امام علی رحمان: نقش پروفیسور ربانی و احمدشاه مسعود را در پروسه صلح تاجیکستان فراموش نمی‌کنیم

- ۱۰ حمل ۱۴۰۰

ماندگار: امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان امروزسه‌شنبه(۱۰حمل) در نهمین نشست قلب آسیا- پروسه استانبول که تحت نام« تقویت اجماع برای صلح و انکشاف» در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شده بود گفت که چندین دهه قبل ما در وضعیت امروز افغانستان قرار داشتیم. او در این نشست گفت« نقش پروفیسور برهان‌الدین ربانی، رییس جمهور پیشین و احمدشاه مسعود(قهرمان ملی) وزیر دفاع دولت اسلامی را به خاطرخدمت بزرگی که در پروسه صلح تاجیکستان انجام دادند، فراموش نمی‌کنیم.

رییس جمهور تاجیکستان اظهار داشت که در آن شرایط دشوار، نخستین نشست تاجیک‌ها به منظور صلح در تاجیکستان، در شهر کابل برگزار شد و آخرین دور این مذاکرات که منجر به امضای توافق‌نامه سال ۱۹۹۷ میلادی شد، نیز در یک مسجد در دهکده‌ای در تالقان برگزار گردید.

امام علی رحمان ضمن خوش آمدید به رئیس جمهور غنی و سایر اشتراک کنندگان، گفت که ما هیشه طرف‌دار صلح و ثبات افغانستان هستیم. استقرار صلح و ثبات در منطقه به صلح و ثبات افغانستان وابسته است.

آقای رحمان گفت که مردم افغانستان در اثر جنگ و جدال تحمیلی که عامل آن مداخلاات بیرونی است و همه روزه رنج می‌برند، مایه نگرانی همه ما است و کشورهای منطقه نباید افغانستان را در چالش‌های تحمیل شده، تنها بگذارد.

رحمان از فعالیت‌های تروریستی، افراط‌گرایی و جرایم سازمان‌یافته فراملی و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا وضع را در قلمرو افغانستان به منظور دست‌یابی به اهداف تروریستی دشوار کرده‌اند.

وی با اشاره بر این‌که مرزهای تاریخی مشترک، کشورهای منطقه را با هم پیوند میدهد، گفت که ما عزم قوی داریم که کیفیت هم‌کاری خویش را در عرصه‌های مختلف با افغانستان تقویت بخشیم.

رئیس جمهور رحمان، هم‌کاری کشورش را به خاطر رشد تجارت و ترانزیت در افغانستان ابراز کرد و گفت که تاجیکستان آماده است که متخصصین افغان را در بخش مختلف مورد آموزش قرار دهد.

او اطمینان داد که ما آماده استیم در حوزه‌های علمی، مهارت، فرهنگ، هنر ،اطلاعات و فعالیت اجتماعی را افغانشتان را کمک کنیم.

رئیس جمهورغنی درسخنانش ضمن تشکر از رئیس جمهور امام علی رحمان بخاطر میزبانی این کنفرانس، وزرا و رؤسای هیئت اشتراک کننده، گفت که مناسبات افغانستان و تاجیکستان بر اساس منافع مشترک و احترام و اعتماد متقابل بنیاد گذاشته شده و از حمایت، مهمان‌وازی و اعطای دوکتورای افتخاری ابراز قدردانی و تشکر می‌کنم. او دیروز از سوی دانشگاه‌ملی تاجیکستان دکتری افتخاری را دریافت کرد.

او گفت که نمی‌توانم درد و رنج مردم و نیروهای امنیتی و دفاعی خویش را که همه روزه بخاطر وطن قربانی میدهند، به کلمات بیان کنم. ادامه جنگ و خشونت برضد منافع ما بوده و از آن باید رهایی یابیم.

غنی تصریح کرد که افغانستان نقش خود را منحیث چهارراه آسیا و محل تلاقی این قاره ایفا می‌کند. وی هم‌چنان از مشکلات تروریزم، مواد مخدر و تغییرات محیط زیستی یادآوری کرد و گفت که ما باید با همکدیگر مشترکاً تلاش کنیم تا مناسبات مردم کشورهای منطقه بیشتر از پیش، تحکیم یابد.

رئیس ‌جمهور گفت که دولت افغانستان آماده است تا در زمینه راه‌اندازی و عملی نمودن پروژه‌های منطقه‌ای همکاری کند. او تاکید کرد که به یاری خداوند بالای خشونت و تروریزم فایق می‌آییم و به صلح و ثبات باعزت و پایدار نایل خواهیم آمد.

نشست«قلب آسیا- پروسه استانبول»دیروز در تاجیکستان، به منظور تقویت اجماع منطقه‌ای در روند صلح افغانستان، همکاری‌های سیاسی و اقتصادی بر محوریت افغانستان، مبارزه با هراس افگنی، وادار ساختن طالبان به آتش بس و تعیین آجندا برای نشست استانبول دایر گردیده بود که در این نشست، حدود ۵۰ کشور و سازمان اشتراک کرده بودند.

پروسه استانبول یک طرح مشترک منطقه‌ای افغانستان و ترکیه است که در ۲۰۱۱ ایجاد شد و در این پروسه، ۱۵ کشور اشتراک کرده و ۱۷ کشور و دوازده سازمان جهانی و منطقه ای پشتیبان آن می‌باشند.

نشست قلب آسیا-پروسه استانبول در حالی صورت می‌گیرد که قرار است تا چند هفته بعد، نشستی با حضور طرف‌های دخیل در قضایای افغانستان، در شهر استانبول ترکیه برگزار شود.

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.