رابطه بین ترتیب، تولد و شخصیت

- ۲۷ دلو ۱۳۹۱

بخش نخست
ترتیبِ تولد و شخصیت
ممکن است همه آدم‌ها برابر آفریده شده باشند؛ اما نگاهی به میزان دستمزدشان نشان می‌دهد که درآمدشان نابرابر است. این مسأله به طبقه اجتماعی، تحصیلات و حتا چانس نسبت داده می‌شود؛ اما به نظر دالتون کانلی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه نیویارک، نابرابری از خانواده آغاز می‌شود.
کانلی در کتابش با عنوان «ترتیب تولد؛ کدام خواهر و برادرها موفق می‌شوند و چرا» می‌گوید: ۷۵ درصد نابرابری درآمد بین افراد در ایالات متحده، بین خواهر و برادرها در یک خانواده مشاهده می‌شود. او به عنوان مثال به اقبال و ثروت متفاوت بیل و راجر کلینتون، و جیمی و بیلی کارتر اشاره می‌کند.
تحقیقات نشان داده که فرزندان اول (و تک‌فرزندها) در موفقیت‌های تحصیلی، منزلت حرفه‌یی، درآمد و ثروتِ خالص پیشتاز هستند. برعکس، فرزندان میانی در خانواده‌های پرجمعیت بدترین وضع را دارند.
مایکل گروس، نویسنده کتاب «چرا فرزندان اول فرمان‌روایی می‌کنند و فرزندان آخر می‌خواهند جهان را دگرگون کنند»، اعتقاد دارد: موقعیت یک کودک در خانواده، شخصیت، رفتار، یادگیری و قدرت کسب معاش او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اغلب مردم درکی ذاتی از این مطلب دارند که ترتیب تولد به نحوی بر رشد تأثیر می‌گذارد، اما چه‌گونه‌گی تأثیر مهم و معنی‌دار آن را کم‌تر از آن‌چه که واقعاً هست، در نظر می‌گیرند.
کانلی نیز معتقد است: ترتیب تولد در شکل دادن موفقیت‌های فردی مهم است، اما این فقط در مورد فرزندان خانواده‌های بزرگ (با بیشتر از چهار فرزند) و در خانواده‌هایی که منابع مالی و وقت والدین کم باشد، صادق است. اما در خانواده‌های ثروتمند، این تأثیر کم‌تر است.
در این‌جا نگاهی می‌اندازیم به تأثیری که ترتیبِ تولد ممکن است بر خصوصیات فردی داشته باشد:

فرزندان اول
فرزندان اول وظیفه‌شناس‌تر، جاه‌طلب‌تر و سلطه‌جوتر از خواهر و برادرهای کوچک‌تر از خود هستند. فرزندان اول در دانشگاه‌های هاروارد و ییل به خوبی خود را نشان می‌دهند، هم‌چنان که در رشته‌های مشکل‌تری مثل پزشکی، مهندسی و حقوقی می‌درخشند. همه فضانوردانی که به فضا رفته‌اند، بزرگ‌ترین فرزند یا بزرگ‌ترین پسر خانوادهشان بوده‌اند و در طول تاریخ نیز (حتا زمانی که خانواده‌های پرفرزند معمول بوده است) بیش از نیمی از برنده‌گان جایزه نوبل فرزند اول بوده‌اند.
بد نیست بدانید برخی شخصیت‌ها نظیر هیلاری کلینتون، ریچارد برانسون، جی.کی.رولینگ (نویسنده کتاب‌های هری پاتر)، وینستون چرچیل، هم‌چنین بعضی از ستاره‌های سینما از جمله: کلینت ایستوود، جان وین، سیلوستر استالونه، بروس ویلیس، و همه بازیگرانی که نقش جیمز باند را بازی کرده‌اند، همه‌گی فرزند نخست خانواده بوده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.