رییس جبهۀ ملی: کرزی حاکمیت طالبان را به رسمیت شناخت

- ۲۹ دلو ۱۳۹۱

جبهۀ ملی افغانستان می‌گوید که تصمیم رییس‌جمهور کرزی مبنی بر متوقف‌ساختن عملیات هوایی نیروهای بین‌المللی در کشور، سبب افزایش نا امنی‌ها و گسترش قدرت طالبان در روستاها می‌شود.
رییس جبهۀ ملی گفته است، اگر عملیات نیروهای بین‌المللی در افغانستان متوقف گردد، این مسأله می‌تواند سبب گسترش فعالیت طالبان مسلح از قریه‌جات به سطح ولسوالی‌ها شود.
احمد ضیا مسعود رییس این جبهه روز یکشنبه در نشستی زیر عنوان بررسی چالش‌های موجود، گفت که بدون حمایت نیروهای هوایی، نظامیان امنتیی افغانستان نمی‌توانند با مخالفان مسلح بجنگند.
او گفت: سخنان روز گذشته گذشته رییس‌جمهور حاکمیت طالبان را تقربیاً در قرا و قصبات افغانستان به رسیمت شناخت. گفت دیگر کسی نباید بمبارد کند، مفهوم از این چه است. اکنون عسکر ما جنگ زمینی نمی‌تواند. اما عملیات هوایی را متوقف ساخت یعنی این‌کار به این معنی است که قرا و قصبات از تحت حاکمیت طالبان سقوط کرده و آهسته آهسته آنان به شهرهای بزرگ آمده و ولسوالی‌ها را محاصره می‌کنند.»
رییس‌جمهور کرزی به روز شنبه در کابل از نهادهای امنیتی افغانستان خواست که در هنگام اجرای عملیات نظامی نباید خواهان حمایت هوایی نیروهای بین‌المللی گردند.
آقای کرزی این تصمیم را به دنبال کشته‌شدن ده تن از باشنده‌های ولسوالی شیگل ولایت کنر در جریان یک عملیات هوایی نیروهای خارجی سه روز قبل اتخاذ کرده است.
این اظهارات رییس‌جمهور کرزی با مخالفت شماری از آگاهان سیاسی افغان نیز قرار گرفته است.
آنان گفته‌اند که در حال حاضر نیرو های هوایی افغانستان به گونۀ کامل تجهیز نشده اند.
در این نشست رهبر حزب افغان ملت با انتقاد از گفت‌وگوهای صلح با طالبان گفت: حکومت در گفت‌وگوهای صلح با طالبان موقف روشن ندارد.
ستانه‌گل شیرزاد رهبر این حزب گفت: موقف حکومت همواره در تغییر است یک روز آن قدر نسبت به طالبان خوشبینی نشان می‌دهد که مردم تصور می‌کند که همه مسایل را مخفیانه حل کرده است؛ اما فردایش باز مخالفت می‌کند. سیاست به اصطلاح فورمول داد و گرفت است، پس در این داد و گرفت نباید بر حاکمیت ملی، استقلال و دموکراسی موجود صدمه برسد.»
اما مقام‌های حکومت همواره تاکید کرده اند که در خصوص مذاکره با طالبان سیاست روشن دارند.
آنان می‌گویند: تا زمانی‌که طالبان مذاکره با حکومت افغانستان را نپذیرند، قانون اساسی افغانستان و دست‌آوردهای ده سال گذشته این کشور را احترام نکنند، با آنان مذاکرده نخواهند کرد.
از سوی دیگر، رهبران افغانستان، پاکستان و بریتانیا در سومین نشست سه جانبه در لندن توافق کردند که در شش ماه آینده باید برای برقراری صلح افغانستان و مذاکره با مخالفان مسلح به یک توافق دست یابند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.