سرنوشت انتخابات در گرو یک مکتوب/ کمیسیون‌های انتخاباتی یک هفته ا‌ست چشم به راه مکتوب یکدیگر اند

- ۰۵ دلو ۱۳۹۸

مسوولان در کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که هفتۀ گذشته این کمیسیون طی مکتوبی اطلاعات مراکز و محل‌ها برای بازشماری را به کمیسیون انتخابات فرستاد تا روند بازشماری و تفتیش آرا آغاز شود.
اما مسوولان در کمیسیون انتخابات مدعی اند که این مکتوب کمیسیون رسیده‌گی به شکایات نواقص و مشکلات تخنیکی داشت و هفتۀ گذشته آنان از کمیسیون شکایات طی مکتوب خواستند تا آن را رفع کنند و دوباره به کمیسیون انتخابات بفرستند.
mandegarکمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید که کمیسیون انتخابات از آنان درخواست اصلاح مکتوب را نکرده اند.
عبدالعزیز ابراهیمی، یکی از سخنگویان کمیسیون انتخابات در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید پس از آنکه مکتوب کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخابات به آنان مواصلت کرد، تیم تخنیکی کمیسیون آغاز به بررسی آن کرد و دریافت که مکتوب کمیسیون شکایات دارای اشکالاتی است.
آقای ابراهیمی افزود که کمیسیون شکایات در مکتوب خود خواهان تفتیش و بازشماری ۵۳۷۸ محل شده بود، اما این شمار محل‌ها طی فورم‌های مختلف و به صورت پراکنده بود و وقتی تیم تخنیکی کمیسیون انتخابات آن را بررسی کرد، دریافت که کمیسیون شکایات در واقع خواهان بررسی ۵۵۷۶ محل شده که افزایش ۱۹۸ محل را در فورم نشان می‌داد. او اظهار داشت که ۱۰۹۸ محل بازشماری و تفتیش شده به تکرار در مکتوب برای بازشماری فرستاده شده بود.
سخنگوی کمیسیون انتخابات اظهار داشت که ۷۷۶ محل تکراری طی این مکتوب به کمیسیون انتخابات فرستاده شد بود و نیز ۱۵۹ محل ذکر شده در مکتوب، اطلاعات ناقص داشت. به گفتۀ عبدالعزیز ابراهیمی، آنان از کمیسیون رسیده‌گی به شکایات همچنان خواسته اند تا فصیلۀ آن کمیسیون در پیوند به سرنوشت شکایات استیناف‌خواهی مبنی بر بازشماری آرا را نیز به این کمیسیون بفرستند.
آقای ابراهیمی تأکید می‌کند که کمیسیون مستقل انتخابات تمام نواقص مکتوب کمیسیون شکایات را بررسی کرده و طی مکتوب یازده فقره‌یی دیگر، به کمیسیون شکایات فرستاده تا پس از اصلاح آن، روند بازشماری آرا آغاز شود. آقای ابراهیمی می‌گوید که کمیسیون انتخابات برای آغاز روند بازشماری آرا آماده‌گی کامل دارد.
آقای ابراهیمی بیان می‌کند که مکتوب کمیسیون انتخابات هفتۀ پیش به کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی فرستاده شده است. او می‌گوید تا زمانی که کمیسیون شکایات نواقص و مشکلات تخنیکیِ که کمیسیون انتخابات در مکتوب کمیسیون شکایت با آن برخورد را رفع نکند، آنان نمی‌تواند بازشماری و تفتیش آرا را آغاز کنند.
همزمان بااین، چمن‌شاه اعتمادی، رییس دبیرخانۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که دو-سه روز پیش کمیسیون شکایات به کمیسیون انتخابات مکتوب بازشماری آرا را با ذکر تمام اطلاعات آن فرستاده و آنان منتظرِ دعوت ناظران، مشاهدانِ کمیسیون شکایات، دسته‌های انتخاباتی، احزاب و نهادهای ناظر و مدنی اند تا پروسه رسماً آغاز شود.
آقای اعتمادی اما بیان می‌کند که تا کنون کمیسیون انتخابات به آنان خبرِ آغاز بازشماری آرا را نداده است. به گفتۀ او، اصولاً بازشماری آرا مسوولیت کمیسیون انتخابات است و کمیسیون شکایات هم انتظار خبر کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر آغاز روند بازشماری آرا را می‌کشد.
رییس دبیرخانۀ کمیسیون شکایات اظهار می‌دارد که تأخیر در آغاز روند بازشماری آرا موجب اعتراض مردم، رسانه‌ها، اعضای دسته‌های انتخاباتی و نهادهای مدنی خواهد شد و می‌افزاید که کمیسیون انتخابات باید هرچه زودتر این روند را آغاز کند.
گفتنی‌ست که به تاریخ ۲۴ جدی ماه گذشته کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی پس از پایان رسیده‌گی به هزاران شکایت از نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری فیصله کرد که آرای بیش از پنج هزار محل رای‌دهی بازشماری شود.
رییس این کمیسیون در یک نشست خبری گفت که این محل‌ها در ۲۱ ولایت بازشماری می‌شوند. او افزود که براساس نتایج رسیده‌گی به شکایات ثبت شده، آرای ۱۰۹ محل نیز باطل شده که به ولایات کابل، بدخشان، غور و پکتیا مربوط است.
کمیسیون شکایات انتخاباتی روز شنبۀ هفتۀ گذشته اعلام کرد که فهرست این محلات را به کمیسیون مستقل انتخابات سپرده است. بر اساس فیصله‌های دفتر‌های ولایتی کمیسیون شکایات، آرای پنج‌ هزار و ۳۱۶ محل در ۲۱ ولایت کشور نیاز به بازشماری دارد. کمیسیون انتخابات هم پس از دریافت این مکتوب اعلام کرده بود که روی برنامه‌ریزی برای آغاز روند بازشماری کار می‌کنند.
بربنیاد اطلاعات کمیسیون انتخابات، در روز انتخابات ریاست جمهوری ۲۶ هزار و ۵۸۰ محل باز بود که آرای شماری از محل‌ها در نتیجۀ فیصلۀ کمیسیون انتخابات باطل اعلام شد و در نتیجه، تنها آرای بیش از ۲۴ هزار محل رای‌دهی شامل نتایج ابتدایی گردید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.