آزمون دفاع مستقلانه و نیاز حمایت‌های مردمی

گزارشگر:فرهاد فرامرز - ۲۰ سرطان ۱۴۰۰

ماندگار- اخیراً طالبان همه روزه به چند ولسوالی دست میابند بی آنکه در برخی از ولسوالی‌ها به گونۀ جدی با این گروه جنگ صورت گیرد. در همین حال، در برخی ولسوالی‌ها هم مقاومت در برابر طالبان صورت گرفته است و با آنهم نیروها بعد از نرسیدن امکانات لازم به عقب‌نشینی رفته‌اند. اکنون با افزایش ساحات زیر کنترل طالبان و بیجا شدن و کوچ دادن مردم و فرار آنان از آن ساحات، نگرانی عمومی برانگیخته شده است.  در کنار این نگرانی، هزینه‌های مواد اولیه بالا رفته و قیمت ارز به خصوص دالر افزایش یافته است. این تغییر در وضعیت سبب شده است که بسیاری‌هایی که دست شان به سرشان میرسد به فکر بیرون شدن از کشور شده اند.

این همه همزمان با خروج سربازان امریکایی از افغانستان اتفاق افتاده است و به نظر میرسد که طالبان در چنین فرصتی تلاش دارند که به ساحات بیشتری در کشور دست یابند. دولت هم به دلایلی هنوز به گونه فعال در برابر این اقدامات طالبان عمل نکرده است و همین امر سبب گمانه زنی‌هایی شده است. اما دولت حد اقل به گونۀ رسمی گفته است که تا کنون نیروهای امنیتی افغانستان به حالت دفاع به سر می‌برند و عقب‌نشینی‌هایی که صورت می‌گیرد تاکتیکی است.  با اینحال نیروهای دفاعی و امنیتی و کشور سرگرم مبارزات خویش اند و اخیرا در جبهات جنگ توانسته اند که طالبان را به عقب بکشانند. اما در یک شرایط جنگی مهم این است که دولت افغانستان نخستین بار تجربۀ عمل در برابر طالبان را بدون سایه حمایتی امریکا دارد. ممکن است که امریکایی‌ها یا تغییر سیاست شان بعد از خروج، علاقمندی به دخالت در امور جنگ افغانستان نداشته باشند و در چنین حالتی حکومت موجود خود تجربۀ تازۀ دفاع مسقلانه را به پیش گیرد.

شاید یکی از دشواری‌ها این است که دولت افغانستان هر گز فکر نمی‌کرد که روزی امریکایی‌ها واقعا آنان را در میدان جنگ در برابر طالبانی که با امریکایی‌ها توافق‌نامۀ آشتی امضا کرده است، تنها بگذارد. اما اکنون در عمل معلوم شده‌است که بازی تغییر کرده است و نهادهای امنیتی بایستی در میدان‌های جنگ مسوولیت دفاع مستقلانه را به دوش بکشند. زیرا خروج امریکایی‌ها از افغانستان به خصوص از بگرام ثابت کرده است که این کشور به جنگ افغانستان در یک راهبرد کلان پشت می‌کند و این دولت افغانستان است که با وجود همه چالش‌هایی که دارد باید در برابر طالبان آزمون پس بدهد.

به همین دولت با توجه به تغییراتی که در سطوح رهبری وزارت خانه‌های دفاع و داخله آورده است و نیز غافلگیر شدن در یک وضعیت غیر قابل پیشبینی، آزمون سختی را به عهده دارد تلاش خواهد کرد تا از پس آن به درستی بر بیاید. به همین  دلیل انتظار می رود که نهادهای امنیتی در روزهای آینده سیاست دفاع و عقب‌نشینی تاکتیکی را به سیاست هجوم بر طالبان تغییر دهند و این ممکن است که وضعیت را تا حدی در برخی از مناطق به سود دولت تغییر دهد. اما در وضعیت کنونی نیاز است که مردم به حمایت نهادهای امنتی کشور توجه کنند و نباید اتفاق های شب و روزهای اخیر سبب ضعیف نشان دادن روحیه نهادهای امنیتی و دفاعی گردد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.