سوءقصد نظامیان ترکیه بر جان افغانستانی‌های مهاجر وزارت مهاجران این خبر را تأیید نمی‌کند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۷ دلو ۱۳۹۸

شماری از مهاجران افغانستان در ترکیه مدعی اند که پولیس دریایی ترکیه کشتی حامل ۵۵ تن از مهاجران افغانستانی را در مرز ترکیه-یونان با کشتی نظامی هدف قرار داده که در نتیجۀ آن، ۵ تن آنان غرق شده اند.
آنان در تماسی با روزنامۀ ماندگار می‌گویند که حدود یک هفته پیش ۵۵ تن از شهروندان افغانستان که می‌خواستند با کشتی‌های بادی از مرز «ازمیر» ترکیه وارد خاک یونان شوند، از سوی پولیس دریایی ترکیه به «قصد» هدف قرار گرفت.
mandegarبه گفتۀ این مهاجران، کشتی نظامی ترکیه که مسوول مراقبت از مرز این کشور با یونان است، از راه دور با سرعت بسیار زیاد خود را عمداً به کشتی مهاجران می‌زند تا سرنشینان آن غرق شوند. آنان مدعی اند که سرنشینان این کشتی شامل مردان، زنان و کودکان می‌شدند.
این مهاجران اظهار می‌دارند که ۵ تن از سرنشینان این کشتی زمانی غرق شدند که نظامیان دریایی ترکیه بالای‌شان جال پرتاب می‌کند و حدود نیم تا یک ساعت آنان را در دل دریا معلق نگه می‌دارد. مهاجران می‌گوید که شماری از این مهاجران به کما هم رفته اند.
آنان بیان می‌دارند که کشتی ترکی یک بار بالا مهاجران گشت نیز می‌زند که در نتیجۀ آن، شمار زیادی از این مهاجران از ناحیۀ سر آسیب می‌بینند. به گفتۀ آنان، پس از آن، نظامیان ترکی مهاجران را با خود می‌برند و در حوزۀ امنیتی‌شان با آنان بدرفتاری می‌کنند.
منبع اظهار داشت که سفارت افغانستان در ترکیه و قنسول‌گری افغانستان در استانبول در برابر این رویداد خاموشی اختیار کرده که به گفتۀ آنان، تا کنون دلیلش را نمی‌دانند.
اما مسوولان در وزارت مهاجران و برگشت‌کننده‌گان این خبر را رد می‌کنند و می‌گویند که چنین حادثه‌یی در اتشۀ مهاجرت افغانستان در ترکیه ثبت نشده است.
عبدالباسط انصاری، سخنگوی وزارت مهاجران و برگشت کننده‌گان به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که پس از دریافت این خبر از سوی روزنامۀ ماندگار با اتشۀ مهاجرت افغانستان در ترکیه تماس گرفتند و آنان وقوع چنین حادثه‌یی را رد کرده‌اند.
آقای انصاری اما گفت حوادثی که به مهاجران افغانستان در کشورهای خارجی پیش می‌شود، اکثراً ناشی از مهاجرت‌های غیرقانونی می‌باشد. او از شهروندان کشور خواست تا به قاچاق‌بران اعتماد نکنند و مهاجرت غیرقانونی نکنند. انصاری اظهار داشت که نماینده‌گی‌های وزارت مهاجران در کشورهای خارجی به مشکلات مهاجران افغانستانی رسیده‌گی می‌کند و در این زمینه هیچ کوتاهی نکرده اند.
سخنگوی وزارت مهاجرین می‌گوید که آنان مرکزی را در این وزارت‌ به نام «مرکز معلومات» ساخته که شهروندان از این طریق می‌توانند از هر نقطه کشور با تماس به شمارۀ ۵۵۸۸، مشورت رایگان دریافت کنند و نیز به مشکلات‌شان را ثبت کنند.
گفتنی است که موج مهاجرت به اروپا به‌ویژه از طریق ترکیه در سال ۲۰۱۵ با شدت گرفتن جنگ در سوریه و عراق آغاز شد و با اعلام آماده‌گی انگلا مرکل، نخست‌وزیر آلمان برای پذیرش صدها هزار پناهجو، ابعاد تازه‌یی گرفت. پس از ایجاد حکومت وحدت ملی در کشور، هزاران تن از شهروندان سیل‌آسا راهی کشورهای خارجی شدند و افغانستان را به قصد کشورهای خارجی به ویژه کشورهای اروپایی ترک گفتند. بسیاری از این شهروندان فقر و بیکاری و همچنان ناامنی را دلیل اصلی بیرون شدن‌شان از افغانستان عنوان کردند. بربنیاد آمارهای سازمان بین‌المللی مهاجرت، افغانستانی‌ها بعد از سوری‌ها در این موج دومین گروه بزرگ پناهجویان را تشکیل دادند.
براساس آمار رسمی IOM یا سازمان بین‌المللی مهاجرت، نزدیک به ۱۹۰ هزار افغانستانی در سال ۲۰۱۵ در کشورهای اروپایی درخواست پناهنده‌گی دادند. براساس آمار غیررسمی این سازمان، این رقم به ۲۵۰ هزار نفر می‌رسد؛ اما این موج در سال ۲۰۱۶ و پس از سخت‌تر شدن شرایط پناهجویی در اروپا به سرعت فرو نشست و از مجموع ۱۸۰ هزار نفری که در این سال در این قاره درخواست پناهنده‌گی دادند، تنها ۱۶ درصد آن را افغانستانی‌ها تشکیل می‌داد.
پیش از این، مقام‌ها در وزارت مهاجرین و برگشت‌کننده‌گان گفته بودند که در دو ماهِ نخست سال ۲۰۱۶، حدود ۱۳ هزار افغانستانی در کشورهای مختلف اروپایی درخواست پناهنده‌گی داده بودند، در حالی که در سه ماه نخست سال ۲۰۱۵، نزدیک به ۴۰ هزار افغانستانی درخواست پناهنده‌گی در کشورهای اروپایی داده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.