بایدن نیروهایش را از افغانستان ببرد یا نبرد؟

- ۲۵ دلو ۱۳۹۹

بایدن در امریکا با فشارهای جدی مواجه است

نویسنده: ریکا خییل

برگردان: راه‌ماندگار

منبع: the Hill

جو بایدن رییس جمهور ایالات‌متحدۀ امریکا در دوراهی قرارگرفته است که نیروهای خود را در افغانستان حفظ کند یا از این کشور بیرون کند.

بایدن برنامۀ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را، که تا ماه “می” ضرب الاجل آن پایان می‌یابد؛ زیر دور زده است. کارشناسان باور دارند که چنین خروج، می‌تواند برای امنیت افغانستان و نیروهای امریکایی نتیجۀ بر عکس بگذارد.

اما دولت جوبایدن در درون کشور به فشارهای جدی مواجه است: کسانی که ادعا دارند تا به طولانی‌ترین جنگ امریکا نقطۀ پایان گذاشته شود. جوبایدن هنگام کارزارهای انتخاباتی تعهد کرده‌بود که به جنگ‌های نافرجام امریکا نقطۀ پایان می‌گذارد؛ اما اضافه کرد یک بخش از نیروهای خاص امریکایی را برای مبارزه با تروریزم در کشورهای مانند افغانستان حفظ خواهد کرد. پس از رسیدن جوبایدن به کاخ ریاست جمهوری امریکا، مسوولان ادارۀ او گفته‌اند که افغانستان از جمله کشورهای است که زیر بازنگری پالیسی خارجی امریکا قرار دارد.

اما ادارۀ بایدن می‌تواند در مذاکره با اعضای ارشد ناتو در هفته‌های اخیر به یک تصمیم در مورد سرنوشت افغانستان برسد. سخن‌گوی پنتاگون، یا وزارت دفاع امریکا، گفته است: ما به‌عنوان یک اداره تصمیم می‌گیریم که در افغانستان چه را انجام دهیم. توافق‌نامۀ دوحه را بازنگری می‌کنیم و ادعاهای که در مورد این توافق‌نامه وجود دارد را نیز به بررسی می‌گیریم. ما به ایجاد یک راه حل مصمم هستیم؛ زیرا باور نداریم که راه نظامی نمی‌تواند راه‌حلی ایجاد کند، روند بازنگری جریان دارد.

کربی هم‌چنان گفت: “آستین” وزیر دفاع امریکا در میانۀ ماه فبروری در نشست وزیران خارجۀ ناتو در ویانا اشتراک کرده و در مورد برنامه‌های خود در رابطه به افغانستان به‌صورت روشن صحبت خواهد کرد.

پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نیروهای امریکایی در افغانستان حضور دارند، پس از رییس جمهور بوش جنگ به بارک اوباما به میراث ماند که هزاران نیروهای دیگر در افغانستان اضافه کرد و جنگ عراق آغاز یافت. سپس در ۲۰۱۴ تصمیم گرفت تا به این جنگ‌ها نقطۀ پایان بگذارد و با خروج این نیروها، زمان ریاست جمهوری‌اش را به پایان ببرد.

بااین‌همه برنامۀ خروج نیروهای امریکایی در اواخر سال ۲۰۱۳ روی دست گرفته شد و نیروهای امریکایی مسوولیت مشورت‌دهی و آموزش نیروهای افغانستان را به‌عهده گرفتند. مسوولیت‌های جنگی، به نیروهای افغانستان محول شد. هم‌زمان با این وقتی بارک اوباما دور دوم ریاست جمهوری خود را به پایان رساند، ۸ هزار نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون شده بود.

دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین امریکا بخشی از سیاست خارجی را باانگیزۀ «امریکا نخست» ایجاد کرد؛ اما او نیز در ابتدا بیش از هزار تن از نیروهای خودرا به افغانستان فرستاد.

در کنار آن دونالد ترامپ گفت‌وگوها مستقیم را با طالبان آغاز کرد، درنتیجۀ این توافق‌نامه که سال گذشته در دوحۀ قطر امضا شد، نیروهای امریکایی متعهد به خروج کامل تا ماه “می” شدند، موضوعی اخیر گروه تروریستی روی آن پافشاری می‌کند.

مسوولان نظامی امریکایی به‌صورت مکرر گفته‌اند که طالبان به تعهدات خودشان عمل نکرده‌اند؛ اما دونالد ترامپ تا زمان ترک کاخ سفید، نیروهای خویش را به ۲۵۰۰ تن در افغانستان کاهش داد. این پایان‌ترین رقم نیروهای امریکایی پس از ۲۰۰۱ در افغانستان است، اما یک توقف کوتاه برای خروج تمام نیروهای خود دارد.

به اساس این توافق‌نامه طالبان تعهد کردند تا به تروریستان بین‌المللی از جمله القاعده، قطع رابطه کنند و برای آنان در افغانستان پناه‌گاه ندهد که به کشورهای غربی حمله کنند. هم‌چنان در این توافق‌نامه به کاهش حملات بالای نیروهای افغانستان و آغاز مذاکرات مستقیم اشاره شده است.

