بلـوغ عاطفـی به چـه درد مـی‌خـورد؟

گزارشگر:وجیهه محمدپورمقدم - ۱۲ دلو ۱۳۹۸

mandegarبلوغ عاطفی، مسالۀ مهمی است که تأثیر بسیار زیادی در زنده‌گی شخصی ما و استحکام، تداوم و بهبود زنده‌گی اجتماعی ما دارد؛ یعنی می‌تواند در بهبود روابط اجتماعی، روابط خانواده‌گی و رابطه با همسرمان بسیار تأثیرگذار باشد و به تداوم و موثر بودن آن کمک کند. روان‌شناسان می‌گویند بلوغ عاطفی، مهارت و توانایی کنترل و مدیریتِ عواطف و احساسات است که باعث درک درست و استفادۀ مناسب از احساسات در موقعیت‌های مختلف زنده‌گی می‌شود. فردی که به بلوغ عاطفی رسیده باشد، شیوۀ درست محبت کردن و ابراز احساسات را بلد است و می‌تواند به‌خوبی عواطفِ خود را بدون سرکوب یا پنهان کردن، زیر کنترل داشته باشد و در موقعیت مناسب ابراز کند.
موارد ذیل، تنها بعضی از تأثیراتِ مهم بلوغ عاطفی است.

کنترل احساسات
کسانی که به بلوغ عاطفی نرسیده‌اند، در محبت کردن و ابراز عاطفۀشان افراط و تفریط می‌کنند؛ یعنی زیادی احساساتی هستند و به راحتی زیر تأثیر عواطف خود و دیگران قرار می‌گیرند. دایم به دنبال جذب محبت و عاطفۀ اطرافیان‌شان هستند و اگر اطرافیان‌شان به آن‌ها بی‌توجهی کنند، به‌هم می‌ریزند و آن وقت رفتارهایی را از خودشان نشان می‌دهند که به زنده‌گی‌شان ضربه می‌زند؛ مثلاً خیلی زود عصبانی می‌شوند، حسادت شدیدی دارند، خلق‌وخوی ثابتی ندارند و دایم در استرس و اضطراب به‌سر می‌برند. اما بلوغ عاطفی کمک می‌کند شما عواطفِ خود را کنترل کنید و به جای آن‌که زنده‌گی‌تان زیر تأثیر یک موقعیت ساده قرار بگیرد، آن را به‌راحتی حل کنید
.
استقلال شخصیتی
افرادی که به بلوغ عاطفی رسیده‌اند، وابسته به دیگران نیستند؛ یعنی انتخاب‌ها و تصمیم‌های‌شان زیر تأثیر نظر و عقیدۀ دیگران و محرک‌های اجتماعی نیست. آن‌ها بر مبنای اهداف خود تصمیم می‌گیرند و انتخاب می‌کنند و در زنده‌گی‌شان از استقلال بیشتری برخوردار هستند. به‌راحتی می‌توانند علایق و خواسته‌های‌شان را بیان کنند و خیلی راحت به هدف‌های‌شان برسند. بلوغ عاطفی به آدم‌ها، استقلال شخصیتی می‌دهد تا نظر، عقیده و حتا احساسِ خود را بدون ترس بیان کنند.

مسوولیت‌پذیری
کسانی که به بلوغ عاطفی رسیده اند، آدم‌های مسوولیت‌پذیری هستند؛ یعنی به‌راحتی می‌شود به آن‌ها اعتماد کرد و روی حرف‌شان حساب نمود؛ چون زیر تأثیر نظر و عواطف دیگران نیستند و احساسات خود را در کارها دخالت نمی‌دهند. برای همین وقتی کاری به آن‌ها سپرده می‌شود، به خوبی آن را انجام می‌دهند و اگر دچار مشکلی بشوند، دیگران را مقصر نمی‌دانند و مسوولیت اعمال‌شان را به عهده می‌گیرند.

قدرت تصمیم‌گیری
افرادی که به بلوغ عاطفی نرسیده‌اند، قدرت تصمیم‌گیری و انتخاب درست ندارند؛ چون زنده‌گی‌شان بر مبنای احساس می‌چرخد، گاهی واکنش‌های شدید مثبت و منفی دارند و تصمیم‌هایی که در زنده‌گی می‌گیرند، بیشتر بر مبنای آزمون و خطاست و هیچ مبنای منطقی و اصولی ندارند، معمولاً خیلی زود تصمیم می‌گیرند و خیلی سریع هم پشیمان می‌شوند و حتا خیلی از تصمیم‌گیری‌های مهم را به دیگران واگذار می‌کنند!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.