شکایت از پیمانکارانی که در افغانستان برای تأمین امنیت خود به طالبان پول پرداختند

- ۰۸ جدی ۱۳۹۸

mandegarروزنامۀ وال استریت ژورنال گزارش داده است که خانواده‌های سربازان کشته و زخمی شده آمریکایی در افغانستان در دادگاه فدرال امریکا در واشنگتن علیه شرکت‌های پیمانکار عمده امریکایی و بین‌المللی پروژه‌های بازسازی در افغانستان شکایت کردند.
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشته است که این شرکت‌ها متهم شده‌اند که اغلب برای تامین امنیت به طالبان پول پرداختند و یا به طور مستقیم افراد گروه طالبان را برای نگهبانی استخدام کردند. شاکیان، خانواده‌های ١۴٣ تن از سربازان کشته یا زخمی آمریکایی در طی سال‌های ٢٠٠٩ تا ٢٠١٧ در افغانستان هستند.
شاکیان، کمپانی‌ها را متهم کرده‌اند که با پرداخت مقداری پول به شبه‌نظامیان، به‌ جای تامین امکانات امنیتی صرفه‌جویی کرده‌اند. در متن شکایت آمده که پول پرداخت شده به گروه طالبان در حملات علیه سربازان آمریکایی استفاده شده است. در این شکایت‌نامه، بنا به منابع مختلف آمده که حدود ٢٠ تا ۴٠ درصد منابع مالی برای تامین امنیت پروژه‌های عمده به شبه‌نظامیان پرداخت شده است.
به نوشته وال استریت ژورنال، پیمانکاران بین‌المللی که علیه آن‌ها شکایت شده، از جمله دو شرکت عمده طرف قرارداد آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (یواس‌اید) هستند که طی سال‌های ٢٠٠٧ تا ٢٠٠٩ در حدود یک میلیارد دلار قراردادهای پروژه‌های توسعه‌ای دریافت کردند. از جمله پروژه‌های بزرگ که در این شکایت از آن‌ها یاد شده، پروژه بند کجکی و شاهراه حلقه‌ای است که قرارداد مشترک آن توسط شرکت پیمانکار آمریکایی پیش برده شده است.
وال استریت ژورنال می‌نویسد که در شکایت از کمپانی‌های آمریکایی، از یک شرکت امنیتی بریتانیایی و یک شرکت آفریقای جنوبی هم نام برده شده است.
بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) نیز در سال ٢٠١٣ با نشر گزارشی با عنوان «قرارداد با دشمن» از خلاءهای روند واگذاری پروژه‌های وزارت دفاع آمریکا صحبت کرده است که در نتیجه آن ممکن است میلیون‌ها دلار از این قراردادها به افراد و یا گروه‌هایی رسیده باشد که درصدد آسیب رساندن به سربازان آمریکایی در افغانستان هستند.
تاکنون هیچ شرکت طرف قرارداد امریکایی و یا بین‌المللی در افغانستان به خاطر پرداخت پول به طالبان مورد تفتیش و بازجویی جزایی قرار نگرفته است. پروژه‌های بزرگ توسعه‌ای در افغانستان، در یک زنجیره از پیمانکار اصلی به شرکت‎های دیگر بین‌المللی و محلی دست به دست می‌شود و یا فاز بندی اجرا می‌شود.
در سال‌های گذشته نیز تحقیقات یک کمیته سنای امریکا نشان داده بود که شرکت‌های امنیتی پیمانکار که مورد استفاده آمریکایی‌ها قرار گرفته است، با طالبان در ارتباط اند و به شبه‌نظامیان در قبال تامین امنیت خود پول پرداخته‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.