قسمت یازدهم؛ خبر، خبرنگار، رسانه و مخاطب

نویسنده:حامد علمی - ۲۰ عقرب ۱۴۰۲

فصل دوم

خبرنگار
ویژه گی های یک خبرنگار خوب
حس کنجکاوی
فردی که حوادث و قضایای روزمره را با بی علاقه‌گی و یا بی احتیاطی تماشا می کند، توانایی طرح سوالات درست را ندارد. یک خبرنگار خوب و کامل، مدام سوالاتی در مورد جهان پیرامون خود می پرسد و همیشه در پشت هر داستان حقیقت کامل را جست‌وجو میکند. حس کنجکاوی، خبرنگارها را به سوی دانستن و کشف وقایع و اطمینان از صحت خبر سوق میدهد. حس کنجکاوی، کشف و تحقیق را برای ژورنالیست لذت بخش و در راه نوشتن خبر و گزارش کمک خواهد کرد.
ژورنالیست کسی است که سرشتی کنجکاو دارد. او در صدد ریشه یابی حوادث است و نگاه سرسری به پدیدهها و اتفاقات ندارد، بلکه می‌پرسد و می خواهد بیشتر و بیشتر بداند. گفته ها و نوشته ها را یادداشت می‌کند و برای یافتن چرایی ها و چه‌گونگی ها به اشخاص،‌کتب،‌ مجلات، روزنامه ها و یادداشت های دیگران مراجعه می‌نماید و تا زمانیکه به آن دست نمی یابد از تلاش نمی ایستد.
اعتماد به نفس
اعتماد به نفس به این معناست که یک نفر به توان و توانمندی‌های خودش باور و اعتماد داشته باشد. اعتماد به نفس یعنی این‌که انسان خودش را فراوان ارزشمند و توانمند بداند. بنابر این ژورنالیست حتی اگر تازه کار باشد یا در مرحله کارآموزی و یا حرفوی، باید خود را حاکم بر وظیفه و مسلکش بداند. آنچه در حوزه ی خبرنگاری به معنای حرف های است، دیدارهای غیر منتظره و ضرب الاجل های تعیین شده می باشد، خبرنگارها حرف های آماده هستند تا قبل از پایان مدت معین یا ددلاین،کار خویش را به درستی و دقت انجام دهند و این شجاعت را دارند که انتقادها را بپذیریند و در راه اصلاح اشتباهات به‌گونه‌ی جدی دست به‌کار شوند.
پرسیدن از مخاطبان درباره ی گزارش یا خبر یک خبرنگار، اعتماد به نفس و اعتبار وی را کم نمی سازد، بلکه او را در راه بهبود برنامه هایش کمک می نماید. ژورنالیست موفق کسی است که از محدودیت‌های خود درس می‌گیرید و مهارت های خود را ارتقا می‌بخشد.
معلومات آفاقی
دانش در دنیا امروزی هر لحظه اختصاصی تر می‌شود و علوم به شاخه های کوچک تر و انحصاری تقسیم می‌شوند، که یک شخص به هیچ عنوان نمی‌تواند جامع الکمالات باشد، حتی در رشته‌ایی که تحصیل نموده، محدودیت‌های دانش سر راه دانشجویان قرار دارد که خبرنگارها نیز از این امر جدا نیستند. اما یک خبرنگار خوب پیوسته در تلاش است تا معلومات آفاقی خویش را با خواندن و شنیدن و دیدن برنامه ها و مطالب سودمند ارتقا بخشد.
خبرنگار برای به‌دست آوردن جدیدترین اطلاعات باید طیف گسترده ای از منابع خبری چاپی و دیجیتال را به‌صورت منظم بخواند. فلم های مستند را ببیند، به برنامه های علمی و اکادیمیک رادیوها گوش دهد. از موضوعات مختلف منحیث مقدمه یا معلومات آفاقی و پس منظر استفاده نماید.
