بنیاد شهید احمدشاه مسعود نقشهٔ راه صلح پایدار را در افغانستان بزودی ارایه می‌نماید

نویسنده:احمدولی مسعود - ۲۱ حمل ۱۴۰۰

 قرار است طرح مدون و مفصلی را تحت عنوان “اعمار صلح پایدار در افغانستان” از نشانه‌ی بنیاد شهید احمدشاه مسعود در مشورت با نیروهای مختلف سیاسی کشور به منظور ایجاد یک اجماع بزرگ ملی با مردم افغانستان و طرف های درگیر منازعه شریک ساخته و سپس به جامعهٔ جهانی ارایه نماییم.
نیک می‌دانیم که در بیست‌سال گذشته به اندیشه‌های قهرمان ملی شهید احمدشاه مسعود و آرمان‌های مقاومتگران مردم ما، بطور عمد و به دلیل مصلحت‌اندیشی‌های بی‌دلیل، پیوسته پشت پا زده شد که بن‌بست و بحران امروز ما بدون شک حاصل همین ندانم‌کاری و سهل‌انگاری می‌باشد. مقاومت برحق مردم در مقابل تروریزم، حفظ استقلال کشور، تحقق عدالت اجتماعی، برپایی نظام عادلانه و دستیابی به صلح، جانمایهٔ مبارزات پیگیر مقاومتگران را شکل می‌داد، چنانچه مسعود شهید با دیدگاه همه‌جانبه‌اش، همهٔ این کارنامه ها را در چند عبارت ماندگار به میراث گذاشت که امروز جانمایهٔ طرح صلح مورد نظر ما را تشکیل میدهند.
“در افغانستان آینده به سیستمی نیازمندیم که بتوانیم هم با خود زندگی کنیم وهم با دنیای بیرون”. “باشم نباشم، مقاومت ادامه خواهد داشت” “وحدت ملی در گرو عدالت اجتماعی است” “منبعد قدرت دولت مرکزی باید از ولایات به مرکز بیآید” “در شرایطی که هست و بود کشور زیر سؤال قرار گرفته است، نخست تمام کوشش خویش را به کسب استقلال نماییم”.
متأسفانه، فراموش کردن آرمانها و پا نهادن بالای باور‌های قهرمان ملی کشور در جهت برپایی یک نظام سیاسی عادلانه در کنفرانس بن و پسا بن، سبب از دست رفتن فرصت‌ها، مرگ عدالت، سقوط مردمسالاری، درگیر شدن در موج منازعات و بحران‌های جاری، سرانجام سبب رسیدن به نقطهٔ صفری ۲۰ سال قبل گردیده است که از همانجا آغاز کرده بودیم.
بنیاد شهید مسعود در جایگاه طلایه‌داراندیشه‌ها و دیدگاه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قهرمان ملی کشور از نزدیک به دو دهه به این‌سو، در عرصه‌های متنوع فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و رفاهی، بخصوص همرسانی افکار و‌ دیدگاه‌های احمدشاه مسعود و تدوین راهکارهای ملی برای استقرار صلح پایدار فعالیت‌های مستمر و چشمگیر داشته است. اکنون‌ که یک بار دیگر پایان جنگ و اعمار صلح در افغانستان در مرکز توجه جهان قرار گرفته است، سعی داریم تا طرحی را با چشم‌انداز واقعبینانه به رخدادهای تاریخی، متن و محتوای منازعه و فضای استراتیژیک در حال تغییر، در تفاهم با حوزهٔ مقاومت و سایر نیروهای تآثیر گذار، برای مردم آزادهٔ کشور اعلام بداریم. این طرح فارغ از هرگونه قید و شرط های معمول، با روح آزاد منشی مردم کشور، آموزه‌های ماندگار شهید مسعود و آرزوهای شهدای مان در راستای تحقق مطالبات اساسی مردم و‌ منافع علیای کشور تدوین گردیده است.
احمدشاه مسعود در آخرین فصل زندگی خود برای آخرین بار تلاش کرد تا با ایجاد همآهنگی میان مقاومتگران مجاهد داخل و چهره های سیاسی و فرهنگی در خارج از کشور، بستر یک اجماع ملی را زمینه سازی نماید تا راه‌های پایان جنگ و استقرار صلح را در افغانستان هموار سازد. به همین منظور در سال ۲۰۰۱ به اساس هدایت مسعود شهید، میزبان کنفرانس بزرگ ۴۰۰ تن شخصیت های سیاسی-فرهنگی و چهره های سرشناس هموطن از کشورهای مختلف جهان در لندن بودیم که مسعود شهید از آن بنام پلی میان نخبگان و مقاومتگران سخن گفت.
پس از شهادت مسعود آنچه اتفاق افتاد، از اشتباهات کنفرانس بن تا بحران امروز، همه فراز و‌نشیب های ۲۰ سال و نقش بازیگران سرنوشت مردم برای نسل جوان و آگاه ما سخت آموزنده و عبرت انگیز میباشند. اکنون با الهام از دیدگاهای ماندگار شهید مسعود، با نگاه جدید، روایت نو و نسخهٔ تازه به مسایل کشور، طرح جدیدی برای توقف جنگ و اعمار صلح در افغانستان تدوین کرده ایم. یاد گرفته ایم راهی را که از بن به این‌طرف پیموده‌ایم، دوبار نپیماییم و با تکرار اشتباه، آخرین فرصتی را که برای افغانستان پدید آمده است، نسوزانیم.
طرح ما با تعریف پس‌منظر تاریخی منازعهٔ جاری، تاکید بر شناسایی جنگ و صلح، چگونگی دورهٔ انتقال یا گذار به صلح، نامتمرکز سازی نظام سیاسی، کاربرد دموکراسی تفاهمی، بازتعریف مناسبات خارجی و سرانجام نحوهٔ برگزاری انتخابات عادلانه ارایه خواهد گردید. این طرح در اصل متعلق به دیدگاه جبههٔ مقاومت برای صلح می‌باشد و چنانچه در آغاز ذکر کردیم، در مشورت با سایر نیروهای سیاسی- مدنی کشور به زودی در قالب یک اجماع بزرگ اعلام می‌گردد تا در تعاملات جهان نسبت به قضیه جنگ و صلح در افغانستان، در جایگاه یک ضلع اساسی در نظر گرفته شود.
اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.