استقبال رییس مجلس نماینده‌گان از طرح حکومت موقت، جنجال آفرید

- ۱۴ دلو ۱۳۹۹

سما: چه کسی هستید که چنین تصامیم خلاف منافع ملی را از آدرس مجلس می‌گیرید
رحمانی: امیدوارم که این سخنان، حرف خودت باشد و نه سخنان اداره امور ریاست جمهوی

میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان در نشست «هیات صلح» این مجلس گفت: « در طرحی که آمریکا و طالبان برای آوردن حکومت موقت پیشنهاد کرده‌اند، از این‌که بقای نظام کنونی و شورای ملی در آن آمده ‌است، ما از این طرح استقبال می‌کنیم، اما در این طرح مشکلات زیادی دیده می‌شوند که در آن موارد باید گفت‌وگو صورت گیرد».

این اظهارات رییس مجلس، واکنش‌‌های شماری از اعضای این مجلس را به دنبال داشت.
مریم سما، نمایندۀ کابل از آقای رحمانی پرسید که به‌عنوان رییس خود خواندۀ کمیتۀ صلح از این‌که حمایت از حکومت موقت را اعلام کرده، به مجلس و مردم پاسخ دهد. او هم‌چنین انتقاد کرد، اعلامیه‌هایی را که از طرف مجلس درمورد موضیع نماینده‌گان در قبال صلح و نظارت از این روند نشر کرده، باید بعد از نوشتن به تایید عمومی می‌رسید، که چنین نشده است. خانم سما آقای رحمانی را متهم کرد که از جایگاه خود سوء استفاده می‌کند و آنرا خیانت به جای‌گاه مجلس نمایندگان خواند.

او گفت: چه کسی هستید که چنین تصامیم خلاف منافع ملی را از آدرس مجلس می‌گیرید. از کدام گروه یا کشور دستور می‌گیرید که این چنین بر ضد منافع مردم، در شرایط حساس سخن می‌زنید؟».
او در ادامه خطاب به آقای رحمانی گفت: «مردم تجربۀ تلخ و زشت حکومت موقت را دارند و اینک پس از حکومت موقت نظام چطور از هم پاشید و نظام فعلی در نتیجه قربانی‌شدن فرزندان این سر زمین به‌دست آمده است و حفظ آن، ارج‌گذاری به خود شهیدان است. آیا شما درکی از این ارزش و بزرگی را ندارید؟ اگر چنین است که محترمانه و شرافت‌مندانه استعفا بدهید که کشور را به بحران و جنگ نبرید و کمیتۀ فرمایشی صلح را لغو کنید، فریب ایران و پاکستان را نخورید».

هم‎چنین کمال ناصر اصولی نیز از اعضای مجلس نماینده‌گان، خواهان لغو «هیات صلح» مجلس نماینده‌گان شد.
رییس مجلس نماینده‌گان افغانستان پس از سخنان مریم سما خطاب به او گفت: «امیدوارم که این سخنان، حرف خودت باشد و نه سخنان اداره امور ریاست جمهوی». او گفت از سخنان دیروزش در پیوند به طرح ایجاد حکومت موقت برداشت نادرست شده و هدفش چیزی جز حمایت از حفظ نظام نبوده است.

او گفت، طرحی که در آن از حکومت صلح یا حکومت موقت یادآوری شده، بدستش رسیده است. اما او از بقای نظام کنونی و شورای ملی که در آن طرح تذکر به عمل آمده، استقبال کرده است.
امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان نیز در صفحه فیسبوک خود با اشاره به همین طرح نوشته است که «در این روزها نوشته‌ای در میان جامعه دست‌به‌دست می‌شود که از نشانی مبهم و بی‌نشانی پخش شده و اسم آنرا گذاشته‌اند راه صلح و حکومت شراکتی صلح. من این نوشته را که از آن بوی لابی تروریست‌ها به مشام می‌رسد، خواندم. این به اصطلاح طرح که تعدادی را ذوق‌زده ساخته است، چیزی به جز از یک پروژۀ تفرقه و تضعیف افغانستان نیست».

اما عارف رحمانی، نماینده ولایت غزنی گفت که این تصمیم در جلسۀ عمومی مجلس گرفته شده و برای تغییر آن به رای دو سوم مجلس نیاز است. این تصمیم قانونی است، از آن حمایت می‌کنیم و کسانی که زورگویی می‌کنند برای ما قابل قبول نیستند.
در همین حال رییس مجلس نمایند‌ه‌گان گفت، هیأتی که برای تدوین طرح صلح به تایید نماینده‌گان ایجاد شده، به کار خود ادامه خواهد داد. به گفته او این فقط یک هیأت است، نه کمیسیون است و نه کمیته. او هم‌چنین گفت که امکان تغییر ترکیب هیأت با رای نماینده‌گان مجلس وجود دارد، به‌خصوص از ولایت‌های که نمایندۀ آنها کمتر حضور دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.