آگاهان نظامی: کرزی افغانستان را دست‌بسته به تروریستان تسلیم می‌کند!

گزارشگر:معین فرزاد - ۲۹ دلو ۱۳۹۱

رییس‌جمهور کرزی با منع حمایت هواییِ نیروهای ناتو از ارتش افغانستان در عملیات‌های ویژه، مردم افغانستان را دست‌بسته به تروریستاو کشورهای همسایه تسلیم می‌کند.

شماری از آگاهان نظامی ضمن ابراز این مطلب، می‌گویند که آقای کرزی با اظهارات غیرمسوولانۀ خویش (منع حمایت هوایی نیروهای ناتو از ارتش افغانستان)، آب در آسیاب دشمن می‌ریزد.
آقای کرزی در دیدار با افسران و مقامات ارتش ملی گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان وظیفه دارند از عزت و اقتدار مردم افغانستان پاسداری کنند و حق ندارند از نیروهای هوایی خارجی، علیه مردم افغانستان استفاده کنند.
آقای کرزی پس از آن این اظهارات را بیان کرد که در اثر بمباران نیروهای بین‌المللی در ولسوالی شیگل ولایت کنر، ۱۴ غیرنظامی کشته شدند.
جنرال نورالحق علومی کارشناس مسایل نظامی می‌گوید: رییس‌جمهور نباید غیرمسوولانه حرف‌ بزند و با تصامیم نادرست خویش، دست‌بسته مردم افغانستان را به همسایه‌ها تسلیم کند.
این کارشناس نظامی افزود: رییس‌جمهور کرزی می‌خواهد مردم افغانستان را از امکانات نظامی محروم بسازد تا آ‌ن‌ها نتوانند صدای خود را در قبال همسایه‌ها بلند کنند.
جنرال علومی می‌گوید: هنگامی ‌که از نیروهای هوایی بین‌المللی کمک می‌خواهیم، به‌ این خاطر نیست که قریه‌جات و دهات ما را بمباردمان کنند؛ بل به‌‌خاطرِ این ا‌ست که در مقابل تهدیداتی ‌که از ناحیۀ همسایه‌ها متوجه ماست، یاری‌مان رسانند و نیروهای نظامی ما را تا اندازه‌یی آموزش دهند که بتوانند مسوولیت‌های خویش را به تنهایی به انجام برسانند.
آقای علومی می‌افزاید: «رییس‌جمهور همواره چنین اظهارت ضد و نقیضی را داشته است، او عاقبت حرف‌های خود را نمی‌فهمد، نیازمندی مردم را درک نمی‌کند؛ در این کشور باید صلح و ثبات پایدار به ‌میان آید، حرف‌هایی را که رییس‌جمهور زده، ناشیانه است و باید او متوجه حرف‌هایش باشد».
او می‌گوید: «مدت دو سال است که سرحدات شرقی افغانستان مورد تجاوز و حملات موشکی قرار می‌گیرد، اما ارتش ‌ملی کشور تجهیزات لازم در اختیار ندارد. هنگامی‌ که پاکستان بی‌رحمانه سرحدات ما را مورد هدف راکت و توپ قرار می‌دهد، ما باید امکانات و سلاح مناسب داشته باشیم تا متقابلاً مراکز نظامی آنان را هدف قرار دهیم؛ آن‌ها باید بدانند که مردم افغانستان توان دفاع از خود را دارند».
در این حال، جاوید کوهستانی آگاه امور نظامی می‌گوید: نیروهای خارجی هم‌چنان مسوولیت عملیات‌های هوایی را به‌ دوش دارند، در همین حال آنان بخشی از نیروهای ویژۀ اردوی ‌ملی را آموزش داده‌اند تا بتوانند در عدم حضورشان، مسوولیت عملیات‌های شب‌هنگام و خاص را به ‌عهده گیرند. اما آماده‌ شدن نیروهای هوایی افغانستان، زمان کافی می‌طلبد و هم‌چنین آن‌ها نیازمند تجهیزات مدرن و پیشرفته هستند.
او می‌افزاید: مشکلاتی که در مسیر فعالیت نیروهای ویژۀ ارتش افغانستان وجود دارد مانند تثبیت موقعیت دشمن، مربوط می‌شود به فقدان ابزارهای مدرنی که موقعیت دشمن را کوردینه و کشف می‌کند. اما این ابزار و منابع اطلاعاتی در کنترول نیروهای بین‌المللی است. بنابراین، هنوز نیروهای امنیتی کشور در حدی نیستند که به تنهایی قادر به انجام عملیات‌های ویژه باشند. در عملیات‌های ویژه نیاز به کشف فضاییِ هواپیماهای بی‌سرنشین است که این هواپیماها را نیروهای بین‌المللی در اختیار دارند.
آقای کوهستانی می‌گوید: با خروج نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴، در این عملیات‌ها تا حدی سکته‌گی به وجود می‌آید، زیرا وقتی آن‌ها می‌روند تجهیزات و ابزارهای مدرن عملیات‌های ویژۀ خود را نیز با خود می‌برند.
او خاطرنشان می‌سازد: حرف‌های رییس‌جمهور ناشی از فشارهایی‌ست که ایالات متحده بر حکومت افغانستان وارد کرده است؛ واشنگتن کمک‌هایش را مشروط به اصلاحات و حکومت‌داری خوب کرده است.
از سوی دیگر، به گفتۀ آقای کوهستانی، متهم بودن به فساد گسترده، عدم آماده‌گی به انتخابات آیندۀ ریاست‌جمهوری و برخی مسایل دیگر، سبب شده‌اند که خارجی‌ها بر آقای کرزی فشار وارد نمایند.
این کارشناس مسایل نظامی می‌گوید: ایالات متحدۀ امریکا دیگر نمی‌خواهد تیم آقای کرزی تیم حاکم در آیندۀ افغانستان باقی بماند؛ این فشارها بر رییس‌جمهور وارد می‌شود تا بعد از سال ۲۰۱۴ تیم ناکاره‌اش از قدرت کنار برود. مجموع فشارهای جامعۀ جهانی و به ویژه ایالات متحدۀ امریکا، آقای کرزی را به ستوه آورده است.
او هم‌چنان می‌‌افزاید: رییس‌جمهور کرزی با این‌گونه اظهارات می‌خواهد در میان مردم به ‌عنوان یک چهرۀ ملی تبارز کند و به امریکا فشار وارد آورد تا به او امتیاز بدهد.
آقای کوهستانی تأکید می‌کند: ما هنوز به کمک‌های نیروهای بین‌المللی محتاج هستیم؛ قطع عملیات‌های ویژۀ نیروهای خارجی، باعث افزایش هراس‌افگنی در کشور می‌شود و هرگونه تلاش در این راستا، در حقیقت آب ریختن به آسیاب دشمن و کمک کردن به تروریستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.