تنش؛ دولت افغانستان به اپوزیسون کشور پاکستان مراجعه کرد / وزیر اطلاعات پاکستان: مودی، محب یا امرالله صالح، هر دشمن پاکستان دوست نزدیک نواز شریف‌است

گزارشگر:امین سیرت - ۰۳ اسد ۱۴۰۰

 

بعد از آنکه دکتر حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، با نواز شریف، نخست‌وزیر اسبق پاکستان دیدار کرد، پاکتسان به آن واکنش نشان داد.

این دیدار روزجمعه(اول اسد) به دعوت آقای محب با حضور سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح افغانستان، در لندن صورت گرفته بود.

دفتر مشاور شورى امنیت ملى افغانستان، با نشر خبرنامه‌ای گفته است که دو طرف در این دیدار توافق نظرشان را ابراز کردند که با سیاست احترام متقابل و مداخله نکردن در امور داخلی هم‌دیگر، منافع هر دو ملت تأمین می‌شود.

این خبرنامه مى‌افزاید، در این ملاقات هم‌چنان تأکید شده است که تقویت دموکراسی در هر دو کشور می‌تواند این کشورها را در مسیر ثبات و رفاه قرار دهد و باعث اتصال منطقه و توسعه تجارت شود.

آقای محب، در این دیدار حمایت‌اش را از مبارزات دموکراتیک در پاکستان ابراز داشت و گفته است که از این مبارزات حمایت می‌کنیم.

و هم‌چنان نواز شریف، نخست وزیر پیشین پاکستان، در این دیدار گفته است که افغانستان قوی و باثبات، برای کشور پاکستان و منطقه مفید است.

آقای شریف، در حالی از افغانستان قوی و باثبات، به نفع کشور پاکستان و منطقه حرف می‌زند که او کسی بود که بزرگ‌ترین دستاورد زندگی خویش را انحلال اردوی افغانستان عنوان کرده‌بود.

این در حالی است که در کنار دیگر عناصر اساسی، یک کشور قوی و با ثبات بر سر پای اردوی خود استوار است.

احتمالا این دیدار حمدالله محب با نواز شریف، نخست‌وزیر اسبق پاکستان، در واکنش به حمایت این کشور از طالبان و سفر برخی سیاسیون افغانستان به دعوت آن‌کشور به پاکستان، صورت گرفته است.

گفتنی است که دیدار محب، مشاور شورای امنیت ملی کشور با نواز شریف، نخست وزیر پیشین پاکستان ، در حالی در لندن صورت گرفته است که نواز شریف، با وجود تقاضای مکرر مقامات پاکستانی تا هنوز از لندن به کشور پاکستان برنگشته است و دولت افغانستان می خواهد که از این سیاستگر تبعیدی و یکی از رهبران اپوزیسیون حکومت پاکستان به عنوان حربۀ فشار در برابر دولت پاکستان استفاده کند.

نواز شریف به جرم فساد مالی در حال گذراندن محکومیت خود در زندان بود، اما او در اواخر سال ۲۰۱۹ با قید ضمانت برای تداوی به لندن رفت.

 

مریم نواز و سلسله

اما مریم نواز، دختر نواز شریف، پس از دیدار حمدالله محب با پدرش در لندن، در گردهمایی بزرگی در پاکستان، از ربوده شدن و شکنجه دختر سفیر افغانستان در آن کشور انتقاد کرد و حکومت عمران خان را مورد انتقاد قرار داد.

دختر نواز شریف، اظهارات مقامات پاکستانى در مورد ربوده شدن دختر سفیر افغانستان در پاکستان را شرم‌آور و حکومت پاکستان را در امر تامین امنیت دیپلوماتان ناکام خوانده است. او در واکنش به این موضوع، خطاب به حکومت عمران خان گفته‌است که از افغانستان معذرت بخواهید، بهانه می‌کنید و می‌گویید که او تنها بود و در تاکسی نشسته بود؛ این هم بهانه شد؟

سلسله علی‌خیل، دختر نجیب علی‌خیل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد، روز جمعه – ۲۵ سرطان – حین برگشت از شهر به سوی خانه توسط افراد نامعلوم اختطاف و بعد از شکنجه دو باره رها کردید.

