در اوج کمبود کتب درسی در بدخشان؛ پنجاه هزار جلد کتب نصاب جدیه بدخشان رسید

گزارشگر:محمد یونس آرین - ۰۵ اسد ۱۴۰۰

کمبود کتب درسی و نبود ساختمان و جای مناسب آموزشی از دغدغه های همیشگی دانش آموزان بدخشان بوده است. در سال های گذشته تلاش های زیادی برای رفع این دو مشکل انجام شده است اما هنوز هم در بسیاری از مناطق بدخشان شاگردان در زیر خیمه و در فضای باز درس می خوانند و کمبود کتب درسی هم مشکل دیگری دانش آموزان است.

مسوولان در ریاست معارف بدخشان هم تلاش کرده اند از طریق های مختلف توجه نهادهای دولتی و غیر دولتی به اعمار ساختمان ها برای مکاتب جلب کنند و کارهای هم انجام شده است، اما این تلاش ها پاسخگوی نیاز تمام دانش آموزان در بدخشان نبوده است. در کنار این دو مشکل کمبود آموزگاران مسلکی هم چالش عمده دیگر است،

در بسیاری از ولسوالی های دور دست بدخشان مانند کران و منجان و واخان و جاهای دیگر کمبود آموزکاران مسلکی مشکل عمده است.

دانش‌آموزان در بدخشان می‌گویند که کمبود کتب درسی چالش عمده است و تدریس بدون دسترسی به کتب آموزشی موثریت چندانی ندارد. دانش آموزان در بدخشان از وزارت معارف انتقاد می کنند که با وجود سپری شدن چند ماه سال تعلیمی هنوز نتوانسته است که کتب درسی نصاب جدید به این ولایت انتقال بدهد و در اختیار دانش آموزان بگذارد. محمد حسن آموزگار در یکی از مکاتب بدخشان میگوید که نبود کتب یک چالش عمده است و زمانی که او برای تدرس وارد صنف می شود، نمی داند چگونه مسایل درسی را به شاگردانی که کتب ندارند، تدریس کند.

او می گوید :”این دشواری را باید مسوولان درک کنند و برای رفع آن اقدام نمایند. روح‌الله محقق، رئیس معارف بدخشان هم چندی قبل گفته بود که مشکل کمبود کتاب را به وزارت معارف افغانستان مطرح کرده است. آقای محقق گفته بود که بر بنیاد وعدۀ وزارت معارف جهت رفع این مشکل انتظار دارند که در سال جاری به مشکل کمبود یا نبود کتاب در معارف این ولایت پایان داده شود.

پس از بوجود آمدن تغییرات در نصاب جدید آموزشی باید کتب درسی سال گذشته به چاپ می‌رسید و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گرفت اما آن‌گونه که دیده می‌شود تا هنوز این وزارت قادر به چاپ کتب آموزشی جدید نشده است. مسئولین وزارت معارف گفته اند که روند قرارداد چاپ کتب درسی نهایی شده و قرار است که به زودی چاپ شده و در اختیار شاگردان قرار گیرد. مسوولان محلی بدخشان حالا از رسیدن پنجاه هزار جلد کتب درسی نصاب جدید آموزشی به این ولایت خبر داده اند و گفته اند که با رسیدن این کتاب ها بخشی از کمبود کتب درسی در بخش تعلیمات دینی مرفوع می شود. معراج‌الدین رحیمی، مسوول دفتر رسانه‌های ریاست معارف بدخشان می‌گوید، این کتاب‌ها که تعداد آن‌ها به ۵۰۷۱۲ جلد کتاب از صنف ششم تا دوازدهم بخش آموزش‌های اسلامی‌ می‌رسد، از کابل به فیض‌آباد منتقل شده‌اند. او می‌افزاید که قرار است این کتاب‌ها براساس نیازمندی‌های دانش‌آموزان در ولسوالی‌ها توزیع شود و به دست‌رس‌شان قرار گیرد و مشکل کم‌بود کتاب آموزش‌های اسلامی در مکتب‌ها حل می‌شود. دانش آموزان و آموزگاران در بدخشان انتظار دارند که کتب درسی نصاب جدید در بخش های دیگر هم به این ولایت فرستاده شود تا در جریان سال تعلیمی جدید بتوانند از آن استفاده کنند

. مسوولان ریاست معارف بدخشان انتظار دارند که وزارت معارف افغانستان به مشکل کمبود کتاب درسی در معارف بدخشان توجه می کند و این مشکل در آینده مرفوع خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.