چرا امنیت ملی چهار خبرنگار را بازداشت کرد؟

نویسنده:ارش شهیر پور - ۱۱ اسد ۱۴۰۰

ریاست عمومی امنیت ملی کشور، با انتشار اعلامیه‌ای در باره بازداشت چهار خبرنگار در ولایت قندهار، واکنش نشان داد.

ریاست امنیت ملی قندهار، هفته گذشته، چهار خبرنگار را هنگامی که از ساحات زیر تصرف طالبان در ولایت قندهار برگشته بودند، در آن ولایت بازداشت کرد که با واکنش نهادهای رسانه‌ای مواجه شده بود.

 روزنامه نگاران و رسانه‌ها از امنیت ملی خواسته بودند که در این مورد معلومات بدهد که چرا دست به چنین اقدامی که خلاف قانون خوانده می‌شود زده است.

اکنون این خبرنگاران از کابل به قندهار انتقال داده شده اند و تحقیقات از آنان ادامه دارد.

امینت ملی روز یک شنبه در اعلامیه ای که به رسانه ها فرستاده است، تایید کرد که

هار خبرنگار را بازداشت کرده است. این اداره در اعلامیه اش، اتهام آن‌ها را دیدار و مصاحبه اختصاصی با سران طالبان و کار برای طالبان خوانده است.

در اعلامیۀ این اداره آمده که بسم‌الله وطن‌دوست، مسئول رادیو “دملت غژ”، قدرت‌الله سلطانی و محب‌الله عبیدی، کارمندان این رادیو و ثناالله صیام، “که خود را خبرنگار شینهوای چین معرفی کرده” در چهارم اسد سال جاری بازداشت شدند.

این اداره گفته این خبرنگاران زمانی که از مناطق “تحت اشغال گروه تروریستی طالبان” به سوی مناطق تحت حاکمیت دولت وارد می‌شدند بازداشت شدند.

امنیت ملی در اعلامیه‌اش نوشته که این خبرنگاران در تاریخ سوم اسد در منزل کنونی جنرال عبدالرازق با اعضای ارشد طالبان از جمله ملا گل آغا، مولوی منظور، مسئول استخبارات گروه طالبان، جنرال مبین، فیض الله دو تن از کارمندان سازمان استخبارات پاکستان، ملا یعقوب عمری فرزند ملا محمد عمر مسوول نظامی دیدار و مصاحبه اختصاصی کرده‌اند.

نهادهای حمایت از خبرنگاران چند روز قبل بازداشت این افراد را غیرقانونی خوانده و خواهان رهایی هر چه سریعترشان شدند.

نی، نهاد حامی رسانه‌های آزاد افغانستان، روز سه شنبه پنجم اسد/مرداد گفت هنوز روشن نیست این خبرنگاران بعد از بازداشت در چه وضعیتی به سر می‌برند. به گفته این نهاد خانواده‌های این خبرنگاران بشدت نگران آنها هستند.

 

با کسانی که با طالبان همکاری کند مثل طالبان برخورد می شود

پیش از این، دواخان مینه پال، سخنگوی ریاست جمهوری، در واکنش به بازداشت این خبرنگاران، در برنامه فراخبر تلویزیون طلوع گفته بود که باین خبرنگاران مثل طالبان برخورد خواهد شد زیرا آنان برای طالبان کار کرده اند و گزارش خلاف واقع را به نشر رسانده اند.

او گفته بود که دولت با کسانی که با تروریستان همکاری کند، مثل تروریستان برخورد می کند.

در آن برنامه نظری پریانی مدیر مسوول روزنامه ماندگار که در کنار آقای دواخان مینه پال حضور داشت، خواهان ارایه اسنادی از جانب دولت در برابر این خبرنگاران شد که نشان بدهد کار خلاف خبر نگاری انجام داده اند.

 

اتهام این خبرنگاران چیست؟

 

ببپیش از امنیت ملی این خبرنگاران را متهم کرده که با دیدار و مصاحبه با سران طالبان در تلاش “قباحت‌زدایی و منزه جلوه‌دادن گروه تروریستی طالبان و چشم‌پوشی از اعمال ضد انسانی” این گروه در ولایت‌های مختلف “به خصوص وقایع المناک منطقه اسپین بولدک” قندهار بوده‌اند.

این اداره همچنین گفته که این خبرنگاران بدون هماهنگی با نهادهای ذیربط به مناطق تحت کنترل طالبان رفته بودند.

امنیت ملی همچنین اتهاماتی از جمله “باج‌گیری از مسئولان دولتی و تاجران” را به یکی از این خبرنگاران وارد کرده‌ است.

این اداره گفته پرونده این چهار خبرنگار را به مراجع قضایی خواهد سپرد تا مطابق قانون به آن رسیدگی شود.

این اداره گفته متعهد به حفظ ارزش‌های بیست سال گذشته به خصوص آزادی بیان و فعالیت قانونمند رسانه‌ای است ولی هشدار داده به “هیچ رسانه‌ای اجازه فعالیت متضاد با قوانین نافذه را نخواهد داد”.

این خبرنگاران که در بازداشت به سر می‌برند اکنون برای تحقیقات بیشتر به کابل آورده شده‌اند. هنوز معلوم نیست که این خبرنگاران در اعترافات شان چه چیزی را بیان کرده اند.

پیش از این، نی، یک نهاد حامی خبرنگاران در افغانستان، طی اعلامیه‌ای خواستار رهایی این خبر نگاران شده بود.

این نهاد، گفته بود که”بازداشت و به بند کشیدن خبرنگاران به گونه غیرقانونی سبب خواهد شد تا خبرنگاران نتوانند به مناطق جنگی رفته و از وضعیت کسانی که در مناطق جنگی گیر مانده‌اند گزارش تهیه و آن را بازتاب دهند. این مسئله خود خلاف اصول آزادی بیان و حقوق بشر است.”

 اینبینمیسبه

این خبرنگاران در منطقه شور اندام ولایت قندهار از جانب امنیت ملی در حالی بازداشت شده بودند که با افرادی از طالبان دیدار کرده بودند.

دولت مدعی است که این خبرنگاران گزارشی را برای تبرئه دادن طالبان از اعمالی که در منطقه استپین بولدک قندهار انجام داده بودند، ترتیب کرده اند و آن را به صورت لایف نشر کردند.

در همین حال امنیت ملی در اعلامیه اش آورده است که رادیو “د ملت غژ”(صدای ملت) جواز نشراتی نداشته و فعالیتش غیرقانونی بوده است.

پیش از این، خبرگزاری شینهوای چین، در یک نامه رسمی گفته است که خبرنگاری به نام ثناالله صیام در این خبرگذاری کار نمی کرده است؛ چیزی که در اعلامیه امنیت ملی به آن اشاره شده است.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.