قسمت بیست و هفتم ؛ خبر، خبرنگار، رسانه و مخاطب

نویسنده:حامد علمی - ۰۷ قوس ۱۴۰۲

فصل چهارم
مخاطب
تعریفات
از مخاطب تعریف‌های متعددی شده است که به چند تعریف آن پرداخته می‌شود:
مخاطب، کسی است که داوطلبانه به محتوی یک رسانه معینی روی می‌آورد.
مخاطب، کسی که متن و محتوای رسانه‌ها را دریافت می‌کند.
مخاطب،‌ شخصی است که در انتهای فرایند ارسال پیام یا خبر قرار می‌گیرد.
مخاطب، مجموعه یا شماری از مردم و یا خانواده‌هایی‌اند که در معرض یک رسانه قرار می‌گیرند.
مخاطب، فردی است که رسانه می‌خواهد به وی دست‌رسی داشته و ارتباط برقرار کند.
مخاطب،‌ شخصی است که رسانه می‌خواهد پیام‌ها را به او منتقل کند.
مخاطب،‌ فردی است که تنها به‌خاطر اعلان، پیام و خبر خاص به رسانه توجه می‌کند.
مخاطبان کی‌ها اند
مخاطبان به طیف وسیعی از مردم اتلاق می‌شود، که بنابر دلایل گوناگون شنونده،‌ خواننده و یا بیننده‌ی رسانه‌ها می‌باشند ‌و به‌طور عموم مخاطبان یا غیر فعال‌اند که رسانه را فقط برای آگاهی و سرگرمی نگاه می‌کنند و یا طیف دیگر مخاطبان فعال بوده که با دقت کامل به رسانه‌ها توجه نموده، اخبار و اطلاعات به زنده‎گی روزمره‌شان تاثیر داشته و در برابر گزارشات و اطلاعات رسانه‌ها واکنش نشان می‌دهند.
این طیف مردم آن عده از کسانی‌اند که در برابر اخبار و اطلاعات رسانه‌ها موضع‌گیری داشته و برای رد یا تایید آن دست به تدویر جلسات می‌زنند، ‌اعلامیه‌ها صادر می‌نمایند، کار و کسب‌شان را مدیریت کرده، دستورهایی صادر می‌کنند و یا هم تصامیم بایسته می‌گیرند. این طیف مردم از رسانه‌ها و نشرات آن استفاده بهینه می‌نمایند و دریافت کننده‎گان و فرستنده‎گان پیام‌ها از طریق رسانه‌ها نیز می‌باشند.
مخاطبان به برنامه‌ها و رسانه‌ها بنابر عوامل گوناگون توجه می‌داشته باشند. عده‌ای توجه به رسانه‌ها را نوعی تفریح و سرگرمی می‌پندارند که برای‌شان سرور و شادی می‌بخشد، یا به برنامه‌های عاطفی رسانه‌ها توجه می‌داشته باشند. برای جمعی از مردم رسانه‌ها یا برنامه‌های رسانه‌ایی نیازهای سیاسی، آموزشی، اطلاعاتی، اجتماعی، ارتباطی‌شان را مرفوع می‌سازد، بنابر این هر مخاطب به هدف خویش رسانه را دنبال می‌کند.
ادامه دارد…
اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.