در محفل «مارشال افغانستان از سنگر مبارزه تا نظام‌سازی» مطرح شد: مارشال فهیم برای ساخته شدن افغانستان و انتقال قدرت به مردم باور داشت

- ۱۲ حمل ۱۴۰۰

رسالۀ «زنده‌گی‌نامۀ مارشال محمدقسیم فهیم» اثر زکریا اصولی، پس از چاشت امروز رونمایی شد. محفلی که به همین مناسبت با عنوانِ «مارشال افغانستان از سنگر مبارزه تا نظام‌سازی» در دفتر مرکزی مجمع ملی افغانستان برگزار شده بود در آن، ده‌ها تن از فرهنگیان، پژوهشگران، مجاهدان، جوانان و دانشجویان اشتراک کرده بودند.

سید عبدالله هاشمی، رییس مجمع ملی افغانستان ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان محفل گفت که مارشال فهیم از جملۀ انگشت‌شمار جوانانی بود که مبارزه را در دوران آموزش و از دارالعلوم عربی کابل آغاز کرد و تلاش‌هایش برای گسترش جبهۀ پنجشیر و پیروزی مجاهدان تعیین‌کننده بود.
او با اشاره به این که مارشال افغانستان در بسیج فرماندهان احزاب مختلف کوشش‌های شایانی انجام داد، خاطر نشان کرد: مارشال فهیم در دوران مقاومت بازوی توانا و معاون قهرمان ملی افغانستان باقی ماند و پس از شهادت احمدشاه مسعود، جبهۀ مقاومت را به پیروزی رساند.
به باور رییس مجمع ملی افغانستان، مارشال فهیم با حوصله‌مندی و سینۀ فراخ برای نظام‌سازی زمینه را آماده کرد و بر همین اساس، نظام جدید در کشور ساخته شد.
به گفتۀ آقای هاشمی، مارشال فهیم تنها گزینۀ نجات و ساخته شدن افغانستان را برقراری صلح می‌دانست؛ صلحی که تأمین عدالت اجتماعی و برابری از لازمه‌های آن است و او باور داشت که هیچ گروهی از راه جنگ برای کشور پیروزی نمی‌آورد.
همزمان بااین، نصیر ضیایی استاد دانشگاه و یکی از سخنرانان این محفل گفت: نسلی در دورۀ جهاد و مقاومت به شمول مارشال فهیم با سر خود بازی کردند، تاریخ ساختند، پیروزی و آزادی را به ارمغان آورده و افغانستان را به استقلال رساندند.
این استاد دانشگاه با اشاره به رسالۀ زکریا اصولی بیان داشت که تلاش آقای اصولی برای بازآفرینی ارزش‌های مردم فراوان کمک می‌کند و شناختی از کارنامۀ مارشال افغانستان را ارایه می‌دارد.
آقای ضیایی در جریان سخنانش ضمن بیان ارزش‌های دوره‌های جهاد و مقاومت خطاب به جوانان گفت که با علم‌اندوزی و ارزش‌گرایی برای آینده کار کنند و در شرایط حاضر نیز بی‌تفاوت نباشند.
همچنان، عبدالرحیم برنا صالحی نویسنده و از سخنرانان دیگر این محفل گفت که رسالۀ آقای اصولی معرفی مختصری برای کسانی است که می‌خواهند مارشال افغانستان را در یک نگاه بشناسند.
آقای صالحی در بخشی از سخنانش که روی ارزش نوشتن و خواندن تاریخ تأکید داشت، خاطر نشان کرد: باید از تاریخ بیاموزیم، اما حرکت رو به جلو را فراموش نکرده و به اقتضای زمان تلاش کنیم.
او که خبر انتشار کتابی از خاطراتش در همراهی و همکاری با مارشال افغانستان را نیز همه‌گانی می‌کرد، گفت: مارشال فهیم در تاریخ ما و در کنار شماری از نام‌های دیگر، یک استثنا است و این مورد زمانی قابل فهم است که زمان بیشتری در نبود او سپری شده و برای شناخت کارنامه‌اش کار شود.
آقای صالحی گفت که مارشال افغانستان شخصیت عاطفی داشت و به این باور بود که از هر راه ممکن باید افغانستان ساخته شود و قدرت به مردم انتقال یابد.
زکریا اصولی نویسندۀ «زنده‌گی‌نامۀ مارشال محمدقسیم فهیم» نیز گفت که او در این کار و کارهای دیگرش کوشیده است تا در راستای احیای تاریخ واقعی کشور گامی بردارد.
آقای اصولی ضمن اشاره به دریافت خودش از کارنامۀ مارشال افغانستان گفت که او را یک شخصیت با کفایت، با درایت یافته که در برهه‌های حساسی از تاریخ مبارزه کرده و زنده‌گی‌اش نکته‌های فراوانی برای آموختن دارد.
داکتر سید سامع کیانی، رییس روند نسل نو در این محفل گفت که مارشال افغانستان در شرایط دشوار روحیه‌ده و کارهایش انگیزه‌بخش بود و او نامش را با انجام کارهای درخشانی در تاریخ ثبت کرده است.
در عین حال، هارون مجیدی، مسوول فرهنگی بنیاد مارشال فهیم ضمن سپاسگزاری از تلاش‌های زکریا اصولی در راستای مستند ساختن تاریخ کشور گفت: بنیاد مارشال فهیم متعهد است تا با ثبت و ارایه روایت‌ها و خاطراتی از دوران جهاد، مقاومت و نظام‌سازی، سهم خود را در زمینۀ انتقال درست تاریخ برای نسل‌های بعدی انجام دهد.
گفتنی است که رسالۀ «زنده‌گی‌نامۀ مارشال محمدقسیم فهیم» در دو هزار نسخه و ۵۵ برگ چند هفته پیش در کابل منتشر شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.