“جبهه متحد افغانستان” با هدف تعامل با طالبان، تطبیق کمک‌های بشردوستانه امریکا در افغانستان و استفاده از زور در صورت نیاز در برابر طالبان اعلام موجودیت کرد جریان تازۀ موسوم به «جبهه متحد افغانستان» در امریکا اعلام موجودیت کرد.

- ۲۸ میزان ۱۴۰۲

“جبهه متحد افغانستان” با هدف تعامل با طالبان، تطبیق کمک‌های بشردوستانه امریکا در افغانستان و استفاده از زور در صورت نیاز در برابر طالبان اعلام موجودیت کرد
جریان تازۀ موسوم به «جبهه متحد افغانستان» در امریکا اعلام موجودیت کرد.
این جبهه به تاریخ ۱۹ کتبر ۲۰۲۳ توسط شماری از جنرالان جوان دولت پیشین، به شمول جنرال سمیع سادات فرمانده قطعات خاص ارتش قبلی و شماری از چهره های دیگر در ایالت ورجینای امریکا اعلام موجودیت کرد.
اما در اعلامیه های این جبهه، محل اعلام این آن “واشنگتن دی سی” یاد شده است. در اعلامیه این گروه، جبهه متحد به عنوان یک جبهه سیاسی یاد شده است که در پی ایجاد نظام جمهوریت مبتنی بر انتخابات از طریق تعامل با طالبان است.
در اعلامیه و اظهارات مسوولان این جبهه آمده است که این جبهه در قدم اول بر تعامل با طالبان برای شرکت در انتخابات تاکید دارد و در صورتی که طالبان به اتتخابات تمکین نکند، این جبهه به اقدامات نظامی و زور در برابر آنان دست خواهد زد.
همچنان در اعلامیه اشاره شده است که این جبهه در تطبیق کمک ها و برنامه های بشر دوستانه امریکا در افغانستان کار می کند.
در اعلامیه این جبهه همچنان از نفوذ و تسلط چین بر منابع طبیعی افغانستان انتقاد شده است. تشکیل این جبهه در امریکا توسط کاربران در شبکه های اجتماعی مورد حمایت و انتقاد قرار گرفته است. منتقدان، این جبهه را یک جریان به هدف تجارت و دستیابی به منافع مالی از رهگذر تطبیق کمک های بشر دوستانه امریکا در افغانستان خوانده اند که در پی پول دراوردن و کسب ثروت است. کاربران منتقد همچنان کارکرد این جنرالان جوان در دوران جمهوریت را نیز به رخ آنان کشیده شده اند.
سمیع سادات، از جنرالان جوان و مشهور افغانستان، در ماه های اول سقوط افغانستان به دست طالبان در مصاحبه ای گفته بود که جبهه ای را در برابر طالبان به راه خواهد انداخت.
اما اکنون منتقدان می گویند که پیش از این رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی نیز خبر داده بود که یک جبهه نظامی را در افغانستان باز می کند اما تا کنون در عمل از آن خبری نیست.
اکرام اندیشمند، نویسنده سرشناس افغانستان در صفحه فیسبوکش واکنش به فعالیت این جبهه، چنین نوشته است:
شماری از جنرالان جمهوریت فروپاشیده بریاست جنرال سمیع سادات در ویرجنیای ایالات متحده امریکا، جبهه متحد افغانستان را برای بازگشت به افغانستان و احیای جمهوریت تشکیل دادند.
آقای اندیشمند افزوده است که شگفت آور این بود و است که بینی یک جنرال از میان ده ها جنرال ارتش سیصد هزار نفری جمهوریت که برای دفاع از جمهوریت، مقام و مکلفیت داشتند در دوره ی سقوط جمهوریت خون نشد. تمام این جنرال ها، سربازان و نظامیان تحت قومانده ی خود را در میدان رها کردند و گریختند. سر قوماندان اعلای شان اشرف غنی که پیش از آنها گریخته بود. آنها، وطن را، دولت را، ارتش را و تسلیحات ده ها ملیارد دالری را بدون جنگ و ایستادگی به طالبان گذاشتند.
او در ادامه نوشته است: بلی، بدون جنگ! بدن زخمی هیچ جنرالی در میدان جنگ دیده نشد. جسد خونین هیچ جنرالی از همین جنرالان جوانی که حالا از ویرجنیا، افغانستان را می گیرند و جمهوریت را اعاده میکنند، در سنگر جنگ و خاک وطن نیفتید و باقی نماند.
وی همچنات در ادامه نوشته است: حالا؛ شاید این ها را کدام مامور سی آی ای چیزی در گوش شان گفته باشد که ممکن است امریکا به افغانستان برگردد و شاید این برگشت پس از انتخابات سال آینده ۲۰۲۴ قطعی و عملی شود، شما آماده شوید تا در رکاب امریکا برگردید و جمهوریت را اعاده کنید.
اما به نظر میرسد که آن مامور یا ماموران سی آی ای با این ها یک کمی شوخی کرده باشد و یا آنها را ابزاری برای فشار بر طالبان بسازد تا سرکشی و بلند پروازی شانرا تعدیل کند.
واقعیت این است که نه امریکا به جنگ افغانستان بر میگردد، نه این جنرالان و جمهوریت را بر می گرداند. امریکا، هم این ها و هم جمهوریت را در دوحه قطر حراج کرد.
اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.