پوقانه‌بازی صلح به بار نمی‌آورد

- ۳۰ دلو ۱۳۹۱

چند نهاد داخلی به همراه یک هنرمند خارجی، با توزیع ده هزار و هشت‌صد پوقانه به مردم کابل، می‌خواهند به دنیا بگویند که مردم افغانستان به تأمین صلح باور دارند.
این پروژه‌‌یی‌ست که توسط یک هنرمند کلمبیایی در کشورهایی مانند چین، جاپان، کلمبیا راه‌اندازی شده و قرار است در افغانستان نیز راه‌اندازی شود.
یزبانی هنرمند کلمبیایی است که قرار است این کمپاین را به کمک چند نهاد داخلی و وزارت اطلاعات و فرهنگ، در شهر کابل راه‌اندازی کند.
یزبانی روز گذشته در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت، ما با راه‌اندازی این کمپاین، می‌خواهیم به مردم دنیا یک چهرۀ خوب از مردم افغانستان به تصویر بکشیم.
به گفتۀ او، ما می‌خواهیم خواست مردم افغانستان را که آوردن صلح است، با اجرای این کمپاین به تصویر بکشیم و به جهانیان نشان بدهیم که مردم افغانستان به صلح باور دارند.
وی افزود، مطبوعات جهان همواره از افغانستان تصویر جنگ و فقر را نشان داده‌اند، اما این بار ما می‌خواهیم با این اقدام خود پیام اتحاد و همدلی مردم افغانستان را به جهانیان به نمایش بگذاریم.
یزبانی به خبرنگاران گفت، ما برای خرید هر پوقانه یک دالر اختصاص داده‌ایم که این پول از طریق کمک‌های مردمی از کشورهای مختلف به دست می‌آید.
در همین حال، تیمورشاه اسحق‌زی معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست گفت، ما با این‌گونه اقدام می‌توانیم در میان جوانان انگیزه و حس وطن‌دوستی و مسوولیت‌پذیری را ایجاد کنیم.
به باور او، جوانان می‌توانند علیه فساد اداری، قاچاق مواد مخدر مبارزه کنند و برای ایجاد حکومت‌‌داری سالم نقش موثری را ایفا.
نمایند؛ بنابراین راه اندازی چنین کمپاین‌هایی در میان جوانان انگیزه ایجاد خواهد کرد.
اسحق‌زی تاکید کرد، سالی که گذشت ما بالاترین آمار خشونت علیه زنان را داشتیم، بنابراین باید به جوانان انگیزه داده شود تا در این راستا مبارزه کنند.
او اضافه کرد، وزارت اطلاعات و فرهنگ در این کمپاین که از سوی نهادهای مدنی و فعالان حقوق بشر، راه‌اندازی شده، همکاری و حمایت خود را اعلام می‌کند.
اما شماری از آگاهان سیاسی با انتقاد از این‌گونه اقدامات می‌گویند، اگر صلح با توزیع چند پوقانه امکان پذیر بود، ما خود توان این کار را داشتیم و نیازی به دیگران نبود.
به باور آنان، همۀ مردم افغانستان می‌دانند که با توزیع پوقانه نمی‌توان در کشور صلح را تأمین کرد، بنابراین این‌گونه برنامه‌ها به معنی مسخره‌کردن پروسه صلح افغانستان است.
به گفتۀ این آگاهان، اشخاص و افرادی به خاطر به دست‌آوردن پول و به بهانۀ آوردن صلح، چنین برنامه‌هایی را راه اندازی می‌کنند، اما جای تأسف است که شماری از نهاد نیز با آنان همگام می‌شوند.
آنان تاکید کردند، یک دالر در افغانستان معادل ۵۱ افغانی می‌باشد در حالی‌که قیمت یک پوقانه در کشور دو افغانی است، بنابراین چنین اقداماتی نشانگر سوی استفاده از برنامۀ صلح افغانستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.