وقایع سال ۱۳۷۵ خورشیدی

- ۲۵ دلو ۱۳۹۹

بخش دوم

رحمت‌الله بیگانه

در زمان مقاومت، هفته‌نامۀ پیام مجاهد، موثق‌ترین و یگانه نشریه‌یی بود که از آدرس دولت اسلامی افغانستان به حمایت احمدشاه مسعود، فرماندۀ کل مجاهدین فعالیت داشت. این نشریه از سوی کمیتۀ فرهنگی جبهه نشر ‌می‌گردید. انجنیر محمد اسحاق، رییس کمیته و عبدالحفیظ منصور مدیر مسوول هفته نامۀ پیام مجاهد بود. اعضای کمیته شامل: عزیزالله ایما، محمد اسحاق فایز، عظیم آقا، تجمل خان، ملامحمد حسن و رحمت‌الله بیگانه بودند.

۱۴ حمل: گروهی از علمای دینی در شهر کندهار اجتماع کرده و لقبِ امیرالمومنین را به ملا عمر رهبر طالبان بخشیدند.

۴ جوزا: توافقات میان حزب اسلامی و دولت اسلامی افغانستان به امضا رسید و به اساس آن گلبدین حکمتیار، مخالفتش را با حکومت کنار گذاشت. گلبدین حکمتیار، چهارسال در مقابل دولت اسلامی افغانستان جنگید.

۶ سرطان: گلبدین حکمتیار به حیث صدراعظم افغانستان تعیین شده بود، به شهر کابل آمد.

۱۳ سرطان: کابینۀ جدید گلبدین حکمتیار اعلان شد.

۱۷ اسد: طالبان صبح روز ۱۷ اسد بار دیگر ولایت بلخ را تصرف کردند.

۲۷ اسد: هفت پیلوت و عملۀ روسی هواپیمای شرکت هوایی تاتارستان، به گونۀ اسرار آمیزی با طیارۀ شان از زندان طالبان و میدان هوایی قندهار فرار کرد.

۲۰ سنبله: ۶۰ تن از فرماندهان ولایت ننگرهار و محافظین مسلح‌شان، طی یک کمین در نزدیکی تورخم سرحد ولایت ننگرهار کشته شدند.

۲۱ سنبله: شهر جلال‌آباد به دست طالبان افتاد.

۴ میزان: ولسوالی سروبی با مقاومت اندک به دست طالبان افتاد.

۵ میزان: شهر کابل به دست طالبان سقوط کرد.

۶ میزان: داکتر نجیب‌الله، رییس‌جمهور پیشین افغانستان و برادرش توسط طالبان و پاکستانی‌ها به قتل رسیدند.

۶ میزان:  برهان‌الدین ربانی، رییس دولت اسلامی افغانستان اعلان کرد که به خاطر جلوگیری از کشتار مردم کابل، نیروهای دولت شهر کابل را ترک کرده است.

۶ میزان: احمد شاه مسعود فرماندۀ کل نیروهای مقاومت افغانستان، سرک عمومی راهِ درۀ پنجشیر را که یگانه راه ورودی به این دره است، با انفجار بزرگی پراند.

به قول بسم الله محمدی وزیر دفاع سابق افغانستان انفجار ۱۰۰۰ سیر مواد انفجاری و بم‌های طیاره در این ساحه حفرۀ بزرگی ایجاد کرده که حتا رفتن با پای پیاده را از این گذرگاه مشکل ساخت. در واقع این ساحه مشهور به بریده‌گی شد به خط اول نبرد (جنگ) بین طالبان و نیروهای مسعود تبدیل گردید. طالبان در جریان بیش از چهارسال حاکمیت خود با وجود تلاش‌های زیاد نتوانستند از این راه به درۀ پنجشیر نفوذ کنند. بریده گی در واقع نقطۀ عطف تاریخ مقاومت افغانستان است. زیرا طالبان اکثراً با اولین ضربه و رخنه به ولسوالی‌ها، ولایات و دره‌ها توانسته اند نیروهای مخالف خود را قلع و قم کنند.

۹ میزان: طالبان ادارۀ شهر جبل‌السراج را به دست گرفتند.

۲۱ قوس:  موافقت‌نامۀ صلح تاجیکستان در حضور برهان‌الدین ربانی، امام علی با عبدالله نوری به امضا رسید.

۱۵ حوت: احمدشاه مسعود، اظهارات سخن‌گوی گلبدین حکمتیار را مبنی بر قصد ترور به جان گلبدین را عاری از حقیقت خواند.

