کشمکش بر سر دعوت‌نامه امریکا/ وحید عمر: افغانستان و متحدانش فصل جدیدی را در روابط خود شروع کرده‌اند

- ۰۲ سرطان ۱۴۰۰

 

اخیراً ریاست‌جمهوری با انتشتار یک فهرست پنجاه نفری از سفر قریب‌الوقوع رییس‌جمهور غنی با هیات همراهش به امریکا خبر داده است. در این فهرست، اسم رولا غنی، با ذکر جلالت مآب در صدر جدول و اسم امرالله صالح با ذکر محترم، در شماره دوم و اسم داکتر عبدالله با ذکر محترم ، در شماره سوم قرار داده است. انتشار این فهرست، با واکنش کارمندان شورای عالی مصالحه و کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شده است.

این منتقدان با بازنشر دعوت‌نامه‌ای که از سوی وزارت خارجه امریکا به افغانستان آمده است، نوشته اند که در این دعوتنامه غنی و عبدالله به عنوان مسوولان حکومت و شورای عالی مصالحه ملی به گونه رسمی دعوت شده اند اما ریاست جمهوری با نشر این فهرست در تلاش تضعیف موقعیت رییس شورای عالی مصالحه است. اما هوادران رییس جمهور غنی، چنین استدلالی را قبول ندارند و می گویند که عبدالله عبدالله در ترکیب دولت به عنوان بخشی از هیات شامل این سفر شده است.

این منتقدان داکتر غنی به این باور اند که در شرایطی که کشور در بحران امنیتی و سیاسی به سر میرد، ارگ هنوز در پی تضعیف رقبب انتخاباتی اش عمل می کند.

برخی منابع در حکومت می گویند که سفر غنی به تنهایی به امریکا، از جانب آن کشور تایید نشده بود و امریکا با یک دعوت مشترک از هر دو رقبب پیشین انتخاباتی که دولت موجود را ساخته اند، دعوت به عمل آورده است.

ارگ ریاست جمهوری در واکنش به این اظهارات چیزی نگفته و داکتر عبدالله نیز نسبت به فهرست ارایه شده از جانب ارگ واکنشی نشان نداده است.

اما در اوج این کمکش، مقامات در کابل اعلام کرده‌اند که برنامه‌ریزی برای سفر اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، به ایالات متحده و دیدار با همتای امریکایی‌ وی در جریان است.

بر اساس فهرست ارایه شده، رولا غنی بانوی اول، امرالله صالح معاون اول رییس جمهور، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی، شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر و شماری دیگر از مقام‌های طراز اول افغانستان رئیس‌جمهور غنی را همراهی کنند.

این نخستین دعوت رسمی دولت جوبایدن از اشرف غنی برای دیدار با جو بایدن است. وحید عمر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور غنی، در نشست خبری امروز سه‌شنبه ۲۲ ژوئن در کابل گفت: «این سفر در این شرایط بسیار مهم است. افغانستان و متحدانش فصل جدیدی را در روابط خود شروع کرده‌اند که درباره جزئیات آن با رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقام‌های این کشور گفت‌وگو می‌شود.»

او جلب حمایت پایدار امریکا از نیروهای امنیتی افغان را از اهداف طرف افغانستانی خواند و اظهار داشت: «اصلی‌ترین مسأله افغانستان این است که نیروهای امنیتی و دفاعی آن تجهیزات، آموزش و کمک‌های مالی دریافت کنند. این اطمینان وجود دارد که کمک متحدان افغانستان به نیروهای دفاعی ادامه‌دار باشد اما در این سفر بار دیگر بر آن تاکید می‌شود. این سفر، سفری موفق و کامیاب خواهد بود.»

آگاهان به این باور اند که این بار، بحث اصلی امریکا در دعوت از رهبران دولت افغانستان فراتر از مساله حمایت از دولت افغانستان باشد.

بن بست در مذاکرات

مذاکرات صلح افغانستان به دلیل اختلاف‌های طالبان و اشرف غنی به بن‌بست خورده است و امریکا می‌خواهد این بن‌بست هرچه زودتر از میان برداشته شود و طالبان و دولت به توافق سیاسی برسند. طالبان برای رسیدن به توافق سیاسی خواهان کنار رفتن اشرف غنی از مقام ریاست‌جمهوری‌اند و آقای غنی تنها بر برگزاری انتخابات زودهنگام تاکید می‌کند.

از سوی دیگر، امریکا افغانستان را فراتر از اشرف غنی و دولتش می‌بیند و برای رسیدن به توافق صلح در افغانستان، بر حفظ دستاوردهای ۲۰ سال اخیر، پایداری نظام این کشور و ایجاد یک اجماع سیاسی میان رهبران هوادار جمهوریت تاکید دارد تا بستر توافق عمومی با طالبان فراهم شود.

آقای عمر می‌گوید: «دیروز تمام سیاستمداران در حضور رئیس جمهور بودند. پیام این نشست این است که در این وقت حساس، ایجاد یک صف واحد و تحکیم آن و اجماع سیاسی برای آینده افغانستان، حتمی و ضروری است. مجلس دیروز نماد خوبی از اتفاق‌نظر بر این موضوع بود که همه چه در داخل و چه در خارج حکومت، کنار نیروهای امنیتی و دفاعی ایستاده‌اند.»

هرچند خواسته رییس‌جمهور افغانستان از امریکا مبنی بر ادامه حمایت از دولت و نیروهای امنیتی این کشور روشن است، دیدگاه آمریکا احتمالا تاکید بر پیشبرد مذاکرات صلح با طالبان و دستیابی به توافق نهایی با این گروه پیش از خروج تمام نیروهای آمریکایی از این کشور است تا شیرازه نظام از هم نگسلد.

جو بایدن ۱۱ سپتامبر را ضرب‌الاجل خروج نیروهای نظامی امریکایی از افغانستان تعیین کرده است.

دولت افغانستان اعلام کرده است که برای رسیدن به توافق با طالبان تلاش می‌کند اما امریکا بر سرعت‌عمل تاکید دارد تا مذاکرات به انجام برسد.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، نیز در طرح صلح خود بر ایجاد دولت موقت به عنوان ابزار رسیدن به توافق صلح تاکید کرده بود. حالا باید دید که پیام اصلی جو بایدن به اشرف غنی در شرایطی که جنگ در افغانستان فراگیرتر شده است، تغییر رهبری دولت خواهد بود یا خیر؟

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.