نی: آزادی بیان و رسانه‌ها در نشست استانبول باید خط قرمز باشند

گزارشگر:بسم الله ذکی - ۲۲ حمل ۱۴۰۰

نی/ حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان در اعلامیه‌ای که امروز(۲۲ حمل) منتشر کرده است می‌گوید که در نشست استانبول آزادی بیان و رسانه‌ها باید خط قرمز قرار گیرند.

نی، می‌گوید که این نهاد به‌عنوان یکی از پیشگامان عرصۀ دادخواهی رسانه‌ای، وظیفه اش می‌داند تا از آزادی بیان و رسانه‌ها در هر قدمۀ سیاسی و ملی افغانستان دفاع کند.

این نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های افغانستان گفته است که از آقای خلیل‌زاد رسماً می‌خواهد تا در نشست استانبول، اصل آزادی بیان و دست آوردها‌ی رسانه‌های افغانستان را به‌عنوان خط قرمز تعریف نموده و از دو طرف مذاکره بخواهد تا به آن احترام بگذارند.

اعلامیه می افزاید که جامعۀ رسانه‌ای افغانستان از سرنوشت آزادی بیان و رسانه‌ها نگران است تا مبدا در گفتگوهای صلح استانبول ارزش‌های متذکره نادیده گرفته‌شده یا مورد معامله قرار گیرد.

به باور نی، آزادی بیان و فعالیت‌های رسانه‌ای ازجمله حقوق اساسی شهروندان افغانستان مسجل در قانون اساسی افغانستان است، آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و فعالیت آزاد رسانه‌ها باید در گفتگوهای صلح استانبول مورد حرمت قرار گیرد و باید گفت که این ارزش‌ها خط قرمز شهروندان افغانستان و جامعه رسانه‌ای افغانستان می‌باشد.

در این اعلامیه، دفتر نی هم‌چنان از دو طرف مذاکره‌کننده در گفتگوهای صلح، اعم از حکومت افغانستان و گروه طلبان، می‌خواهد تا به خواست‌های قانونی و مشروع شهروندان و جامعۀ رسانه‌ای افغانستان حرمت گذاشته و نگذارند به دست آوردهای ۱۹ سالۀ جامعۀ رسانه‌ای افغانستان صدمه‌ا‌ی وارد شود.

قرار است به‌زودی نشستی میان طالبان و حکومت افغانستان در استانبول و به‌منظور پایان دادن به بحران و جنگ ۴۰ ساله در افغانستان برگزار گردد. این نشست به دنبال سلسله نشست‌های دوحه که میان گروه‌های مذاکراتی طالبان و حکومت افغانستان جریان داشت، صورت می‌گیرد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.