بدخشیان معترض در کابل: والی بدخشان برکنار و محاکمه شود

- ۲۱ جوزا ۱۴۰۰

پس از چند روز اعتراضات گسترده در شهر فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان از بهر نبود آب‌آشامیدنی، امنیت و برق که به خشونت کشانده شد و شماری کشته و زخمی شدند، شماری از باشنده گان این ولایت روز پنجشنبه در شهر کابل دست به راه‌پیمایی زدند و خواهان برکناری و محاکمه شدن والی فعلی بدخشان شدند.
در همین حال شماری از نماینده گان بدخشان در شورای ملی می گویند که در حالی که بسیاری از بخش های بدخشان به دست طالبان افتاده است، اقدام حکومت محلی بدخشان در برار شهروندانی که دنبال حق شان بودند، اصلا قابل توجیه نیست و این اقدام فاصله میان دولت و مردم را بیشتر ساخته است. این اظهارات در حالی بیان می شود که ذکریا سودا، والی بدخشان متهم به دستور شلیک به روی معترضانی شده است که در نزدیکی ولایت بدخشان حضور رسانده بودند.
به گفته والی بدخشان به برخی از خبرنگاران، این معترضان به دفتر ولایت هجوم آورده بودند و قصد تخریب و حمله داشتند اما ناگهان فیر در برابر آنان صورت گرفت.
اما معترضان این اتهامات را نمی پذیرند.
شماری از جوانان بدخشانی رو.ز پنج‌شنبه، ۲۰ جوزا، با اعتراضی در کابل، طی اعلامیه‌یی گفته اند که مسوولین و والی بدخشان، تظاهرات دو روز پیش در شهر فیض‌آباد را به خشونت کشاندند و باید محاکمه شوند.
این جوانان خشونت در فیض‌آباد را “جنایت ضد بشری” عنوان کرده‌اند.
آنان در این اعلامیه از حکومت خواسته است که ذکریا سودا، والی فعلی بدخشان برکنار و والی جدید به انتخاب مردم گماشته شود.
معترضین بدخشانی در این اعلامیه تاکید کردند که اگر حکومت به خواسته‌هایشان توجه نکنند مردم خود اقدام خواهند کرد.
باشنده‌گان فیض‌آباد ولایت بدخشان در اعتراضی از بهر نبود برق، امنیت و آب‌آشامیدنی دو روز پیش دست به تظاهرات زدند.
این تظاهرات در نزدیکی مقام ولایت بدخشان به خشونت گرایید و سبب کشته شدن ۴تن و زخمی شدن دست‌کم ۴۴تن دیگر شد.
روز چهارشنبه، رییس جمهور غنی، هیاتی از مرکز به منظور بررسی دقیق و همه جانبه از بهر چگونه‌گی به خشونت کشیده شدن اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان توظیف کرد.
هیات مذکور تحت ریاست عبدالودود ثابت، مشاور ریاست جمهوری به ترکیب نمایندگان با صلاحیت ادار‌ه‌ی ارگان های محلی، دفتر شورای امنیت ملی، احمد ضیا یفتلی، نمایندۀ بدخشان در ولسی جرگه، دگرجنرال صبغت الله سایق، عضو کمیسیون موظف امنیت سرحدی، نمایندۀ با صلاحیت وزارت امور داخله و نمایندۀ با صلاحیت ریاست عمومی امنیت ملی توظیف گردیده اند.
پیش از این خبرهایی از برکنار شدن والی بدخشان در پیوند به این رویداد سرکوب معترضان، در شبکه‌های اجتماعی نشر شده بود؛ اما هنوز منابع رسمی اقدامی در زمینه نکرده است.
اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.