سیاست بایدن در پروسۀ صلح افغانستان مشخص شد / بستهٔ حکومت موقت در دستان خلیلزاد

گزارشگر:ماندگار - ۱۲ حوت ۱۳۹۹

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، با بستهٔ اداره حکومت موقت، به افغانستان آمده‌است.

منابع به‌ روزنامه ماندگار گفتند که آقای خلیل‌زاد این‌بار با بستۀ پیش‌نهادی اداره موقت، به دیدار محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله  عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان و برخی سیاسیون کشور رفته‌ است.

این اولین سفر آقای خلیل‌زاد با روی‌کار آمدن جوبایدن به عنوان نمایندۀ امریکا در امورصلح افغانستان است.

آن‌گونه که منابع می‌گویند، آقای خلیل‎زاد دراین سفر، برنامۀ جدید امریکا در امورصلح افغانستان را که مشمول اطلاعات در مورد تغییرات احتمالی روی مواردی از توافق‌نامۀ امریکا و طالبان است، به رئیس جممهورغنی و داکترعبدالله پیش‌کش کرده‌است.

تاکنون ارگ ریاست جمهوری و شورای عالی مصالحه ملی در این مورد مشخص، واکنش نداده‌ اند؛ اما گفتند که سفر خلیل‌زاد به هدف تسریع روند صلح و از سرگیری مذاکرت صورت گرفته‌است.

با روی‌کار آمدن جوبایدن در امریکا، آن‌کشور گفته‌ بود که توافق‌نامۀ امریکا با طالبان را بررسی و در مواردی تجدید نظر خواهند کرد.

هم‌چنان گروه طالبان، پیش از انجام واپسین سفر آقای خلیل‌زاد به افغانستان، هشدار داده‌بودند که اگر در برابر توافق‌نامۀ دوحه، طرح جدید ارائه شود، روند صلح به مخاطره کشانیده خواهد شد.

اما دولت افغانستان، از هر نوع تغییرات دراین توافق‌نامه استقبال می‌کند؛ اما با تشکیل ادارۀ ‌‌موقت مخالفت می‌ورزد.

منابع به‌روزنامه ماندگار گفتند که بحث شکل‌گیری ادارۀ موقت و هم‌چنان تغییرات احتمالی در توافق‌نامۀ امریکا و طالبان، در برنامه‌های بایدن درصلح افغانستان است.

بحث ادارۀ ‌موقت، در سفر خلیل‌زاد  درحالی مطرح می‌شود که از آغاز گفت‌وگوهای صلح تا کنون، درافغانستان حکومت موقت بارها از جانب سیاسیون کشور مطرح شده‌است.

پیش ازاین، سفارت امریکا، در کابل گفته‌بود که حکومت امریکا در مورد نوعیت نظام‌ سیاسی درافغانستان نظری ندارد و این از مسأله را مربوط به طرف‌های سیاسی افغانستان خوانده بود.

به‌ نظر می‌رسد که آقای خلیل‌زاد در این سفر، ماموریت جدیدش را با سیاست جدید امریکا، که تحول ‌و تداوم سیاست ترامپ در پروسه صلح افغانستان است، به ‌پیش می‌برد.

این در حالی است که اخیراً کشورهای منطقه؛ از جمله ایران، روسیه و پاکستان با ابراز نظر در مورد پروسه صلح افغانستان گفته‌اند که از بازگشت امارت اسلامی درافغانستان حمایت نمی‌کنند و پیروزی نظامی طرفی را قبول ندارند و درعوض از یک حکومت فراگیر و همه‌شمول حمایت خواهند کرد.

قراراست آقای خلیل‌زاد در این دور، سفرش را به کشورهای قطر، امارات متحده عربی، پاکستان و برخی کشورهای دیگر پی بگیرد و برنامه جدید امریکا در پروسه صلح افغانستان را با آن‌ها درمیان بگذارد.

اخیراً پاکستان که از جمله حامیان طالبان شمرده می‌شود و یکی از کشورهای مهم در روند صلح افغانستان است، با ادعای اتخاذ روی‌کرد جدید، تلاش‌هایی را در روند صلح افغانسان آغاز کرده‌است.

تا کنون پنج هیئت سیاسی، از جناح‌های مختلف افغانستان، به‌دعوت پاکستان به آن‌کشور سفر کرده‌اند.

احمدولی مسعود، رییس بنیاد احمدشاه مسعود، که از منتقدان سیاست خلیل‌زاد درافغانستان است، به ‌دعوت رسمی پاکستان با هیئتی به‌ آن کشور رفت و روی مسایل صلح افغانسان، از جمله شکل‌گیری یک حکومت قوی برای صلح و دست یافتن به صلح پایدار، با مقامات آنکشور گفت‌وگو کرده‌است.

احتمال می‌رود که این تلاش‌های پاکستان در هماهنگی با سیاست جدید امریکا در قبال صلح افغانستان اعمال شده باشد.

اکنون به‌ نظر می‌رسد کشورهای منطقه، از جمله پاکستان، در دیدار با  خلیل‌زاد، نسخۀ جدید امریکا برای صلح افغانستان را که شکل‌گیری حکومت موقت درافغانستان بخش ازآن است، به مطالعه و رای‌زنی بگیرند.

احتمال دارد این دروه سفر خلیل‌زاد در منطقه، منجر به آغاز جدید تلاش‌ها برای شکل‌گیری چانه‌زنی‌های جدید در روند صلح افغانستان، به هدف خلق یک اجماع گردد.

دور جدید سفرهای خلیلزاد در حالی آغاز شده است که سفرهای قبلی او  طی دو سال گذشته در دوران ترامپ، به‌ افغانستان و منطقه، تاکنون نتیجۀ ملموسی در قبال نداشته‌است.

آگاهان می‌گویند که روند صلح افغانستان، پیچیده‌گی‌های زیادی به همراه دارد و ممکن است تلاش‌های جدید امریکا در روند صلح افغانستان، زمانی بیش‌تر را برای رسیدن به نتیجه مطلوب در برگیرد و این فرصت را به ادامه بیشتر حکومت غنی که به ‌شدت مخالف شکل‌گیری ادارۀ موقت درافغانستان است مساعد کند؛ مگر این‌که امریکا در شگل‌گیری یک اجماع سیاسی در افغانستان و منطقه به این هدف، میان‌برهایی را استفاده کند.

با نگرانی از همین نکته است که اخیراً رئیس جمهور غنی، دیدارهایش را با چهره‌های سیاسی افغانستان افزایش داده و تلاش‌هایی را به‌ هدف به‌ انحصار درآوردن پروسۀ صلح افغانستان، به ‌شدت آغاز کرده‌است تا از شکل یافتن اجماع سیاسی در داخل افغانستان در محور اداره موقت، جلوگیری کند.

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.