با تغذیه صحیح روند پیر شدن‌تان را کُند بسازید!

- ۲۹ دلو ۱۳۹۱

بخش نخست

طبیعی است که همه ما دوست داریم سلامت و زیباییِ جوانیِ خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ نماییم. بر همین اساس، در تبلیغات رسانه‌یی، شما شاهدِ آن هستید که افرادی ادعای ارایه رژیم ضد پیری را می‌نمایند.
واقعیت آن است که افزایش سن و پیر شدن، یک پدیده طبیعی غیرقابل اجتناب است که نشانه‌های آن عبارت‌اند از: افزایش چین و چروک‌های صورت، کاهش هوشیاری ذهنی و منطقی، ابتلا به بیماری‌هایی نظیر: بیماری‌های قلبی، فشار خون، دیابت، آرتریت و از جمله عوارض ظاهری افزایش سن، می‌توان افزایش چین و چروک‌های پوستِ بدن و سفید شدنِ موها را نام برد.
اصلاح رژیم غذایی‌تان می‌تواند طول عمرِ شما را افزایش دهد و باعث شود نسبت به سن جسمانی‌تان، جوان‌تر و سالم‌تر به نظر برسید. یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به شما کمک کند تا بر روند پیری غلبه نمایید و حتا آن را کندتر کنید. حفظ زیبایی جوانی فقط با مصرف انواع کرم‌های ضد پیری میسر نمی‌شود، بلکه تغذیه سالم و ورزش، نقش‌های بسیاری مهمی را در حفظ سلامت جوانی بازی می‌نمایند.
جزء اصلی یک رژیم غذایی برای حفظ جوانی، مصرف آنتی اکسیدان‌ها هستند. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان‌ها، شما را در برابر طیف وسیعی از بیماری‌ها محافظت کرده و روند پیری شما را به تعویق می‌اندازند. آنتی اکسیدان‌ها شما را از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر: سرطان، آلزایمر، بیماری‌های قلبی و افزایش فشار خون و… نیز محافظت می‌نمایند. آنتی اکسیدان‌ها قادرند روند پیری را به تعویق بیاندازند. برخی از مهم‌ترین اقلام غذایی غنی از آنتی اکسیدان‌ها عبارت‌اند از: توت‌ها، گُلپی، پالک، چای سبز، سیر و بادمجان رومی.
در بخش زیر برخی از راهکارهای تغذیه‌یی برای به تعویق انداختنِ پیری ارایه گردیده است که شما را در جهت آن‌چه که باید بخورید، راهنمایی می‌کند:

کاهش مصرف چربی و شکر
مصرف چربی و شکرِ خود را محدود نمایید. نشان داده شده است که مصرف بی‌رویه مواد قندی علاوه بر افزایش خطر ابتلا به بیماری شکر و بیماری‌های متابولیک وابسته، می‌تواند پیری زودرس را در پوست ایجاد نماید.

ویتامین‌ها
از منابع غذایی غنی از ویتامین و مواد معدنی به میزان مکفی بهره ببرید و علاوه بر آن می‌توانید از مصرف مقدار ملایمی مکمل‌های چندگانه ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز استفاده کنید. البته مسلم است که قبل از مصرف هر نوع مکملی، باید با داکتر معالج‌تان مشورت کنید. از داکتر معالج‌تان بپرسید که آیا صلاح می‌داند مقداری آنتی اکسیدان اضافی استفاده نمایید، برای مثال مکمل ویتامین ای (به میزان ۱۰۰ IU).

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.