مسوولان نظامی امریکا گفته‌اند که تا هنوز طالبان با القاعده فسح رابطه نکرده‌اند و هم‌چنان خشونت‌ها را کاهش نداده‌ و حملات‌شان را روی نیروهای امنیتی و دفاعی افزایش داده‌اند.

به اساس آماری که از طرف ادارۀ بازرس امریکا در امور بازسازی افغانستان نشر شد، از ماه اکتبر تا دسامبر سال ۲۰۲۰ آمار حملات نسبت به عین زمان در ۲۰۱۹ افزایش داشته است. به اساس این گزارش در میان سال ۲۰۲۰ قتل‌های هدف‌مند از طرف طالبان بر مسوولان دولتی، فعالان مدنی، رهبران سیاسی و خبرنگاران افزایش بی‌پیشینه داشته است.

مسوولان نظامی افغانستان و امریکا به ادارۀ بازرس ویژۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته‌اند که حملات طالبان نسبت به سال گذشته خیلی افزایش داشته است، این حملات از طرف طالبان با گروه‌های مرتبط به داعش در افغانستان صورت می‌گیرد.

با این روند مذاکرات آغازشده است، شروع مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان به مدت شش ماه به‌خاطر چانه‌زنی روی رهایی زندانیان طالبان تأخیر شد. پس از آعاز مذاکرات در ماه سپتامبر تا دسامبر زمان برد تنها روی چارچوب پیش‌برد مذاکرات توافق صورت گرفت.

پس‌ازآن که کانگرس امریکا هفتۀ گذشته اعلام کرد که طالبان به تعهدات خویش در توافق‌نامه عمل نکرده‌اند، جوبایدن راهبرد خروج نیروهای خودرا تا ماه می به تأخیر انداخت.

این تأخیر نگرانی را در میان گروه طالبان ایجاد کرده است و هشدار داده‌اند که عمل نکردن به توافق‌نامه، افغانستان را وارد فاز جدیدی از بحران خواهد کرد. درصورتی‌که امریکا به خروج سربازان باقی‌مانده آغاز کند، شرایط طوری ایجاد خواهد شد که امریکا تصمیم به خروج زودهنگام بگیرد.

جنرال بازنشسته، جوزف دانفورد، گفته است که امیدوار است تا ادارۀ بایدن یک تصمیم جدی برای پایان به جنگ نافرجام روی دست داشته باشد.

او به خبرنگاران گفت: موضوع مهم این است که ما نیروهای خود را به ۲۵۰۰ تن کاهش دادیم و نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان مسوولیت بیشتر دارند، با کاهش نیروهایمان به ۲۵۰۰ تن به همه نشان دادیم که این مهم نقش اساسی را بازی نمی‌کند. اما بایدن هم‌چنان مشورت‌های با اعضای گروه خودش دارد که طرف خروج از افغانستان هستند، “ریپ رود خانان” یک عضو هیئت مطالعه در مورد افغانستان می‌گوید: چالش اصلی امریکا این بود که در سیاست خارجی این کشور در ۲۰ سال اخیر بزرگ‌ترین اشتباه را مرتکب شده است.

خانان گفت: رییس جمهور بایدن نیاز دارد تا به مردم گوش کند، او نیاز دارد تا به اسکلاتن برود تا به مردم گوش دهد، او گفت که من به فیصله‌های رییس جمهوری اعتقاد دارم، اعتقاد دارم درصورتی‌که با مردم صحبت کند، تصمیم درستی خواهد گرفت.

خانان گفت: خروج از افغانستان با تهدید جدید مواجه است، زمانی امریکا بیرون می‌شود یک تهدید متوجه آن است، اما روش قدرت‌مند این است که به اساس دیپلوماسی این روند پیش برده شود.

او گفت که یک راه حل منطقی برای حفط دست‌آودها در مورد حقوق بشر و آزادی زنان است که از طریق دیپلوماسی به توافق برسیم.

پس از پایان گروه بررسی (گروه مطالعه افغانستان) ادارۀ بایدن در مورد افغانستان تصمیم خود را خواهد گرفت. بااینکه پنتاگون در این مورد چیزی نگفته است و تنها اشاره‌کرده که بازنگری توافق‌نامه جریان دارد.

بررسی‌های ابتدایی پنتاگون نشان می‌دهد که طالبان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، جان کربی گفته است: طالبان در بخش کاهش خشونت‌ها و هم‌چنان حمله‌های خود را بالای نیروهای امنیتی – دفاعی افغانستان کاهش نداده‌اند.

وزیر دفاع امریکا روز جمعه با محمد اشرف غنی صحبت کرد. سخنگوی وزارت دفاع امریکا از خروج نیروها تا ماه می چیزی نگفت؛ اما اشاره کرد که این گفت‌وگو در مورد روند مذاکرات صلح به رهبری افغانستان باشد. صورت گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.