بیشتر خبرنگارها در رابطه با دانش‌های مورد علاقه دارای اطلاعات سطحی می باشند، اما در رابطه با یک بخش خاص مثل سیاست، تاریخ، جغرافیا، ساینس، صحت، تجارت، ورزش، هنر و… اطلاعات خود را به صورت عمیق تر افزایش می‌دهند تا در این موارد بتوانند به‌صورت تخصصی عمل نمایند.
یک ژورنالیست خوب نمی‌خواهد در چندین رشته متفاوت دارای معلومات باشد، بلکه دو سه رشته را انتخاب و در راه آموختن تیوری ها،‌ نظریات، تحلیل ها،‌ تجارب دانش‌مندان و کارشناسان آن رشته تلاش مداوم به خرج می‌دهد. ژورنالیستان که با مسایل سیاسی و جریانات روز سر و کار دارند، تاریخ روابط کشورها،‌ پیشینه جنگ ها و نبردها،‌ مناسبت ها، احزاب و جریانات حاکم جهانی و بازیگران محلی، منطقوی و جهانی را می‌شناسند و با آن‌ها آشنا هستند. به همین ترتیب اگر ژورنالیست درباره‌ی مسایل اقتصادی مینویسد باید، درباره‌ی قدرت های اقتصادی، بازارهای بین‌المللی،‌ تجارت و مارکیت معلومات ابتدایی حاصل نماید.
نظم و انضباط
نظم در امور، ترتیب تقسیم اوقات کاری منظم، پای‌بندی به وعده ها،‌ ترتیب وسایل خبرنگاری شامل از آلات ضبط صوت، کمره های عکاسی و فلم برداری و رسیدن به موقع در نشست‌ها،‌کنفرانس‌ها، محافل یا محل واقعه، استفاده بهینه از وسایل ترانسپورتی، پیاده نمودن به موقع و زود هنگام نوارهای صوتی روی کاغذ یا در صفحه کمپیوتر، تنظیم اوراق و نوشته ها،‌ نگهداری اعلامیه ها، بیانیه ها و مقالات مفید در کمپیوتر یا به‌صورت فزیکی همه مسایلی است که به کار خبرنگاری نظم می‌بخشد و خبرنگار را مسلکیتر و منظم تر جلوه میدهد.
خبرنگار با دنیای از اطلاعات، ارقام، سروی ها، نظر سنجی ها،‌ جدول ها، آمار چه در روی کاغذ یا در لابه‌لای کمپیوتر سر و کار دارد. تعدادی از این اوراق یا صفحات و یادداشت‌ها منحیث منابع معتبر در نوشتن خبر و یا گزارش وی را کمک می‌کند. اگر خبرنگار به‌صورت منظم و دقت این یادداشت‌ها را طبقه‌بندی و ذخیره نکند، برای یافتن آن شاید ساعات ها مصروف شود. بنابر این تطبیق نظم در کار و امور مسلکی ش بسیار مهم شمرده می‌شود.
حرفه ی خبرنگاری نیاز به تلاش و پشتکار دارد. ژورنالیست بعضی اوقات ممکن است ماه ها در حال تعقیب یک گزارش باشد تا بتواند گزارش جالب و موثق را ارایه کند و به موفقیت برسد. در چنین مواقعی، یک خبرنگار کارکشته نباید از دنبال کردن یک گزارش دست بکشد و باید نظم داشته تا از یک طرف امور محوله روزانه خویش را مدیریت کند و از طرفی هم ماجراهای قبلی را دنبال نماید.
زمانیکه یک ژورنالیست به یک کنفرانس مطبوعاتی می‌رود یا یک مقام بلند رتبه دولتی را در یک سفر همراهی میکند،‌ نظم کاری و ظاهری وی می تواند جلب توجه بیشتر نماید و دستیاران رسانه‌ای مسئولین و مدیران برنامه هماهنگی با ژورنالیستان اعتبار بیشتری به وی قایل شوند.
ادامه دارد…
اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.