این رویداد روابط دیپلماتیک میان کابل و اسلام‌آباد را در بدترین حالت قرار داد.

هم‌زمان با این، در واکنش به ربوده شدن و شکنجه دختر سفیر این کشور در پاکستان، افغانستان سفیر و دیپلوماتانش را از اسلام‌آباد فراخواند.

وزارت خارجه افغانستان با انتشار بیانیه‌ای گفته بود که این کشور سفیر و دیپلمات‌های ارشد افغان مقیم اسلام‌آباد را «الی رفع کامل تهدیدات امنیتی به‌شمول گرفتاری و محاکمهٔ ربایندگان، به کابل فراخواند.»

پس از آن، سفیر پاکستان در کابل نیز با یک خط ویژه به اسلام‌آباد برگشت.

واکنش حکومت پاکستان

به تازه‌گی، وزیر اطلاعات پاکستان به دیدار مشاور امنیت ملی افغانستان با نواز شریف نخست وزیر پیشین پاکستان در لندن، واکنش تندی نشان داده و گفته که مودی، محب یا امرالله صالح، هر دشمن پاکستان دوست نزدیک نواز شریف‌است.

فواد چودری در صفحه توییترش نوشته که «فرستادن نواز شریف به بیرون از پاکستان خطرناک بود، چون چنین افرادی در توطئه‌های بین‌المللی همکاری می‌کنند.»

وزیر اطلاعات پاکستان حمدالله محب را بزرگترین متحد راو “سازمان استخبارات هند” در افغانستان خوانده و‌ گفته دیدار نخست‌وزیر پیشین پاکستان با مشاور امنیت ملی افغانستان «نمونه‌ای از چنین اقدام‌است.»

حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری نخست‌وزیر عمران خان نیز این توییت را به اشتراک گذاشته‌است.

پیش از این، شیخ رشید احمد، وزیر داخله پاکستان گفته بود که مدارکی را پیدا نتوانستند که نشان دهند، دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد اختطاف شده باشد.

آقای رشید، روز چهارشنبه(۲۹ سرطان) در یک نشست خبری اعلام کرد که نهادهای امنیتی پاکستان ۷۰۰ ساعت ویدیوی کمره‌های امنیتی و ۲۰۰ تکسی را بررسی کرده‌اند اما هیچ شواهدی مبنی بر اختطاف را رصد نکرده‌اند.

او‌ گفته بود که هدف از این کار، بدنام سازی پاکستان بوده‌است. زیرا سلسله علی خیل اختطاف نشده بلکه این داستان ازسوی هند و کابل ساخته شده است.

اما مریم نواز شریف، دختر نخست‌وزیر پیشین پاکستان با نشر عکس‌هایی از  دیدار آقای محب با پدرش نوشته است که همزیستی ‌مسالمت‌آمیز پاکستان با همسایگانش، اساس ایدئولوژی نواز شریف را تشکیل می‌دهد که او به طور خستگی‌ناپذیر برای تحقق آن کار کرد.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی، به اظهارات تندش علیه پاکستان شهرت دارد. او بارها این کشور را در مداخله به امور کشور افغانستان متهم کرده است؛ اما هنوز آقای محب یا نواز شریف به اظهارات وزیر اطلاعات پاکستان واکنش نشان نداده‌اند.

جابجایی نیروهای پاکستان در مرز

در همین حال، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، به تازه‌گی در گفت‌وگو با سکای‌نیوز گفته‌ که بر اساس معلومات استخباراتی ما قرار است ۱۵هزار جنگ‌جو از مدرسه‌های پاکستان برای پشتیبانی از طالبان و جنگ با نظامیان افغان وارد خاک افغانستان شوند.

آقای محب افزوده است که این جنگ‌جویان؛ افزون بر ۱۰ هزار جنگ‌جویانی است که پیش از این به افغانستان فرستاده شده بودند.

