۲۵ مسلـمان در درگیـری با پـولیـس هنـد کشتـه شـدنـد

- ۰۷ جدی ۱۳۹۸

در قانون جدید، مهاجران سه کشور بنگلادش، افغانستان و پاکستان ساده‌تر از پیش می‌توانند شهروند هند شوند، اما این قانون شامل مسلمانان نمی‌شود.
بر بنیاد یک تلویزیون رویترز، قانون جدید اعطای شهروندی با مخالفت شدید مسلمانان هند روبه‌رو شده است.
mandegarساکنان ایالت‌های مسلمان‌نشین هند و از جمله اوتارپرادش مخالفت خود را با این قانون به شدت نشان دادند. در جریان درگیری پولیس با معترضان بر اساس برخی گزارش‌ها ۲۵ نفر کشته شدند.
نفیسه مادر یکی از کشته شده‌گان گفته است: من به پسرم پول دادم که برای گاومان علف بخرد. پسرم رفت تا برای گاومان علف بخرد. من نمی‌دانم که چه روی داد. فرزندم تنها برای خرید علف رفته بود. من حالا باید چه کار کنم.
عید الاحسان پدر یکی دیگر از کشته شده‌گان هم گفته است: پسر من با موتور سه چرخه خود به بیرون از خانه رفته بود. او راننده این سه چرخه بود. زمانی که پسرم در راه خانه بود به او گفتم که اوضاع نامناسب است و او گفت که موتور را پارک خواهد کرد و به خانه بازخواهد گشت. این تنها تماسی بود که با او داشتم. پس از آن ما دیگر هیچ خبری از وی دریافت نکردیم. ما تلاش کردیم با او تماس بگیریم، اما این کار میسر نشد. او به تلفن پاسخ نمی‌داد. ما جستجو برای یافتن وی را اغاز کردیم. پس از ۱۰ شب فهمیدیم که او کشته شده است. گلوله به سینه وی اصابت کرده بود.
محمد صلاح‌الدین گفت: فضایی از وحشت در اینجا حاکم است. چرا و چگونه ما باید به دولت یا پلیس اعتماد کنیم. به من بگویید چرا ما باید به آن‌ها اعتماد کنیم؟ آن‌ها باید از ما محافظت کنند.
میرات آجار کومار یک افسر پولیس گفت: هر آنچه که وجود دارد و هر آنچه که انجام شد این بود که گلوله‌هایی برای تضمین صلح و آرامش شلیک شد. این موضوع مستند شده است و گزارش اولیه نوشته شده است. یک کمیته تشکیل شده است و تمامی این مسایل را بررسی می‌کند. ما با خانواده کشته شده‌گان هم گفت‌وگو‌هایی داشته‌ایم. واقعیت‌های قانونی به همگان نشان داده خواهند شد.
در قانون جدید، مهاجران سه کشور همسایه (بنگلادش، افغانستان و پاکستان) ساده‌تر از قبل می‌توانند شهروند هند شوند، اما این قانون شامل مسلمانان این کشور‌ها نمی‌شود.
مسلمانان هند پیشتر نیز دولت ملی‌گرا نارندرا مودی را به اتخاذ سیاست‌های تبعیض‌آمیز متهم کرده‌اند، اما قانون جدید معترضان غیرمسلمان زیادی هم دارد که به خصوص با تسهیل اعطای شهروندی به مهاجران بنگلادش مخالفت می‌کنند.
تجمع‌های اعتراضی همراه با تحصن و اعتراض روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته از ایالت آسام، در شمال شرق هند آغاز شد و به درگیری خشونت‌آمیز میان پلیس و معترضان انجامید.
مراکز درمانی محلی از کشته شدن دو نفر و مجروح شدن ۲۶ نفر در آسام خبر دادند که ظاهراً همه هدف تیراندازی نیرو‌های امنیتی قرار گرفته‌اند.
تظاهرات ضد قانون جدید شهروندی روز جمعه در دهلی نو، پایتخت و برخی دیگر از ایالت‌های هند، از جمله گجرات، کرالا و بنگال غربی نیز ادامه داشت.
بنابر گزارش‌ها در دهلی نو صد‌ها دانشجو ضد قانون جدید تجمع کردند و پلیس برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کرده و به ضرب‌وشتم معترضان پرداخته است.
در شهر گواهایتی در ایالت آسام روز جمعه نیز هزاران نفر در تجمع‌های اعتراضی شرکت کردند. گفته می‌شود در این روز میان معترضان و نیرو‌های پولیس درگیری شدیدی رخ نداده است.
در ایالات میگالایا، در جنوب آسام که از کانون‌های اصلی اعتراض‌ها است، مسوولان محلی ارتباط با شبکۀ جهانی انترنت را قطع کردند و در بخش‌هایی از مرکز ایالت مقررات منع عبور و مرور وضع شده است. درگیری‌ها در این ایالت ۲۰ مجروح برجا گذاشته است.
از اصلاح قانون شهروندی، بیش از همه مهاجران غیرمسلمان بنگلادش، پاکستان و افغانستان سود می‌برند که پیش از سال ۲۰۱۵ به شکل غیرقانونی وارد هند شده‌اند.
اندکی بیش از ۸۰ درصد جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلون نفری هند پیروان مذهب هندو هستند. مسلمانان به عنوان بزرگترین اقلیت دینی هند حدود ۱۴ درصد از جمعیت این کشور را شامل می‌شوند.
منتقدان، دولت حاکم را به رفتار ناعادلانه و تبعیض ضد مسلمانان متهم می‌کنند. با این همه شدیدترین اعتراض‌ها در ایالت‌های شمال شرق هند و نزدیکی مرز بنگلادش رخ داده است.
معترضان نگرانند که قانون جدید شهروندی، باعث ورود تعداد بیشتری مهاجر از بنگلادش به هند شود. در برخی ایالت‌های شمال شرق هند هم اکنون نیز جمعیت بزرگی از مهاجران بنگلادشی حضور دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.