‌خلیـل‌زاد به قطـر مـی‌رود/ طالبـان: آتـش‌بس در برنـامۀ مـا نیست

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۴ جدی ۱۳۹۸

در حالی که قرار است زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ واشنگتن در امور صلح افغانستان جهت گرفتن جزییات در مورد تصمیم طالبان برای آتش‌بس و آغاز دوباره مذاکرات صلح عنقریب به قطر برود، گروه طالبان هرنوع توافق روی آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها را در افغانستان رد می‌کنند.
در خبرنامه‌یی که از نشانی طالبان در رسانه‌های اجتماعی و جمعی منتشر شده است، آمده که گزارش‌های ارایه شده از قول اعضای این گروه، مبتنی بر این‌که شورای کویته (مرکز فرماندهی نظامی) طالبان روی آتش‌بس در روند مذاکرات صلح توافق کرده‌اند، درست نیست و طالبان تا mandegarهنوز دراین مورد تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند.
این درحالی است که پیش از این رسانه‌های غربی با انتشار گزارشی‌های گفته‌اند که نماینده‌گان سیاسی طالبان از قطر در ماه دسامبر به پاکستان رفته‌اند تا در رابطه به خواست‌ امریکا برای آتش‌بس، کاهش خشونت‌ها و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با مسوولان ارشد این گروه در شورای کویته – پاکستان مشورت کنند.
منابع گفته‌اند که شورای کویته برای آتش‌بس در روند مذاکرات صلح و آغاز دوبارۀ گفت‌وگو‌ها چراغ سبز نشان‌داده‌اند، اما سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان در قطر، گفته است که آتش‌بس بخشی از مذاکرات ما نیست، اما ما به صورت جدی روی ایجاد فضای صلح آمیز با مسوولان خود مشورت می‌کنیم تا زمینه‌ را برای امضای توافق‌نامۀ صلح آماده کنیم.
گروه طالبان آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها را از موضوعات داخلی می‌دانند، سخنگویان این گروه باور دارند؛ پس از این‌که نظامیان خارجی افغانستان را ترک، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را آعاز می‌کنند و روی موضوع آتش و سامانۀ سیاسی کشور می‌پردازند. اما گروه مذاکره کنندۀ زلمی خلیلزاد و مقامات ادارۀ دونالد ترامپ چهار گزینه را در مذاکرات صلح طالبان – امریکا مهم می‌پردارند که به گفتۀ آنان در صورتی که روی این چهار گزینه(آتش‌بس، کاهش خشونت‌ها، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و تعین زمانی خروج امریکایی از افغانستان) توافق صورت نگیرد، روی هیچ گزینۀ توافق نشده است.
گروه طالبان در حالی توافق روی آتش‌بس را رد می‌کنند که مقامات امریکایی از سفر قریب‌الوقوع گروه مذاکره کنندۀ زلمی‌خلیل‌زاد به دوحه مرکز قطر خبر می‌دهند.
این در حالی است که امریکا می‌گوید که تا زمانی که برنامۀ آتش‌بس از طرف طالبان به صورت روشن اعلام نگردد، مذاکرات با این گروه از سر گرفته نخواهد شد.
دیپلومات‌های امریکایی در سفارت این کشور در کابل ظاهراً این سفر برای شنیدن جزییات گروه طالبان در رابطه به آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها می‌دانند.
یک دیپلومات ارشد سفارت امریکا در کابل با اشاره به این‌که آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها یکی از موضوعات مهم در روند مذاکرات طالبان- امریکاست، گفته است که امریکا می‌خواهد بداند که آیا طالبان به‌خاطر امضای توافق نامه صلح، خشونت‌ها را کاهش می‌دهند یا این‌که ملاحظۀ دیگری روی دست دارند.
این دیپلومات افزوده که زلمی‌ خلیل‌‎زاد برای شنید این جزییات از طالبان به قطر سفر می‌کند تا تصمیم نهایی طالبان در این مورد بداند.
از سویی هم، برخی از اعضای پیشین گروه طالبان که ارتباط نزدیک با نماینده‌گان سیاسی این گروه دارند، نسبت به مذاکرات صلح و آتش‌بس خوش‌بین هستند. آنان باور دارند که طالبان برای کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس همسویی نشان داده‌اند و با رفتن زلمی‌خلیل‌زاد توافق‌نامۀ صلح به امضأ خواهد رسید.
عبدالشکور مطمین، رییس کمیته ملی المپیک رژیم طالبان می‌گوید که شورای نظامی طالبان با کاهش خشونت‌ها موافقت کرده و قرار است همزمان با سفر خلیلزاد به قطر مذاکرات از سرگرفته شود و توافق نامه صلح امضا گردد.
آتش‌بس فراگیر که خواست حکومت افغانستان است تا اینجای کار محور مشوره‌های طالبان نبوده است. کاهش خشونت‌ها هم گونه‌یی است که همزمان با امضای توافق نامه صلح، حملات بر شهر‌های بزرگ، بزرگ راه‌ها و اماکن پرجمیعت غیرنظامی کاهش یابد.
پیش از این زلمی‌خلیل‌زاد، گفته بود که در مذاکره با گروه طالبان به مرحلۀ مهم و حساس رسیده‌اند.

اجماع ملی و بین‌المللی
در همین حال، مسوولان در وزارت دولت در امور صلح می‌گویند که دولت افغانستان روی اجماع بین‌المللی در رابطه به صلح افغانستان کار می‌کند.
ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که آن‌ها روی تحکیم و تقویت اجماع ملی و بین‌المللی درباره صلح کار می‌کنند.
این در حالی است که دولت وحدت ملی در پنج سال گذشته نتوانسته تا یک اجماع داخلی در روند مذاکرات صلح ایجاد کند. در پنج از عمر حکومت وحدت ملی، تربیون واحد برای گفت‌وگو با طالبان ایجاد نشد. دو دسته‌گی در میان نهادهای حکومت و دو صدایی در میان رهبری سیاسی حکومت وحدت ملی، سبب شد تا گروه طالبان موقف روشن در رابطه به گفت‌وگو با حکومت افغانستان نشان ندهند. محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در ماه‌های گذشته طرح هفت ماده‌یی را برای آغاز گفت‌وگو با گروه طالبان ارایه کرده است.
ظاهراً به نظر می‌رسد که غنی در مشورت با حلقۀ حاص ارگ این طرح را آماده کرده است و نصف از حکومت که ریاست اجرایی است، از این طرح آگاهی نداشته‌اند. به همین دلیل این طرح از طرف ریاست اجرایی رویایی و آرمانی خوانده شد.
روند مذاکرات طالبان و امریکا بیش از یک سال قبل در دوحه مرکز قطر آغاز شد، طالبان و امریکایی‌ها تقریباً ده دور با هم گفت‌وگو کردند که نتیجه‌یی را در پی‌نداشته است. مرحلۀ اول این مذاکرات در نقطۀ ۹۰ به دلیل انفجارهای پیهم طالبان در کابل توسط دونالد ترامپ نزدیک به سه ماه پیش متوقف شد و مرحلۀ دومی این روند نزدیک ۲۰ روز قبل به دلیل حملۀ موتر بم طالبان در نزدیک پایگاه نظامی امریکایی‌ها در بگرام – پروان توسط زلمی‌ خلیل‌زاد متوقف شد و برخی از نماینده‌گان طالبان به پاکستان رفتند تا با شورای نظامی کویتۀ که اعضای ارشد این گروه است مشورت کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.