درمحفل آغاز فعالیت روزنامه راه ماندگار مطرح شد: در شرایطی که رسانه‌ها از فعالیت مانده‌اند، راه ماندگار وارد میدان شده‌است.

- ۱۲ دلو ۱۳۹۹

فرهاد فرامرز ـ گزارشگر
روزنامۀ راه ماندگار، با رونمایی نخستین شماره به‌تاریخ ۱۲ دلو ۱۳۹۹ در تالار بین‌المللی اطلاعات و فرهنگ به‌کار آغاز کرد.
در این همایش، محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، عین‌الدین بهادری، رییس کمیسیون دست‌رسی به اطلاعات، محمد علم ایزدیار معاون مجلس سنا، عبدالمنان شیوای شرق معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، مجیب خلوتگر رییس نهاد نی (حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان) و شمار دیگری از چهره‌های فرهنگی، روزنامه‌نگاران، استادان دانشگاه و خبرنگاران اشتراک کرده‌بودند.
نظری پریانی مدیرمسوول و صاحب امتیاز روزنامۀ راه‌ماندگار ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان، گفت که روزنامه راه ماندگار به عنوان یک رسانه جدید و مستقل وارد کار زار رسانه ای شده است.
او در مورد روزنامه مانگار که قبلا در آن به عنوان مدیر مسول کار می کرد گفت که روزنامه ماندگار، یازده‌سال در جامعۀ رسانه‌ای کشور فعالیت داشت ولی پس از شیوع بیماری کرونا و یک‌سری مسایل دیگر فعالیت خود را متوقف کرده است.
او گفت که اینک، روزنامۀ راه ماندگار، به عنوان یک رسانه تازه، با روی‌کرد متفاوت و مستقل وارد عرصه شده است.
پریانی در ادامه اضافه کرد که جمعی از روزنامه‌نگاران، تصمیم گرفتیم که روزنامۀ راه ماندگار را ایجاد کنیم که امروز شاهد رونمایی و شروع فعالیت این روزنامه هستید.
وی خطاب به سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: ما در شرایطی پا به عرصۀ فعالیت می‌گذاریم که حکومت، هیچ‌نوع مسوولیتی در قبال حمایت از رسانه‌های آزاد در افغانستان ندارد و در مواردی هم سدهایی سر راه روزنامه‌نگاران می‌گذارد.
او با انتقاد بر وضع مالیات بر رسانه‌های چاپی گفت: آنچه به‌عنوان مالیات بر روزنامه‌های افغانستان اعمال می‌شود، خلاف قانون رسانه‌هاست، در قانون چیزی به‌نام مالیات بر رسانه های چاپی وجود ندارد و باید به این مساله توجه شود.
او همچنان خواستار حمایت حکومت از رسانه های چاپی شد و گفت که پیشنهاد ما این است که حکومت حمایت از رسانه‌های چاپی را از طریق ارایه یارانه‌ها، قانون‌مند کنند تا روزنامه ها بتوانند به خودکفایی برسند و فعالیت کنند.
آقای پریانی هم‌چنان افزود: در شرایطی که فضا برای رسانه‌ها تنگ شده و در چندماه اخیر در حوزۀ رسانه و جامعۀ مدنی تلفات سنگینی داشتیم، از دولت می‌خواهیم در قسمت تامین امنیت خبرنگاران و رسانه‌ها توجه نموده و در عین حال، نباید رسانه‌ها را به‌خاطر روی‌کردهای نقادانۀشان محدود و یا زیر فشار قرار دهد.
درهمین‌حال، طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در بخشی صحبت‌هایش گفت که ما در کنار رسانه‌های کشور قرا رداریم و سیاست اطلاعات و فرهنگ بر توسعۀ فرهنگی تاکید دارد. او گفت که بدون توسعۀ فرهنگ، نمی‌توانیم به پیش‌رفت برسیم.
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افزود: رسانه‌ها در فضای کنونی نعمت هستند و این، از برکت فضای فرهنگی است که در مدت بیست‌سال به‌وجود امده است. او خاطرنشان کرد که ریشۀ این اصل در قانون ساسی است و ما می‌خواهیم در عمل هم فضای بازتری را مساعد سازیم.
او در انتقاد به دوربودن مردم از کتاب‌خوانی و فرهنگ روزنامه‌خوانی گفت: ملتی‌که در سال، کمتر از یک دقیقه مطالعه کند؛ می‌شود، همدیگر پذیر شوند؟ به وحدت برسند؟ یا به رفاه و صلح دست پیدا کند؟ او تاکید کرد که آیۀ یأس نمی‌خوانیم؛ اما این واقعیت جامعۀ ماست.
