پاک انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان رسید. آقای مسعود در یک نشست خبری شورای نامزدان ریاست‌جمهوری که روز سه شنبۀ هفتۀ پیش برگزار شده بود گفت، همه میدانند که روند تقلبی پروسۀ انتخابات ریاست جمهوری یک امر تصادفی نه، بلکه از قبل برنامهریزی شده بود.
mandegarآقای مسعود بیان کرد: «اگر زود به خود نیاییم، چارۀ نسنجیم، فردا دیر است، همه قربانی پیامدهای سنگین‌تر خواهیم شد. حاکمیت تقلب و معامله، یکجا با بحران‌های سال ۲۰۲۰ سرآغاز حوادث ناگوار را در کشور رقم خواهد زد».
آقای مسعود در این نشست تأکید کرد که هیچ میدانی متعلق به مردم افغانستان نیست؛ نه میدان صلح و جنگ، نه‌ میدان انتخابات و دموکراسی. او اظهار داشت که اینجا دیگران اند که هر وقتی اراده کنند، توسط «دست‌نشانده‌های علنی و پنهانی» خود، سرنوشت مردم را تغییر می‌دهند. احمدولی مسعود گفت که سیاست‌های کج‌دار و مریز بعضی چهره‌های سیاسی داخلی و خارجی طی پروسۀ یک سالۀ انتخابات شاهد مدعای او است.
به گفتۀ این نامزد انتخابات ریاست جمهوری: «دست‌هایی که ارقام کمیسیون انتخابات را به گونه‌یی تنظیم کردند تا مردم را در یک وضعیت «بیم‌وامید» منتظر قرار دهند، نتیجۀ کمیسیون شکایات را نیز با کمی تفاوت مطابق برنامۀ خود تنظیم خواهند کرد، نه این‌که کمیسیون شکایات «هفت خوان تقلب و‌ تخلف» را که تا این‌جا رسیده است، بتواند مستقلانه عقب بزند. در بهترین وضعیت، رفتن به دور دوم این پروسه به معنای سرمایه‌گزاری بیشتر بالای تخلفات و تقلبات یک ساله می‌باشد».
آقای مسعود به این باور است که انتخابات ۱۳۹۸ روپوشی شده برای قاپیدن قدرتِ غیرمشروع، منحرف شده و معامله‌گرانه برای ایجاد یک حکومت بی‌ثبات به خاطر یک مأموریت خطرناک. با این حال، آقای مسعود گزینۀ حل بحران افغانستان را در ایجاد «حکومت مشارکت ملی» با اولویت‌های «زمینه‌سازی انتخابات جدید، عادلانه و شفاف و پرداختن به صلح منصفانه» خواند.
به گفتۀ او: مردم حق دارند خسته‌گی و بی‌زاری خود را از انتخابات مجدد ابراز کنند، اما آگاه باشند که همین خسته کردن نیز بخشی از برنامه است تا سرانجام مردم به تقلب و سازش تن دهند. سرنوشت خود را با خسته‌گی چند روزه برباد ندهید. احمدولی مسعود خطاب به مردم گفت: در مورد خودم، ارقام دادۀ شدۀ کمیسیون انتخابات فراتر از یک تقلب، یک توطیۀ خاینانۀ حکومت و تیم مشخص بود؛ چون پیشنهادات مکرر هیچ‌یک‌شان را حتا تا همین چند روز قبل قبول نکردم. باید صداهای راستین را بی‌اعتبار و خاموش سازند تا کسی در مقابل خیانت و معاملۀشان ایستاده‌گی نکند.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در اخیر سخنانش اظهار داشت: حکومتی که به قول روزنامۀ «ایندیپندنتِ» لندن: با رأی ۲ درصد مردم به میان آید، چه مشروعیتی می‌تواند داشته باشد؟ انتخابات فاسد و فاقد رأی مردم مشروعیت ندارد.
نگرانی‌های نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی‌بر تقلب و تخلف و نیز مهندسی آرا از سوی کمیسیون انتخابات زیاد هم بی‌موجب نیست. کمیسیون انتخابات واجدین شرایط رأی‌دهی در انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان را بیش از ۹ میلیون تن اعلام کرده بود. کمیسیون و در مجموع حکومت نتوانستند در یک سال کار برای برگزاری انتخابات، اعتماد مردم را به این پروسه به دست آورند. حکومت با کارکرد منفی و ضعف مدیریتی در تقریباً تمام عرصه‌ها و کمیسیون انتخابات هم با ناکاره‌گی و ضعف نتوانستند حد اقل ۵ میلیون تن را به پای صندوق‌های رأی بکشانند.
