اشرف غنی: بـرای کـاهش نیـروهای امریکـایی آمـاده‌گی داریـم

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۴ دلو ۱۳۹۸

محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی، در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سویس گفته است که افغانستان برای کاهش شمار قابل ملاحظۀ نیروهای امریکایی از این کشور آماده‌گی دارد.
محمداشرف غنی روز چهارشنبه، ۲ دلو با اشاره به روند مذاکرات صلح و کاهش هزینه نیروهای امریکایی در افغانستان گفت که پیش از این به دونالد ترامپ نیز یاد آور شده بود که حکومت افغانستان به کاهش نیروهای امریکایی آماده‌گی‌ دارد.
mandegarآقای غنی که در مجمع جهانی اقتصادی در داووس ( World Economic forum) صحبت می‌کرد، رهبری بخش از حکومت و همچنان رییس‌جمهوری پیشین حامد کرزی را به بی‌برنامه‌گی در رابطه به صلح متهم کرد و گفت که عبدالله و کرزی برنامه‌یی برای صلح ندارند.
آقای غنی در پاسخ به یک پرسش مجری در نشست داووس: چرا حامد کرزی و عبدالله عبدالله از او انتقاد می‌کنند؟ گفت: «چون دست‌شان به «انگور» نمی‌رسد، آیا رییس‌جمهور کرزی توانست با طالبان به آتش‌بس دست پیدا کند؟ نه، من توانستم. آیا او به طالبان پیشنهاد بدون قید و شرط مذاکرات را داد؟ نه، من دادم. براساس نظرسنجی‌ها مردم افغانستان در مورد مذاکرات صلح به کی بیشتر اعتماد دارند؟ به من. من مشغول کار با مردمم هستم، برنامه دارم و روی آن کار می‌کنم. برنامۀ رییس جمهور کرزی و دکتر عبدالله چیست؟ لطفاً یک صفحه برای من نشان دهید که یکی از این آقایان در مورد آیندۀ افغانستان نوشته باشند.»
اشرف غنی همچنین در این نشست مدعی شد که نماینده‌گان طالبان در دوحه قطر «هر کدام ۴ تا ۵ همسر گرفته‌اند، از زنده‌گی لذت می‌برند و به سرمایه‌گذاران تبدیل شده‌اند.» اما به گفته او جنگجویان طالبان از جنگ خسته‌اند و می‌خواهند جنگ متوقف شود.
او همچنین اضافه کرد: «طالبان در سال ۲۰۰۱ به خانه‌هایشان بازگشتند، برای سه سال آرام بودند، چه اقداماتی رییس جمهور کرزی و تیمش انجام دادند که شورش دوباره بالا گرفت. او باید به مردم افغانستان پاسخ دهد. من این جنگ را به وجود نیاوردم.»
رییس حکومت وحدت ملی همچنان گفته است که اگر گروه طالبان آماده نباشد که از خشونت دست بکشد، او اجازه نخواهد این گروه با سواستفاده از مذاکرات صلح با امریکا به قدرت برگردند.
این در حالی است که گروه مذاکره کنندۀ طالبان در دوحه گفته اند که روند مذاکرات صلح نهایی شده است و طالبان و – امریکا روی امضأ این توافق‌نامه رأی‌زنی دارند.
سهیل شاهین در وسط ماه جدی در حساب تویترش نگاشت که توافق صلح میان امریکا و طالبان نهایی شده است و رأی‌زنی‌های روی امضای آن میان گروه مذاکره کنندۀ امریکا و طالبان جریان دارد.
در این توافق روی آتش‌بس چیزی گفته نشده است، اما طالبان گفته‌اند که این گروه طرح «کاهش خشونت» را که در برگیرنده شهرهای بزرگ افغانستان می‌شود به زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان سپرده‌اند.
اما، ریاست حکومت وحدت ملی گفته است که کاهش خشونت‌‌ها معنی ندارد و باید طالبان به آتش‌بس تمکین کنند.
همچنان، دونالد ترامپ در حاشیه نشست جهانی اقتصاد در داووس در دیدار با محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، روی کاهش خشونت‌ها توسط طالبان، برای نهایی سازی توافق نامۀ صلح تأکید کرده است.
کاخ سفید با انتشار خبرنامه‌یی گفته است دونالد ترامپ در دیدار با محمداشرف غنی، یک بار دیگر بر لزوم کاهش «قابل ملاحظه و دوام‌دار خشونت‌ها» توسط طالبان تاکید کرده است که به گفته آقای ترامپ زمینه‌ساز «مذاکراتی معنی‌دار» برای آینده افغانستان خواهد شد.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش از این داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، در یک نشست در کابل گفته بود که روند مذاکرات صلح نباید از طرف «یک فرد» به انحصار گرفته شود.
آقای عبدالله گفته است که روند مذاکرات صلح به مردم افغانستان تعلق دارد و باید شهروندان از آن با خبر باشند.
همچنان حامد کرزی رییس جمهوری پیشین به بی.بی.سی گفته است که غنی نباید «به بهانه آتش‌بس» مانع آغاز گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» صلح شود.
خروج امریکا – ناتو
این در حالی است که یک پژوهش تازه نشان می‌دهد که نزدیک به نصف مردم افغانستان خواهان خروج نیروهای امریکایی و ناتو پس از امضای توافق‌نامۀ صلح با با طالبان ازافغانستان هستند تا جنگ ۱۸ ساله به پایان برسد.
پژوهشی که از طرف انستیتوت «جنگ و صلح» ایالات متحدۀ امریکا انجام است، نشان می‌دهد که ۸۰ درصد اشتراک‌کننده‌گان راه‌حل سیاسی را برای پایان جنگ مفید دانسته اند، در حالی که ۲۰ درصد دیگر روش نظامی را بهتر ارزیابی کرده‌اند.
این پژوهش دریافته است که ۴۶ درصد از شهروندان افغانستان خواهان ترک نیروهای امریکایی و ناتو پس از امضای توافق‌نامۀ صلح با طالبان از افغانستان هستند، در حالی ۳۳ درصد دیگر خواهان ابقای آنان شده‌اند.
این بررسی که در ۳۴ ولایت با بیش از ۵ هزار تن صورت گرفته است، می‌گوید که ۵۵ درصد از اشتراک کننده‌گان باور دارند که جنگجویان خارجی در میان نیروهای طالبان حضور دارند که بیشترشان ارتباط با شبکۀ القاعده دارند.
۴۱ رصد از این اشتراک کننده‌گان، زلمی خلیل‌زاد را گزینه بهتر برای مصالحۀ افغانستان می‌دانند، در حالی ۳۹ درصد مخالفت کرده‌اند.
گفتنی است که تا هنوز ۱۱ دور مذاکرات میان امریکا و طالبان در دوحه و برخی از کشورهای عربی انجام شده است. پس از آن ‌که طالبان به کاهش خشونت‌های چراغ سبز نشان دادند، آلمان گفته است که اشتیاق میزبانی مذاکرات صلح «بین‌الافغانی» میان طالبان و نماینده‌گان از مردم افغانستان را دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.