روز سرباز؛ تجلیل یا ابزار

نویسنده:فرهاد فرامرز - ۰۹ حوت ۱۳۹۹

امروز مصادف است به نهم حوت، روزی که در سال‌های اخیر هم از سوی دولت‌مداران هم از سوی شهروندان به‌نحوی گرامی‌داشت می‌شود و از نیروهای امنیتی حمایت صورت می‌گیرد.

روز ملی نیروهای امنیتی یا سرباز در سال ۱۳۹۵ از سوی کابینۀ افغانستان تصویب و پس‌ازآن، درج تقویم رسمی کشور شد و تا اکنون، همه‌ساله از این روز در کشور گرامی‌داشت به‌عمل می‌آید.

امسال با در نظرداشت شرایط حساس پیش‌آمده در زمینۀ صلح و جنگ و یا گفتگوهای صلح، مسئله خروج نیروهای خارجی، تشدید جنگ پس از سپری‌شدن زمستان و … حمایت از نیروهای امنیتی پررنگ‌تر به‌نظر می‌رسد.

ارگ ریاست جمهوری نیز به مناسبت امروز، برنامه‌ای را برگزار کرده و در آن، رییس‌جمهور غنی در سخنانی خطاب به نیروهای امنیتی گفت که در ۱۴۰ سال اخیر، قوای امنیتی به این اندازه مورد حمایت مردم قرار نداشتند که حالا دارند.

او گفت که شما حافظ و تطبیق کنندۀ قانون اساسی هستید، قانون اساسی را شما حفاظت کردید، انتخابات بی‌طرفانه انجام دادید. تاکید کرد که شما در سیاست‌های کوچک داخل نشدید، سیاست شما حفظ حاکمیت‌ملی و حفظ این خاک مقدس است. هم‌زمان با این، وکلای پارلمان، چهره‌های سیاسی، سران حکومتی و شهروندان همه به‌نحوی این روز را گرامی داشتند.

در شبکه‌های اجتماعی نیز شهروندان کشور با جابه‌جا سازی تصویرهای نیروهای امنیتی در نمایه‌های‌شان، حمایت‌شان را از نیروهای امنیتی اعلام داشتند.

این برخوردها در برابر نیروهای امنیتی درحالی ابراز می‌شوند که نیروها امنیتی کشور، در ده‌سال اخیر، پرتلفات‌ترین سال‌ها را سپری کرده‌اند. تا جایی رییس جمهور دو سال پیش، در گفتگویی با یکی از شبکه‌های خارجی گفته بود که از ماه دسامبر ۲۰۱۴ میلادی که او به‌حیث رییس‌جمهور افغانستان تعیین شده تاکنون، بیش از ۴۵ هزار نیروی امنیتی افغانستان در جریان جنگ‌ها کشته‌شده‌اند که با توجه به وضعیت امنیتی و تشدید جنگ‌ها در دو سال اخیر، می‌توان این شمار را به‌مراتب بلند تخمین زد.

آگاهان نظامی همیشه تاکید کرده‌اند که عدم در نظرگیری شایسته‌سالاری، ترجیح روابط بر ضوابط در تعیینات مسوولان امنیتی، سبب شده است که تلفات این نیروها در سال‌های اخیر افزایش یابد.

در کنار این، فساد مالی در سکتور دفاعی و امنیتی کشور سال‌هاست که بیداد می‌کند و حتا در مواردی مقامات حکومتی نیز این مورد را تایید کرده‌اند.

تحقیقات سازمان‌های بین‌المللی  نیز همیشه از وجود فساد در ادارات سکتورهای امنیتی را نشان می‌دهد، این نهادها در دودهۀ اخیر از وجود فساد گسترده در این ادارات هشدار داده‌اند.

آگاهان، فساد در سکتورهای امنیتی دفاعی را، ناشی از ساختارهای کهنه می‌دانند که زمینه‌ساز فساد شده است، نگاه سلیقه‌ای، قومی، سمتی و گروهی در تعیینات مسوولان، به‌ویژه در بخش‌های مالی، سبب شده است که این ارگان‌ها، سال‌ها  غرق در فساد بمانند.

از سویی، تمام افراد آلوده با فساد مالی ادارات امنیتی، در حمایت سیاست‌گران و زورمندان داخل و بیرون نظام قرار دارند که کار مبارزه با فساد در این ادارات را سخت و حتا ناممکن کرده است.

در کنار این، همه مشکلات و فساد در بخش‌های مدیریتی-اداری سکتورهای امنیتی، عدم معاش کافی از مشکلاتی است که تأثیر مستقیم به روحیۀ سربازان دارد. سربازی که در سنگرهای خونین علیه دشمن می‌ایستند و برای دفاع از نظام و مردم‌شان سینه سپر می‌کنند، نیاز به معاش کافی دارند، باوجود این کاستی، حتا گاهی معاش‌شان سر وقت داده نمی‌شود و به بهانه‌های مختلف، به تأخیر پرداخت می‌شود؛ اما آن‌سوی دیگر، واقعیت وحشت‌ناکی جان هر آدم باوجدانی را به لرزه میاورد، این‌که مسوولان تدارکاتی و لوژیستیکی به حیف‌ومیل نان و معاش این سربازها، در اندک‌ترین زمان تبدیل به ملیونر شده‌اند و می‌شوند.

بنا براین، اگر حکومت می‌خواهد به سرباز این وطن احترام بگذارد، اگر می‌خواهد منحیث مسوول درجه‌یک، نام نیکی بر جای بگذارد، در برابر فساد و به‌خصوص فساد مالی در سکتور امنیتی، مبارزه کند. علیه تبعیض و قوم‌گرایی، سمت‌گرایی و برخوردهای تیمی و گروهی در گمارش افراد در رده‌های مدیریتی ایستاده‌گی کند. حق را به حق‌دار برساند، ترفیعات افسران را بدون در نظرداشت بسته‌گی‌های شخصی و سیاسی، در وقت معیین اجرا کند.

مسئلۀ بسیار مهم دیگر، معاش و نان سرباز است. سرباز نیروهای امنیتی و دفاعی کشور نیاز دارد، در کنار تجهیز و حمایت جنگی، از نان خوب و معاش کافی برخوردار شود. بدون این‌که هم در حق سرباز ظلم روا داشته می‌شود و از سویی هم توقع دفاع صادقانۀ از این نیروها، ساده‌لوحانه خواهد بود.

مورد دیگری که خیلی‌ها در روحیۀ جنگی سرباز تأثیر دارد، مسئله تشویق و مکافات‌دهی سربازان است. سربازی که قهرمانی می‌کند، سزاوار تشویق است، سزاوار مکافات مادی و معنوی است. با براورده کردن این مهم، سرباز دلیرتر به مصاف دشمن می‌رود و شکست‌ناپذیر می‌شود. در غیر این، مردم افغانستان و به‌ویژه سربازان نیروهای امنیتی و دفاعی، برخوردهای شمارا استفاده جویانه و دروغ ثابت خواهد شد و هم‌چنان دیگر به صداقت مسوولان شک خواهند داشت و آنگاه نباید از سربازان، انتظار سربازی برای نظام و مردم را داشت.

 

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.