عین الدین بهادری رییس کمیسیون دست‌رسی به اطلاعات نیز از سخنرانان برنامه بود، او گفت: متاسفانه در شرایطی قرار داریم که عده‌ای فکر می‌کنند رفتن از افغانستان راه حل است و روزنامۀ راه ماندگار، در چنین شرایطی با دست اندرکارانش، با اقدامی فوق‌العاده امیدوارکننده، در زمینۀ آزادی بیان وارد عمل می‌شود که این جرأت کاری و اخلاقی را خیلی‌ها ندارند.
او با تأکید بر آزادی بیان افزود: بدون آزادی بیان نه دموکراسی معنایی دارد و نه جمهوریتی. به گفتۀ او آزادی بیان بنیاد تمام آزادی‌ها پنداشته می‌شود و بدون آزادی، نمی‌توانید انتخابات درست داشته‌باشید، نمی‌توانید در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … نیز فعالیتی داشته باشید.
محمد علم ایزدیاز معاون مجلس سنای کشور نیز در سخنانی، ضمن استقبال از شروع روزنامۀ راه‌ماندگار گفت: حالا که روزنامۀ راه ماندگار روی صحنه آمده، توقع داریم راهی را در پیش گیرد تا سبب محبوبیت در اجتماع گردد. او افزود: با شناختی که از سابقۀ کار آقای پریانی دارم باورمندم که راه ماندگار را به درست مدیریت و هدایت خواهد کرد. او گفت که جای‌گاه راه ماندگار در آسمان مطبوعات کشور مشخص خواهد شد و این آغاز را گام نیک در عرصۀ روشن‌گری و فعالیت‌های رسانه‌ای می‌پنداریم.
معاون مجلس سنا خاطرنشان کرد که پس از نزدیک به دودهه فعالیت آزادانۀ رسانه‌ها، متاسفانه کارکرد اصلاحی رسانه‌ها خیلی ملموس نیست، البته این ضعف رسانه‌ها پنداشته نمی‌شود، کار در جای دیگری می‌لنگد که پاسخ‌گویی حکومت، نهایت ضعیف بوده است.
درعین‌حال، عبدالمنان شیوای شرق معیین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ در سخنانش تاکید بر فعالیت آزدانه رسانه‌ها داشت. او گفت که ما این‌جا هستیم تا تفکر نقادانه را پرورش دهیم و از برخوردهای انتقادی رسانه‌ها حمایت کنیم. او در پیش‌نهادی به دست اندرکاران راه ماندگار گفت: جای ستون‌هایی برای کودکان، طنز، روان‌شناسی، فرهنگ و … که در رسانه‌های چاپی کشور کمرنگ و حتا خالی است، امید است راه ماندگار این خلا را پر کند.
او در حمایت از برخوردهای انتقادی رسانه‌ها گفت: من صدای کوچک خبرنگاران هستم، من تا توان دارم در حمایت از آزادی بیان و فعالیت مشروع رسانه‌ها هستم و در این حصه، هیچ‌گاهی عقب نشینی نخواهم کرد.
آخرین سخنران برنامه مجیب خلوت‌گر رییس نهاد نی، بود. او با باراز خرسندی از شروع کار روزنامۀ راه ماندگار گفت: در شرایطی که عده‌یی از رسانه‌ها بنابر دلایلی متوقف شدند، جای نهایت خرسندی است که روزنامۀ راه ماندگار پا به عرصۀ وجود می‌گذارد و در برابر دشواری‌ها ایستاده‌گی می‌کند. امیدواریم راه ماندگار، صفحۀ جدیدی باشد برای دادخواهی قشر مظلوم روزنامه‌نگار و خبرنگاران. خلوتگر افزود: نهاد نی و دیگر نهادهای حمایت‌کنندۀ رسانه‌ها بدون شک در کنار شما می‌ایستند.
گفتنی است که روزنامه راه ماندگار به عنوان یک رسانه مستقل تازه پا به عرصه وجود گذاشته است. پیش از این نظری پریانی صاحب امتیاز و مدیر مسوول این روزنامه، مدیر مسوول روزنامه مانگار به صاحب‌امتیازی احمدولی مسعود که یک سال قبل فعالیتش را متوقف کرده است. یک سال بعد از این توقف نظری پریانی روزنامه راه ماندگار را به عنوان یک رسانه مستقل تاسیس کرد.
اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.