نادر نادری: در نبردهای اخیر ۲۶۰ ساختمان تاسیسات عامه تخریب شده است

گزارشگر:نرگزس عالمیار - ۲۴ سرطان ۱۴۰۰

نادر نادری، رییس کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی می‌گوید که از آغاز شدت جنگ‌های اخیر در افغانستان تا کنون در ۲۹ ولایت و ۲۲۶ ولسوالی کشور، ۲۶۰ ساختمان تاسیسات عامه تخریب شده است.

نادر نادری٬ رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی روز پنج‌شنبه (۲۴ سرطان) در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت از خسارات وارد شده به مرکزهای خدمات ملکی و کارمندان در این بخش‌ها پرده برداشت.

بر اساس ارزیابی کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، از آغاز شدت جنگ در افغانستان تا کنون در ۲۹ ولایت و ۲۲۶ ولسوالی کشور، ۲۶۰ ساختمان تاسیسات عامه تخریب شده است.

آقای نادری با مسول خواندن طالبان در این مورد، می‌گوید که با تخریب تاسیسات عامه، ۱۳ میلیون افغان از دسترسی به خدمات عامه محروم شده‌اند.

نادری افزود: “بیشتر ساختمان‌ها حریق شده، انفجار داده شده‌ و تخریب شده که حداقل ۵۰۰ میلیون دالر ملکیت مردم تخریب شده است. در کنار آن اعمار پروژه‌های انکشافی مانند مکاتب به علت جنگ متوقف شده که از این میان ۱۱۲ پروژه تنها در تخار متوقف شده است.”

براساس یافته‌های کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، در جریان جنگ‌ها و سقوط مناطق، حدود چهار هزار کارمند خدمات ملکی از مناطق‌شان بیجا شده و در ۸۵ ولسوالی، ۱۰۰ درصد وسایل خدمات عامه غارت شده است.

نادر نادری مسوول این زیان‌ها را به طالبان نسبت داده است.

 

طالبان اما با رد گفته‌های آقای نادری، ادعا می‌کنند در ولسوالی‌های که تصرف کرده‌اند، از تاسیسات عامه محافظت کرده و از تمام کارمندان اداره‌ها خواستند تا سر کار خود برگردند.

به اساس گزارش رادیو آزادی، مجاهد سخنگوی طالبان با ارد آدعای نادری می گوید که در هیچ جای مثال آورده نمی‌توانند که در کدام جای تخریب شده باشد و از فعالیت بازمانده باشد. در ۱۹۳ ولسوالی که تصرف کردیم، امنیت بی‌مثال را تامین کردیم و این در تمام بخش‌ها زمینه پیشرفت‌ها را مساعد می‌سازد، به تمام موسسات تماس گرفتیم که به کار خود ادامه دهند.”

طالبان درحالی ادعای زیان‌های وارد شده به مناطق زیر اداره شان را رد کرده‌اند که آقای نادری گفته حدود ۵۰ هزار کارمند خدمات ملکی به علت تهدیدهای مستقیم یا غیر مستقیم طابان، متضرر شده‌اند.

آتش بس و رهایی هفت هزار زندانی

در همین حال نادر ناردی که عضو هیأت مذاکره‌کننده دولت نیز است، می‌گوید که  هنور به گونه رسمی در مورد آتش بس از جانب طالبان چیزی گفته نشده است. اما برخی از  طالبان به شکل غیر رسمی، در بدل آتش‌بس سه‌ماهه، خواستار آزادی هفت هزار زندانی‌ و حذف نام رهبران‌شان از فهرست سیاه ملل متحد شده‌اند

نادری تاکید کرد که تاکنون بحث آتش‌بس و حکومت موقت به صورت رسمی مطرح نشده، اما گفت که برخی از اعضای هیأت طالبان در مسکو این موضوع را مطرح کرده‌اند که به هیچ عنوان موقف رسمی طالبان را تداعی نمی‌کند.

این عضو هیأت مذاکره‌کننده اما خاطرنشان کرد که برآورده کردن این خواست «بسیار سنگین» است زیرا دولت افغانستان تجربه رهایی پنج هزار زندانی طالبان را دارد. به گفته او با آزاد شدن این زندانی‌ها، میزان حملات، کشتار مردم و جنگ بیش‌تر شده است. او این طرح طالبان را راه حل ندانست و افزود که تنها راه حل بنیادی، ختم جنگ و توافق سیاسی است.

 

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.