مطیع الله ویسا، فعال مدنی بعد از گذراندن ۲۱۵ روز از بند طالبان آزاد شد.

گزارشگر:خردورز - ۰۴ عقرب ۱۴۰۲

مطیع‌الله ویسا، فعال مدنی و مسئول انجمن «راه قلم» که برای حق آموزش دختران در افغانستان فعالیت می‌کرد، از بند طالبان آزاد شده‌است.
عطاءالله ویسا، برادر آقای ویسا در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) نگاشته است که آقای ویسا امروز از زندان طالبان رها گردیده است.

از سوی هم انجمن راه قلم در صفحۀ ایکس، نگاشته است که آقای ویسا پس از سپری کردن ۲۱۵ روز در بند طالبان، آزاد شده است.
ریچارد بنت، نماینده ویژه حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان، از از رهایی این فعال آموزش دختران استقبال کرده و خواستار آزادی بی‌قیدوشرط تمام‌ مدافعان حقوق بشر در افغانستان شده‌است که او‌ از ژولیا پارسی، ندا پروانی و رسول عبدی یاد کرده‌است.
سازمان عفو بین‌الملل نیز از  آزادی آقای ویسا استقبال کرده‌ و گفته او هرگزنباید بابت ترویج حق دختران در دسترسی به تعلیم زندانی می‌شد.
این در حالی است که چند روز پیش طالبان مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان‌تبار فرانسوی، نیز آزاد کردند.
مطبع‌الله ویسا، ۳۰ ساله، که اواخر ماه مارچ توسط طالبان در کابل بازداشت شده بود. او در تلاش برای فراهم کردن زمینه دسترسی دختران به تعلیم، به مناطق دورافتادهٔ افغانستان سفر می‌کرد، از جمله با رهبران قبایل در سراسر افغانستان برای بازگشایی مکاتب و کتابخانه‌ها همکاری کرده است.
طبق گزارش ها او تاکنون ۱۳۰ هزار جلد کتاب در میان کودکان و بزرگسالان در ولسوالی‌های مختلف توزیع کرده و سه مرکز آموزش علوم کامپیوتری در قندهار و ارزگان ساخته‌است.
اما گروه طالبان قبلاً  دلیل بازداشت آقای ویسا را فعالیت‌های خودسر و تشویق مردم به فعالیت‌های ضد حکومتی  عنوان کرده بودند. و تا حال بعد از رهایی آقای ویسا در این رابطه چیزی نگفته اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.