در فردای روز انتخابات مشخص شد که مردم به کمیسیون و حکومت باور ندارند. سطح اشتراک کننده‌گان حتا در ولایت کابل با بیش از هفت میلیون نفوس، کمتر از دو صد هزار نفر بود. این به معنای ناکاره‌گی و ضعف در ارایۀ خدمات از سوی حکومت و جلب رضایت شهروندان از سوی کمیسیون انتخابات است. تمام نامزدان به سقف رأی‌دهنده‌گانی که از سوی کمیسیون رسماً اعلام شده است، شک دارند. حتا نامزدان پیشتاز خواسته یا ناخواسته به کمتر بودن سقف اعلام شدۀ اشتراک کننده‌گان، انگشت تائید دراز می‌کنند.
در این میان، تا هنوز کمیسیون انتخابات نتایج انتخابات را براساس محل‌های و مراکز نیز نشر نکرده است. کمیسیون از ترس رسوایی، تا هنوز برگه‌های نتایج هر محل و مرکز را نشر نکرده، زیرا در صورت چنین کاری، برگۀ نتایج هر محل و مرکز با نتایج ناظران نامزدان همخوانی نخواهد داشت و در آن صورت، تشت رسوایی‌شان از بام فرو می‌ریزد و آفتابی می‌شود.
در کنار این، به نظر می‌رسد کمیسیون انتخابات فیصدی رأی‌های برخی نامزدان را قصداً کم کرده و در اعلام آن دست‌های پیدا و پنهانی دخیل بوده است. نتایج ناظران نامزدان با نتایجی که کمیسیون از این نامزدان به نشر رسانده، زمین تا آسمان تفاوت دارد. رأی‌های بسیاری از نامزدان عمداً یا باطل شده و یا هم شمار نشده است. فرضاً اگر اشتباهی صورت گرفته باشد، باید در قسمت رأی یک نامزد صورت گرفته باشد، نه تمام نامزدانی که خلاف پالیسی‌ها و سیاست‌گذاری‌های حکومتی و از منتقدان سیاست‌های حکومت اند.
احمدولی مسعود مدعی است که پیش و بعد از انتخابات ریاست جمهوری، بارها نماینده‌گان تیم دولت‌ساز به خانه‌اش آمده و از او خواهان کناره‌گیری از نامزدی در انتخابات و اعلام حمایت از آقای غنی در بدل امتیازهایی مادی و دولتی شده اند؛ اما وقتی آقای مسعود دست رد به سینۀشان زده، تلاش شده تا با کم کردن رأی‌های او، به اعتبار سیاسی‌اش صدمه بزنند. احمدولی مسعود متعلق به خانوادۀ بزرگی است که در ۳۴ ولایت افغانستان نفوذ، جایگاه و احترام می‌شود. او در ۱۸ سال گذشته همیشه در افغانستان بوده و در صحنۀ سیاسی حضور داشته و مطمیناً رأی بسیار آورده است، اما در نتیجۀ انتخابات برای او رقم پائین‌تر از چهره‌هایی تعیین و اعلام کرده اند که تنها در روز نام‌نویسی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، مردم افغانستان با نام و چهرۀشان آشنا شدند و گذشتۀ سیاسی نداشتند! این خود بیانگر دستکاری نتیجۀ انتخابات و همکاری و تبانی کمیسیون با نامزدان حکومتی و قدرت‌مند است.
با این حال، اما باتوجه به حجم شکایت‌هایی که در کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخابات ثبت شده است، به نظر می‌رسد انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم می‌رود. اگر کمتر از ۱۲ هزار رأی تیم دولت‌ساز باطل اعلام شود که احتمالاً می‌شود، انتخابات به دور دوم می‌رود و بار دیگر بن‌بست خلق می‌شود و بحران تشدید پیدا می‌کند. از آنجا که شرایط برای برگزاری انتخابات مساعد نیست؛ بناً راهِ‌حلِ محتمل برای برون‌رفت از بحران، ایجاد «حکومت مشارکت ملی» است که از سوی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد شد. این حکومت تمام طرف‌های دخیل در انتخابات را در یک صف زیر یک چتر واحد گردهم می‌آرد و هیچ کسی را به عنوان بازنده، بیرون از حکومت نمی‌گذارد. در این حکومت، وحدت ملی به معنای واقعی تمثیل می‌شود و می‌تواند بدیل مناسب و خوبی برای ادامۀ بحران و بن‌بست باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.