آیا سیاست پاکستان در برابر افغانستان تغییر کرده است؟

- ۲۹ دلو ۱۳۹۹

پس از آغاز گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان، پاکستان با تغییر روی‌کرد، وارد قضایای افغانستان شده است. این کشور به تازه‌گی از احمدولی مسعود، رییس بنیاد شهید مسعود دعوت کرده تا با مقامات آن کشور درمورد مسایل جاری دیدار و گفتگو داشته‌‌باشند. هدف از این سفر، تقویت و تسریع تلاش‌های صلح، اعتمادسازی و گسترش روابط دوستانۀ دو کشور و مردم در جهت استقرار صلح عادلانه گفته شده است.

پاکستان درحالی از رییس بنیاد شهید مسعود میزبانی می‌کند که شهید مسعود، قهرمان ملی کشور، از چهره‌های ضد تفکر طالبان و از مخالفان سیاست پاکستان در قبال افغانستان بوده و در برابر آن‌ها رزمیده است. طالبان، گروهی که یک‌زمانی به حمایت پاکستان به نودوپنج درصد از جفرافیای کشور دست یافته‌بودند و تنها سد راه‌شان جبهۀ مسعود بود.

حالا در شرایط که قرار داریم، آدرس بنیاد شهید مسعود، برای پاکستان اهمیت متفاوتی دارد و دولت پاکستان با درک این پرسمان، در پی آن است تا پیام صریح و متفاوتی را به مردم افغانستان مخاطره کند.

پس از شروع گفتگوهای صلح، پاکستان در نخستین گام، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی را دعوت کرده که با استقبال بی پیشینه‌ای پذیرایی شد و شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجۀ آن کشور، سفر عبدالله را به پاکستان، ایجاد فصل جدید در روابط دو کشور خوانده‌بود.

پس‌ازآن، این کشور از چهره‌های سیاسی، رهبران احزاب و نماینده‌گان مجلس به‌طور جداگانه دعوت به عمل آورد و با آن‌ها در مورد مسایل مربوط به افغانستان؛ به‌ویژه صلح گفتگو کرد.

چنان‌که دیده می‌شود، پاکستان با چهره‌هایی که در جبهۀ ضد طالب قرار دارند، وارد گفتگوی مستقیم شده است.

حقیقت این است که کشور پاکستان در چند دهۀ اخیر، در تحولات و قضایای مربوط به افغانستان دخالت داشته است و با در نظرداشت این مهم، می‌توان گفت که بدون همکاری صادقانۀ این کشور و کشورهای منطقه، مذاکرات صلح به نتیجۀ مطلوب نمی‌رسد.

در شرایط کنونی ایجاد هم‌گرایی منطقه‌ای به‌ویژه جلب همکاری‌های صادقانۀ کشورهای همسایه در مسئله صلح، بسیار مهم و حیاتی است.

مورد  دیگری که می‌تواند در شرایط کنونی ما را برای رسیدن به صلح کمک کند، ایجاد هم‌گرایی میان گروه‌ها و چهره‌های سیاسی کشور است. لازم است که این جریان‌ها از چنددسته‌گی و موضع‌گیری‌های ضد و نقیص دست بکشند و برای تقویت یک صف واحد که تعریف‌کنندۀ منافع ملی باشد، تلاش ورزند.

دولت افغانستان نیز باید از شرایط پیش‌آمدۀ سیاسی استفاده کند و برای تقویت صدای واحد صلح‌خواهی، تلاش ورزد تا باشد که شاهد که یک موقف تأثیرگذار باشیم.

این برخوردهای پاکستان نشان‌دهندۀ تغییر روی‌کرد پاکستان در قبال افغانستان بوده می‌تواند و این امیدواری را تقویت می‌کند که حالا پاکستان در تلاش کمک برای آوردن صلح به این کشور است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.