هشدار جنرال امریکایی از کاهش نیروهای افغان

- ۲۷ دلو ۱۳۹۱

جنرال امریکایی‌که برای فرماندهی نیروهای این کشور در خاورمیانه نامزد شده است، مخالف کاهش شمار نیروهای افغانستان بعد از ۲۰۱۴ است. او می‌خواهد شمار نیروهای امنیتی افغانستان ۳۵۲ هزار تن نگه داشته شود.
ایالات متحده امریکا و متحدین‌اش در نظر دارند که بعد از خروج نیروهای بین‌المللی در پایان سال ۲۰۱۴، شمار نیروهای امنیتی افغانستان از ۳۵۲ هزار به ۲۳۰ هزار تن کاهش یابد، زیرا نگه‌داشتن بالاترین شمار این نیروها، بودجه زیادی نیاز دارد.
جنرال لوید اوستین که به حیث فرمانده مرکزی ایالات متحده در شرق میانه نامزد شده، در جلسه استعماعیه مجلس سنا گفت که تقویت نیروهای افغان هزینه بیشتری نیاز دارد، اما آن‌ها می‌‍توانند علیه خرابکاری و حمله‌های طالبان مبارزه کنند.
اوستین گفت: «نیروی بیشتر به افغان‌ها اطمینان خاطر می‌دهد و همچنین متحدین ما در ایتلاف ناتو را نیز نسبت به تعهد ما مطمین می‌سازد».
دو روز بیشتر از زمانی نمی‌گذرد که بارک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده در سخنرانی سالانه ریاست جمهوری اش، اعلام کرد که ۳۴ هزار تن از نیروهای امریکایی تا اوایل سال ۲۰۱۴ از افغانستان بیرون کشیده می‌شوند. این تعداد برابر با نیمی از اردوی ایالات متحده در افغانستان می‌باشد.
اوستین هشدار داد که طالبان ممکن است انتظار خروج آن‌ها را بکشند و سپس نیروهای افغان را به آزمایش بگیرند. او گفت: «شما باید انتظار این را داشته باشید که یک دشمن مصمم و بیدار به زودی پس از آغاز مرحله انتقال، سعی بر امتحان نیروهای امنیتی افغان خواهد کر».
مقایسه افغانستان با عراق
اعضای کمیته استعماعیه چندین‌بار از مسالۀ جنگ افغانستان دور شده و به نقش اوستین در عراق پرداختند. در آنجا مقام‌های امریکایی و عراقی نتوانستند در مورد مصونیت نیروهای امریکایی به توافق برسند. این ناکامی در نهایت منجر به بیرون کشیدن کامل اردوی امریکا از عراق در سال ۲۰۱۱ شد.
این جنرال امریکایی اعتراف کرد که خشونت‌های جاری در عراق رنج دهنده است و ممکن است وضعیت بهتر نشود. او گفت اگر نیروهای امریکایی برای آموزش و مشوره نیروهای عراق در این کشور می‎ماندند، به پیشرفت این کشور کمک می‌کرد.
مقام‌های حکومت اوباما هشدار داده اند که دست نیافتن به یک توافق بر سر مصونیت سربازان امریکایی در افغانستان، ممکن است که به بیرون کشیدن کامل آن‌ها از این کشور بیانجامد. اما حامد کرزی، رییس‌جمهور افغانستان و مقا‌م‌های امریکایی اظهار خوشبینی کرده اند که به توافق خواهند رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.