فصـل سـرما و اخـاذی راننـده‌گـان

گزارشگر:امین سیرت - ۲۸ جدی ۱۳۹۸

mandegarکابل شهری است پُر از مشکلات و کاستی‌های فراوان که گاهی زنده‌گی در این شهر را سنگین می‌سازد. این مشکلات ریشه در ناکاره‌گی‌ مسوولان و بی‌توجهی باشنده‌گان آن دارد. یکی از این چالش‌ها که با سرد شدن هوای کابل و به‌ویژه با ریزش برف و باران دامن‌گیر مردمان این شهر می‌شود، اخاذی راننده‌گان است.
راننده‌گان در این فصل سرما از مجبوریت شهروندان شهر کابل استفاده کرده و به بهانه‌های مختلف کرایه را بالای مردم وضع می‌کنند و مسیرها را نیز کوتاه می‌سازند. در حالی که کرایه و مسافۀ هر مسیر مشخص است.
در جریان دو هفته اخیر با ریزش برف در شهر کابل، کرایه موترهای مسیری دو چند و سه‌چند توسط راننده‌گان بدون در جریان بودن مسوولان بالا رفته است.
ایمل حمیدی باشندۀ کوتل خیرخانه در صبحت با خبرنگار روزنامۀ ماندگار می‌گوید که او در یکی از اداره‌های دولتی کار می‌کند، هر روز به‌خاطر رسیدن سروقت در کارش مجبور است که هر آن‌چه راننده‌گان بگوید برایش کرایه بدهد. او می‌گوید که هر عصر روز به سرای شمالی می‌آید تا نزدیک شام منتظر می‌ماند که مگر موتری پیدا کند.
این باشندۀ کابل، دلیل کمبود موتر در این مسیر را راه‌بندان می‌داند و می‌گوید که پیش از ریزش برف کرایه موتر از سرای شمالی تا کوتل خیرخانه ۱۰ افغانی بود و با ریزش برف راننده‌گان کرایه دوچند و سه‌چند افزایش داده‌اند.
مسعود فیاض نیز می‌گوید که او در مندوی شهر کابل دوکان دارد و هر صبح ۳۰ افغانی کرایه می‌دهد که تا ده افغانان می‌رود.
او می‌گوید که هر چند کرایه موتر از سرای شمالی تا ده افغانان ۲۰ افغانی بود اما در این روز اخیر کرایه موتر در این مسیر از مرز ۳۰ افغانی گذشته حتا تا ۵۰ افغانی رسیده است.
این باشنده شهرکابل هم چنان می‌گوید که دولت باید مسوولیت بگیرد وقتی که برف‌باری می‌شود، سرک‌ها را باید نمک بپاشد یا جاروب کند تا از حوادث ترافیکی جلوگیری شود و هم‌چنان سیستم ترانسپورتی باید نظارت شود تا در این روزها مردم فقیر که روزانه درآمدشان اندک است مجبور به پرداخت کرایه دو چند و سه چند نشوند.
گل محمد یکی از راننده‌گانه دلیل افزایش کرایه را در روزهای برفی، پاک نبودن سرک‌ها می‌داند و می‌گوید: راننده‌گان به دلیل این که موتر‌شان نلغزد و تصادف نکند با بسیار احتیاط راننده‌گی می‌کنند،‌ به همین دلیل مصرف تیل‌ موتر نیز زیاد می‌شود و راننده‌گان مجبور اند که کرایۀ بیشتر بگیرند.
هر چند اخاذی راننده‌گان به جز فصل سرما در فصل‌های دیگر کمتر از فصل سرما نیز وجود دارد که راننده‌گان به دلایل ازدحام و راه‌بندان که ناشی از بی‌توجهی به قوانین ترافیک، می‌باشد کرایه‌های‌شان افزایش می‌دهند.
از سوی دیگر، پولیس ترافیک در بعضی نقاط شهر کابل روی رفت‌وآمد موترها نظارت دارد و شماری از راننده‌گان را که اضافه‌ستانی کرده بودند،‌ جریمۀ نقدی کرده است.
پولیس ترافیک به راننده‌گان هشدار داد، در صورتی که از مردم اضافه‌ستانی کنند، مورد بازپرس قرار خواهند گرفت.
این در حالی است که با رسیدن فصل سرما علاوه از اخاذی راننده‌گان، جرایم جنایی، آلوده‌گی هوا، بالارفتن قمیت مواد سوخت و اولیه و بعضی موارد دیگر از مشکلات اند که شهروندان شهر کابل به آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.