هـوای کابـل پس از بـرف چه می‌شـود؟

- ۱۴ جدی ۱۳۹۸

ماندگار: روزهای پایانی هفتۀ گذشته کابل گواه ریزش نخستین برف امسال بود. ریزش این برف سبب شد تا هوای آلودۀ این شهر که کابل را مبدل به آلوده‌ترین شهر در جهان کرده بود، سُتره‌تر شود؛ اما این دادرسی کوتاه‌مدت بود و حالا باشنده‌گان کابل دوباره از آلوده‌تر شدن هوا ابراز نگرانی می‌کنند.
mandegarشماری از باشنده‌گان کابل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گویند که همیشه پس از باریدن باران و یا برف، جاده‌های کابل کثیف‌تر شده و هوای این شهر نیز آلوده می‌شود. خالد، یک باشندۀ کابل می‌گوید، پیش از ریزش برف‌های چند روز پیش، هوای کابل با دود ذغال سنگ و تایر و سوخت کثافات آلوده بود، اما پس از برف‌باری، خاک نیز بر این آلوده‌گی افزوده خواهد شد.
بلقیش، باشندۀ دیگر این شهر که به بیماری تنفسی مصاب است، می‌گوید که آلوده‌گی هوا بیماری‌اش را تشدید کرده است. او می‌گوید مسوولان شهرداری کابل و ریاست حفاظت از محیط زیست برنامه‌های جامع برای جلوگیری و کاهش بنیادی آلوده‌گی هوا ندارند.
گفتنی‌ست که مسوولان در وزارت داخله در هماهنگی با ریاست حفاظت از محیط‌زیست و شهرداری کابل، پیش از این خانه‌ها، فابریکه‌ها و هتل‌هایی که از سوخت غیرمعیاری و آتش‌خانه‌های بدون تصفیۀ دود استفاده می‌کردند را جریمه کرده و آتش‌خانه‌های‌شان را بستند.
پیش از این، مسوولان در ادارۀ حفاظت از محیط گفته اند که غلظت ذرات معلق هوای شهر کابل، گاهی تا ۵۰۰ مایکروگرام در یک متر مکعب می‌رسد، در حالی که بیشتر از ۱۵۰مایکروگرام خطرناک دانسته می‌شود. آنان افزوده اند که بیش از پنجاه درصد جاده‌های کابل اسفالت نشده و این معضل یکی از علت‌های اصلی آلوده شدن هوای شهر کابل است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.