جوانشیر حیدری درگذشت

- ۰۱ دلو ۱۳۹۸

mandegarجوانشیر حیدری، رییس اتحادیۀ سینماگران افغانستان و یکی از پیش‌کسوتان سینمای کشور صبح دیروز به دلیل بیماری قلبی درگذشت.
حسینه صافی، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در صفحۀ رسمی فیسبوک خود نوشته که جوانشیر حیدری در کنار ریاست اتحادیۀ سینماگران افغانستان، عضویت شورای رهبری انجمن بین‌المللی (پیوند) در تاجیکستان و عضویت انجمن دوستی افغانستان – چین را هم داشت.
حیدری در سال ۱۹۵۲در چنداول کابل متولد شد. به گفتۀ لطیف احمدی، رییس پیشین افغان فیلم او از جوانشیران چنداول کابل بود، در آنجا بدنیا آمد و تا آخر عمر در چنداول زنده‌گی کرد.
مرحوم حیدری در لیسه عالی حبیبیه کابل درس خواند و بعد کارشناسی خود را در رشتۀ زمین‌شناسی از دانشگاه کابل گرفت.
براساس گزارش‌ها آقای حیدری از صنف هفتم مکتب علاقه‌مند بازیگری بود، نمایش‌نامه می‌نوشت و در دوره دانشگاه یکی از اعضای فعال کمیتۀ فرهنگی دانشگاه کابل بود. در بسیاری از نمایش‌نامه‌ها نیز نقش اول را اجرا می‌کرد.
لطیف احمدی می‌گوید که آقای حیدری زمانی که دانشجو بود، اولین فیلمی را که تهیه کننده‌گی‌اش را به عهده گرفت، فیلم «مجمسه‌ها می‌خندد» بود. به گفتۀ او، بعد از این آقای حیدری وارد سینما شد، فیلم‌نامه می‌نوشت، بازیگری می‌کرد و تهیه کننده بود.
آقای احمدی می‌گوید که یکی از فیلم‌های قشنگ آقای حیدری فیلم «بابا» بود که در زمان حکومت نجیب‌الله ساخته شد.
این سینماگر افغانستان سال‌ها در تلویزیون ملی افغانستان نیز کار کرد.
او در دو دهه گذشته ریاست اتحادیۀ سینماگران افغانستان را به عهده داشت. آقای احمدی می‌گوید با توجه به اینکه دولت یک «حبه و دینار» به این اتحادیه کمک نکرد، ولی او توانست این اتحادیه را سرپا نگه‌دارد.
آقای احمدی می‌گوید که او از فقر سینماگران و عدم حمایت دولت از سینما شکایت داشت.
رییس پیشین افغان فیلم درگذشت آقای حیدری را برای سینمای افغانستان یک ضایعه می‌داند و گفت که حضور ۴۵ ساله او در عرصه سینما غنیمت بزرگ بود.
همایون پاییز از دیگر سینماگران افغانستان دربارۀ آقای حیدری در صفحۀ فیسبوک خود نوشته که او در ساختن سینمای افغانستان، بالاخص در دهه شصت هجری، نقش ارزنده و بزرگی دارد. تاریخ سینمای افغانستان، تلاش‌های ایشان را در پا گرفتن سینمای کشور فراموش نخواهد کرد.
جوانشیر حیدری شمار زیادی از فیلم‌های تلویزیونی را کارگردانی و در فیلم‌های «دهکده‌ها بیدار می‌شوند، گناه، صبور سرباز، حادثه، الماس سیاه، رویا و سربند» نقش بازی کرده است.
او کارگردانی فیلم‌های «بابا، کجراه، و الماس شرق(درباره احمد ظاهر)» را در کارنامه دارد.
آقای حیدری سیزده سال مهاجر بود، بعد از برگشت به وطن فیلم «جادوگر سبز» نوشته جلال نورانی، فیلم «آخرین شب» و «آخرین شعر» را تهیه و کارگردانی کرد.
به گفتۀ دوستانش او در آخر عمر تنها در کابل زنده‌گی می‌کرد. فرزندان و خانواده‌اش در خارج از افغانستان بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.