بایدن با واکنش تند در برابر افزایش سوالات در مورد افغانستان: “در مورد چیزهای شاد صحبت کنید؛ حملات هوایی در افغانستان ادامه خواهد یافت”

- ۱۳ سرطان ۱۴۰۰

جو بایدن، ییس جمهور ایالات متحده امریکا، بعد از انکه در کانفرانس خبری روز شنبه، با سوالات بیشتر در مورد افغانستان مواجه شد، به خبرنگاران گفت که در مورد افغانستان گفت نزنید و در مورد چیزهای شاد بپرسید.

او گفت که سیاست امریکا برای خروج از افغانستان در حال تطبیق است و امریکا از آنجا فارغ می‌شود.

آقای بایدن گفت روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان براساس برنامه‌ در حال اجراست.

آقای بایدن در مورد این سوال که آیا این حکومت افغانستان می‌تواند در برابر چالش‌های پیش رو، در نبود نیروهای امریکایی در افغانستان، مقابله کند، گفت حکومت افغانستان توانایی ادامه کارش را دارد. اما حکومت افغانستان ضرورت بر حمایت داخلی دارد و باید از داخل افغانستان حمایت شود. اشاره باید به افزایش اختلاف‌ها در حکومت افغانستان است.

باید گفت که “ما بیست سال آنجا بودیم. من در قصر سفید با رهبران افغان صحبت کردم. فکر می‌کنم آنها توانایی این را دارند که از حکومت محافظت کنند. من فکر می‌کنم در آینده مذاکرات بیشتری انجام خواهد شد، اما نگرانی من این است که آنها مسایل داخلی میان خودشان دارند، و بخاطر بقای حکومت به حمایت داخلی نیاز دارند.”

در همین حال روزنامه والستریت ژورنال گزارش داده است که امریکا طرح تخلیه فوری سفارتش در کابل را روی دست دارد و به همین دلیل شماری از بالگردها را برای انجام این هدف در افغانستان حفظ کرده است تا در صورت نیاز به شکل فوری همه دیپلومات‌ها و حتا کارمندان سفارت امریکا را به گونه کامل از افغانستان خارج کند.

این خبر والستریت ژورنال روزنامۀ معتبر امریکایی، ساعاتی بعد از سخنان بایدن در خصوص افغانستان به نشر رسیده است که نشان می‌دهد امریکا عزمش را برای خروج کامل از افغانستان جزم کرده است و به این کشور از قطر نگاه خواهد کرد.

بایدن در حالی که دیگر علاقه نداشت در باره افغانستان صحبت کند گفت که رهبری دولت افغانستان “ظرفیت ادامه کار حکومت را دارد.” این در حالی است که نیروهای امنیتی افغانستان در روزهای اخیر در دفاع های مستقلانه در برابر حملات طالبان قرار دارند و از برخی ساحات عقبنشینی کرده‌اند که با واکنش‌ها و برداشت‌های مختلفی همراه شده است.

با خروج سربازان امریکایی از افغانستان طالبان چند برابر گذشته فعال شده اند و ساحات وسعی را در کنترل خود گرفته اند. نیروهای امنیتی دولت افغانستان اما در روزهای اخیر به شدت به حمایت‌های هوایی نیازمند شده‌اند اما در بسیاری از ساحات دولت حملات هوایی را در برابر طالبان انجام نداده است.

اما رییس جمهور امریکا در پاسخ به سوالی درباره حمایت از نیروهای هوایی افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور گفت که آماده‌گی برای حمایت از نیروهای هوایی از بیرون کشور گرفته شده است.

او گفت که “ما امکانات حمایت و کمک‌هوایی از بیرون کشور را فراهم ساخته‌ایم، ولی افغان‌ها می‌توانند این کار را با حمایت نیروهای هوایی خودشان انجام دهند. ما در زمینه حفظ و مراقبت این نیروها کمک می‌کنیم.”

ریس جمهور امریکا در در حالی از ادامۀ حمایت و حملات هوایی امریکا در افغانستان سخن گفته است که روز شنبه، پایگاه بگرام بزرگترین پایگاه نیروهای امریکایی به نیروهای امنیتی افغانستان تحویل داده شد و پیش از این پایگاه دیگر امریکا در شرق جنوب و غرب کشور نیز تخلیه شده است. با واگذاری بگرام به نیروهای افغانستان، روند خروج نیروهای نظامی خارجی از کشور در حال تکمیل شدن نهایی است؛ زیر اخیرا آلمان ها از شمال و استرالیایی‌ها از غرب کشور نیز بیرون شده اند. قبل از آن انگلیس‌ها از هلند بیرون شده بودند.

قرار است تا یازدهم سپتامبر، بیست سالگی حمله به امریکا و حمله امریکا به افغانستان، سربازان امریکایی و کشورهای عضو ناتو به طور کامل از افغانستان خارج شوند و دولت در آزمون کامل در مرحله جدید قرار گیرد.

 

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.