آیساف: نیاز به نیروی هوایی در عملیات‌ها نیست

- ۳۰ دلو ۱۳۹۱

آیساف می‌گوید که نیروهای افغان بدون حمایت هوایی نیروهای بین‌المللی هم می‌توانند عملیات‌های‌شان را به گونۀ موفقانه راه‌اندازی کنند.
رییس‌جمهور کرزی روز شنبه به نیروهای امنیتی افغانستان دستور داد که دیگر در عملیات‌های هوایی از نیروهای خارجی کمک نخواهند.
این اظهارات آقای کرزی نگرانی‌های زیادی را به بار آورده است. شماری از آگاهان باور دارند که نیروهای امنیتی افغانستان به تنهایی قادر به راه‌اندازی عملیات‌های هوایی نیستند و آن‌ها نیاز به تجهیزات و وسایل مدرن و پیشرفته دارند.
اما آیساف از توانایی نیروهای امنیتی افغانستان در نبرد با مخالفان مسلح دولت، اطمینان می‌دهد.
سخنگوی آیساف روز گذشته در کابل به خبرنگاران گفت: در صورتی‌که طرح و پلان عملیات نظامی به طور درست ترتیب داده شود، نیاز به استفادۀ نیروی هوایی در جریان عملیات پیدا نمی‌شود.
جنرال گونتر کتز گفت که آنان با سخنان اخیر رییس‌جمهور کرزی در خصوص عدم به کارگیری هوایپماهای بمب‌افگن ناتو در عملیات نیروهای افغان موافق هستند.
به گفتۀ او، بحث‌ها با مقام‌های افغان در راستای عملی‌شدن این کار ادامه دارند:
«ارزیابی دقیق ما نشان می‌دهد که استفاده نشدن از نیروی هوایی، عملیات نیرو‌های افغان را متأثر نخواهد نمود. همه به این تعلق می‌گیرد که طرح و پلان عملیات به چه شکل ترتیب داده می‌شود، در صورتی‌که عملیات به گونۀ درست پلان گردد، عدم استفاده از نیروی هوایی بر نتایج آن تاثیر نخواهد گذاشت. نیروی هوایی فکتور مهم عملیات نظامی را تشکیل نمی‌دهد.»
آیساف می‌گوید که هدف از اظهارات رییس‌جمهور افغانستان کاهش میزان تلفات غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی در این کشور است.
اما برخی از آگاهان مسایل امنیتی می‌گویند که به نیروهای افغان در جریان عملیات شان در نبود حمایت هوایی بیشتر آسیب خواهد رسید.
احمد ضیا مسعود رهبر جبهه ملی افغانستان در ارتباط به این اظهارات رییس جمهور کرزی واکنش تند نشان داده و گفته است که با این کار تحرک طالبان مسلح در افغانستان شدت کسب خواهد کرد.
حامد کرزی پس از آن خواهان عدم استفاده از نیروی هوایی ناتو در عملیات نیروهای افغان گردید که به اساس گزارش‌ها در حمله هوایی نیروهای بین‌المللی هفتۀ گذشته در ولسوالی شیگل ولایت کنر ده غیرنظامی کشته شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.