حکمتیار هفتۀ قبل طی مصاحبه‌یی با روزنامۀ شهادت گفته بود که تفاهم وی با دولت اسلامی یک اشتباه بود و دامادش غیرت بهیر گفت: مسعود قصد ترور حکمتیار صاحب و استاد سیاف را داشت.

۱۷ حوت: جنگ در اطراف قلعه نو شدت بیش‌تر یافته است. نیروهای شورای دفاع از افغانستان با حملات زمینی و هوایی تلفات سنگینی به گروه طالبان داده اند.

۱۹ حوت: ۵۰ کشته و ۲۰ تن مجروح شدند، اخبار واصله از آشابه حاکی‌ست که طی زدوخوردهای متعدد در آشابه میان مجاهدین و طالبان جمعاً ۵۰ طالب به هلاکت رسیدند.

۲۱ حوت: مجاهدین زیر فرماندهی قوماندان جاندادخان در ولسوالی نورگل یک تعرض طالبان را عقیم ساختند.

۲۲ حوت: گروه طالبان دوصد میلیارد افغانی که در دوبی جابه‌جا بود، از آن کشور به دست آوردند. یک منبع آگاه گفت: پول مذکور قبل از اشغال کابل در فرودگاه دوبی جهت انتقال به کابل آماده بود که به دلیل تحولات نظامی، انتقال آن به تعویق افتاد.

۲۲ حوت: رادیوی شریعت شب ۱۸ حوت اعلان کرد که ۷۶ تن از اهالی شهر کابل به خاطر اصلاح ریش شان و نگذشتاندن دستار، محکوم به جزا گردیدند.

طالبان پیوسته از طریق رادیو شریعت می‌خواهند تا کلیۀ مردان ریش انبوه گذارند و هیچ‌کس حق اصلاح زیر و زبر ریش خود را ندارد، متخلفین جزا داده می‌شود. درهمین اطلاعیه گروه طالبان از کلیۀ مامورین و منسوبین ادارات خواسته است تا خود را با لباس جدید که پوشیدن دستار است عیار کنند. این گروه به کسانی که ریش شان را می‌تراشند، دو ضربه شلاق و یک روز جزا تعیین کرده اند. [اما چشم‌دید من (ویراستار این متن) از آن زمان  دو ظربۀ شلاق و یک‌روز جزا کافی نبود. طالبان افرادی که ریش خود را کوتاه می‌کردند مدت ده روز در زندان پل چرخی نگه می‌داشتند و هر روز چندین ضربه شلاق را تحمل می‌کردند]

همچنان به تاریخ ۱۸ حوت، ملا عمر فرمان ۲۳ ماده‌یی را صادر کرده است که در آن پوشیدن بوت سفید و جوراب سفید، فیلم‌برداری و عکاسی از جانداران، پوشیدن حجاب به شیوۀ ایرانی، برهنه‌بودن سر مردان، خرید و فروش با زنان بدون حجاب، گذاشتن موی سر و بازی‌های ورزشی کاملاً منع شده است.

۲۲ حوت: سخنگوی طالبان به خبرنگاران گفت: طالبان اسامه بن لادن را به عربستان سعودی تحویل نخواهند داد، وی اسامه را مهمان توصیف کرد؛ این اظهارات را امیرخان متقی داشته است.

۲۲ حوت: کشیدن و خرید و فروش سگرت در ولسوالی‌های چهارگانه پنجشیر منع قرار داده شد.

۲۲ حوت: ملا عمر رهبر نام‌نهاد طالبان طی مصاحبه‌یی گفت: گروه تحت فرمان وی تا آخر می‌جنگد و مفاهمه و مذاکره راه‌حل نیست.

۲۷ حوت: رادیو شریعت که رادیوی رسمی طالبان در کابل، اعلان کرد:

تمام اهالی شهر کابل مکلف اند تا کلکین‌های خود را تا اندازۀ ۱۸۰ سانتی متر رنگ و یا شیشه‌های گُل‌دار بگیرند و خانه‌هایی که تازه ساختمان می‌گردند، باید کلکین‌های خود را بالا تر از ۱۸۰ سانتی متر بگیرند. این فرمان تا ۲۰ روز باید عملی شود.

۲۸ حوت: انفجار عظیمی در شهر جلال‌آباد به وقوع پیوست، اما طالبان این انفجار را تصادفی گفتند. در این انفجار ۵۰ نفر کشته و ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

۲۹ حوت: طالبان تجلیل از روز نوروز را ممنوع اعلان کردند و گفتند که در این روز رخصتی نیست.

۳۰ حوت: طالبان اعلان کردند که راه‌حل قضیۀ افغانستان نظامی است و به‌زودی تمام افغانستان را فتح خواهند کرد.

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.