هیات افغانستان در ازبیسکتان: بر اجرای توافقات قبلی و انجام توافقات جدید میان دو کشور تاکید شد

نویسنده:محمدیونس آرین - ۱۵ دلو ۱۳۹۹

 

حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان و شاکر کارگر رییس اداره امور، دیروز وارد ازبیکستان شدند و با رییس جمهور ، معاون صدر اعظم و و وزیر خارجه آن کشور و دیگر مقامات دیدار کردند.

بر بنیاد خبرنامه سایت ریاست جمهوری ازبیکستان، شوکت میرضیایف رییس جمهوری ازبکستان، از هیئت جمهوری اسلامی افغانستان استقال کرده است.

بر بنیاد این اعلامیه، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان و محمد شاکر کارگر، رییس ادارۀ امور ریاست جمهوری افغانستان شامل هیات جمهوری اسلامی افغانستان اند.

در آغاز جلسه، رئیس دولت ازبکستان بر اهمیت حفظ پویایی و توسعه روابط دوجانبه و اجرای عملی توافق‌نامه‌های قبلی میان دو کشور  در بالاترین سطح تأکید کرد.

محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه که در رأس یک هیأت بلندپایه به‌منظور دیدار با مقامات اوزبیکستانی و همچنان اشتراک در نشست سه‌جانبۀ افغانستان–اوزبیکستان–پاکستان به تاشکند سفر کرده است، با سردار اوکتامویچ امورزاکوف معاون صدراعظم و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی جمهوری اوزبیکستان نیز دیدار کرد.

 

بر بنیاد این اعلامیه ،طرفین بر اهمیت آماده سازی اولیه و آغاز اجرای عملی این پروژه ها، مشارکت فعال شرکت های خارجی و سرمایه گذاران بالقوه، بر اساس “نقشه راه” تصویب شده، تأکید کردند.

گسترش بیشتر همکاری چند جانبه ازبکستان و افغانستان مورد بحث قرار گرفت و در مورد ایجاد شرایط مناسب برای افزایش حجم تجارت و دستیابی به سطح حداقل ۲ میلیارد دلار ، تقویت همکاری در صنعت، انرژی ، کشاورزی و تدارکات، بهداشت، آموزش و فرهنگ و اجرای برنامه های مهم در این زمینه صحبت شد.

در این جلسه همچنین برنامه رویدادها و تماس های آینده در سطوح عالی و عالی مورد بررسی قرار گرفت

همچنان وزارت خارجه افغانستان گفته است: در این دیدارها طرفین در مورد تطبیق پروژهٔ خط آهن مزارشریف–کابل–پشاور بحث و گفتگو کردند و تکمیل این پروژه را در گسترش دامنۀ تجارت، رشد اقتصاد و اتصال منطقه‌یی حایز اهمیت فوق‌العاده دانستند.

وزیر امور خارجه همچنان بر استفادهٔ مؤثر از مرکز کارگو و حمل‌ونقل کالا در شهر ترمذ، برای افزایش دادوستد تجارتی میان کابل و تاشکند تأکید کرد.

معاون صدراعظم جمهوری اوزبیکستان، از حمایت همه‌جانبهٔ‌ کشورش از روند صلح افغانستان به آقای اتمر اطمینان داد.

آقای امورزاکوف افزود که صلح و ثبات در افغانستان، کلید توسعه، رشد اقتصادی و افزایش همکاری‌ها در سطح منطقه‌ می‌باشد. وی یادآورشد که کشورش آماده است تا در بخش‌های زیربنایی در افغانستان سرمایه‌گذاری نموده و از اتصال منطقه‌یی به صورت همه‌جانبه حمایت کند.

 

محمد شاکر کارگر رئیس عمومی دفتر ریاست جمهوری اسلامی افغانستان حتیف اتمر وزیر امور خارجۀ کشور، نثاراحمد ‌‌فیضی‌ غوریانی وزیر تجارت و صنایع، کبیرخان عیسی‌خیل مشاور ارشد حقوقی مقام ریاست جمهوری و احمد داود نورزی رئیس اجرائیه شرکت برښنا در این سفر حضور دارند با مقامات ازبیکستانی پیرامون تقویت همکاری‌ها میان افغانستان و اوزبیکستان در زمینه های انتقال برق، تأمین انرژی و استفاده از انرژی های پاک، بحث وتبادل نظر کردند.

طی این دیدار، آقای کارگر گفت: افغانستان و اوزبیکستان با داشتن ذخایر ومنابع بزرگ آبی، نفتی و گازی، امکانات بالقوۀ برای تأمین نیازهای انرژی کشورهای منطقه دارا بوده و می‌توانند نقش سازنده‌ای را در اتصال منطقه‌یی و انتقال انرژی از آسیای مرکزی به جنوب آسیا، ایفا کنند.

 

وزیر انرژی اوزبیکستان آمادگی کشورش را در تأمین نیازهای انرژی افغانستان اعلام کرده و عملیاتی ساختن پروژه های راه آهن، انتقال برق، گسترش دهلیزهای ترانسپورتی به آسیای مرکزی و امضای قرار داد ده ساله انتقال برق از اوزبیکستان به افغانستان را، در تقویت مناسبات میان دوکشور و حفظ صلح وثبات در منطقه حایز اهمیت فوق العاده دانست.

 

در جریان این دیدار، وزیر تجارت و صنایع و رئیس اجرائیوی شرکت برشنا در مورد پروژه های که تحت کار اند و مشاور حقوقی رئیس جمهور در مورد طرح تعرفه های ترجیحی گمرکی بحث و تبادل نظر نمودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.