عبدالله: آخرین فرصت°ها برای رسیدن به یک توافق سیاسی و تأمین صلح عادلانه و پایدار باقی است

گزارشگر:امین سیرت - ۲۸ سرطان ۱۴۰۰

 

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی، در پیام به مناسبت عید سعید قربان، می‌گوید که در شرایطی به تجلیل از عید می پردازیم که سرزمین ما شاهد جنگ تحمیلی، ظالمانه و سراسری است که در نتیجۀ آن هزاران تن آواره، بی‌خانمان و صدها تن دیگر کشته و زخمی گردیده‌اند.

آقای عبدالله می‌افزاید که این جنگ ظالمانه و تحمیلی، مردم افغانستان را داغ‌دار ساخته و به ماتم نشانده است. جای تأسف است که هنوز هم مخالفان مسلح از راه نظامی و مسلحانه اهداف سیاسی شان را دنبال می‌کنند. چنانکه پیوسته تأکید کرده‌ایم جنگ و درگیری راه حل بحران افغانستان نیست و هیچ گروهی را به نتیجۀ دلخواه نمی‌رساند.

او می‌گوید که راه حل بحران ۴۳ سالۀ افغانستان گفت‌وگوی سازنده و معنادار و دست یابی به یک تفاهم سیاسی می‌باشد. تأکید بر گزینۀ نظامی و مسلحانه نشان دهندۀ این است که از منازعه چهار دهه و اندی درس لازم گرفته نشده است.

رئیس شورای عالی مصالحه در ادامه گفته است که با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، هیچ بهانه‌یی برای تداوم جنگ و خشونت وجود ندارد و ادامۀ کشتار، خون‌ریزی و نابودی زیرساخت‌ها و دارای‌عامه، دست‌آوردهای مردم افغانستان، به‌معنای دشمنی آشکار با پیشرفت، آبادی و عزت افغانستان می‌باشد.

به باور آقای عبدالله، آخرین فرصت ها برای رسیدن به یک توافق سیاسی و تأمین صلح عادلانه و پایدار باقی است، مردم افغانستان انتظار دارند با تسریع مذاکرات از این فرصت استفاده صورت گیرد.

او در ادامه افزوده است که در روزهای گذشته برای حل صلح‌آمیز بحران افغانستان با جمعی از رهبران و بزرگان کشور به دوحه رفتیم تا با طرف طالبان برای بیرون رفت از مشکل مذاکره نماییم. دیدگاه‌های خویش را در مذاکرات دوحه با طرف طالبان با وضاحت و روشنی مطرح کردیم و از آنان نیز خواستیم تا بیایند و مشکل را از طریق‌ گفت‌وگو و مذاکره حل نماییم و به جنگ و خون‌ریزی در کشور پایان دهیم.

 

رئیس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که ‏آرزوی ما این است که افغان‌ها با عزت، در پهلوی همدیگر و با دیگران، در صلح زندگی کنند وآینده بهتری برای خود بسازند.

در حالی‌که از تلاش‌های صلح حمایت می‌کنیم و برای تحقق صلح تلاش می‌نماییم دفاع از نظام و کشور را حق مشروع مردم افغانستان می‌دانیم و در این مسیر در کنار نیروهای دفاعی-امنیتی و مردم قهرمان خویش قرارداریم.

 

آقای عبدالله، از مردم افغانستان خواست که در این روزهای دشوار دست‌یکدیگر را بگیرند و به یک‌دیگر در حدتوان خود کمک نمایند تا به فضل و یاری خداوند این مرحله را موفقانه پشت‌سربگذاریم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.