اژدهارهای زیرِ زمین، هزاران هکتار چراگاه‌ را در تخار نابود کردند

- ۲۵ دلو ۱۳۹۹

\کرم‌های ریشه‌خوار که از سوی متخصصین زراعت به‌نام اژدهای زیرزمین شناخته می‌شوند، به مناطق وسیعی از چراگاه‌ها در ولایت‌های شمال شرقی افغانستان هجوم برده اند.

دام‌داران می‌گویند که از چهارسال بدینسو این کردم‌ها حاصلات‌شان را می‌بلعند. آن‌ها می‌گویند که چندین‌بار در این مورد به ریاست زراعت تخار مراجعه کردیم؛ ولی هیچ اقدامی نشده است. در همین‌حال مسوولان در ریاست زراعت تخار می‌گویند که به این مشکل رسیده‌گی خواهند کرد.

متخصصان کشاورزی می‌گویند که این کرم ریشه خوار به نام اژدهای زیرزمین یاد می‌شود. با رنگ سفید و بیشتر در مناطق سردسیر دیده می‌شود. دامداران نگران شیوع بیشتر این کرم‌ها هستند.

جاوید احمد جوهری، کارشناس کشاورزی می‌گوید این کرم معمولا ریشۀ گیاهان به‌ویژه سبزیجات را قطع می‌کند، ولی در سال‌های اخیر به چراگاه‌ها هجوم برده‌اند. به گفتۀ آقای جوهری این کرم در زمین‌های سخت و دارای ریشۀ گیاهی، زنده‌گی و تخم‌گذاری می‌کند و پس از آن به حشرۀ کامل در می‌آید. به گفتۀ او در سال‌های اخیر سمپاشی‌های بی‌رویه، عوامل طبیعی که جمعیت این کرم را کنترل می‌کرد از بین رفته و سبب ازدیاد آن شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، هجوم این نوع کرم‌ها در ده ولسوالی این ولایت دست‌کم حدود ۲۰ هزار هکتار چراگاه‌ را تخریب کرده‌است.

سراج الدین مهربان، رئیس زراعت تخار از شکایت دامداران در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

آقای مهربان می‌گوید که روش اول مبارزه طبیعی است که طبعیت آن را کنترل می‌کند. دوم استفاده از مواد شیمیایی است که محل سمپاشی شود و این باعث ضرر به محیط زیست می‌شود. سوم این‌که به صورت فیزیکی کرم‌ها جمع‌آوری شود که این کار پرهزینه، ولی بهترین روش است.

مالداران می‌گویند اگر حکومت جلو هجوم کرم‌ها را نگیرد، ممکن است در بهار آینده، با بیدار شدن کرم‌ها از خواب زمستانی هزاران هکتار چراگاه دیگر نیز تخریب شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.