او تاکیده کرده است که پاکستان به حمایت مالی و نظامی از طالبان، ادامه می‌دهد و طالبان ارتباط‌شان با القاعده و گروه‌های دیگر را مستحکم‌تر می‌سازند.

به دنبال این، وزیر داخله پاکستان اعلام کرد که با آغاز تشدید جنگ در مرزهای مشترک کشورش با افغانستان نیروهای این کشور را در امتداد مرزی با افغانستان جابه‌جا کرده‌است.

روزنامه «دان» چاپ اسلام آباد، روز شنبه، دوم اسد با به نقل از شیخ رشید احمد، وزیر داخله پاکستان گفته که این کشور نیروهای منظم ارتش خود را در نوار مرزی با افغانستان جابجا می‌کند.

وزیر داخله پاکستان گفته که این تصمیم در پی افزایش حملات طالبان بر شماری از گذرگاه‌های تجاری روی دست گرفته شده است.

او هم‌چنان تصریح کرده است این تصمیمش نه تنها از ورود مهاجران افغان به پاکستان جلوگیری می‌کند، بلکه مانع ورود شبه نظامیان مسلح به خاک این کشور می‌شود.

وزیر داخله پاکستان افزوده که نیروهای نظامی از جمله نیروهای پاسبانان مرز، «نیروهای لویز و رنجر» در مرزهای مشترک با افغانستان مستقر می‌شوند تا از عبور غیرقانونی و قاچاق جلوگیری کنند.

 

او تأکید کرده که اوضاع نابسامان فعلی افغانستان ایجاب می‌کند که نیروهای منظم نظامی در امتداد مرزی مستقر شوند.

وزارت داخله پاکستان در حالی این تصمیم را اعلام می‌کند که، پیش از این نیز، رییس جمهور غنی در نشست تاشکند گفته بود که در ماه‌های اخیر حدود ده هزار جنگجوی پاکستانی در حمایت از طالبان وارد خاک افغانستان شده‌است.

از سوی هم، پیش از این، بعد از سقوط ولسوالی سپین بولدک، ولایت کندهار، که در مرز کشور پاکستان قرار دارد، امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری، گفته بود قوای هوایی و اردوی پاکستان رسما به طرف افغانستان اخطار داده است که هر گونه تلاش برای تسخیر بندرگاه سپین بولدک با واکنش قوای هوایی پاکستان مواجه خواهد شد.

در حین حال، رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی نیز در توییتی نوشته است که اگر حکومت اسپین‌بولدک ولایت قندهار را آزاد نکند، روزانه یک‌هزار ملیشه‌ی پاکستانی وارد خاک افغانستان خواهد شد.

آقای نبیل به رهبران حکومت، هشدار داده که بیدار شوند و آخرین فرصت‌های نجات کشور را به هدر ندهند. او گفته که به امید خارجی‌ها نباید، بینشینیم.

اخیرا روابط بین افغانستان و پاکستان پر تنش شده‌است، مخصوصا در پی ربوده شدن دختر سفیر افغانستان؛ مقامات افغان بارها پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرده‌اند، اتهامی که همواره اسلام‌آباد رد کرده است.

روابط پرتنش دیپلماتیک افغانستان و پاکستان بالای مذاکرات صلح افغانستان، تاثیر منفی خواهد گذاشت زیرا کشور پاکستان، تاثیر مستقیم بالای گروه طالبان دارد و بدون خواست این کشور مذاکرات صلح به نتیجه نخواهد رسید.

این حالی است که قرار بود نشست اسلام‌آباد برای صلح افغانستان، بعد عید قربان در پاکستان برگزار شود اما به دلیل درخواست آقای غنی از پاکستان این سفر به تعویق افتاد و سپس رابطه دو کشور بر سر ربوده شدن دختر سفیر افغانستان در پاکستان پر تنش شد و زمان راه اندازی این سفر را به تعویق انداخت و معلوم نیست که این نشست چی وقت برگزار خواهد شد.

محمدامین سیرت

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.